برای دریافت آخرین خبرها و رویدادها با ما همراه باشید.

انجام طرح «واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» به‌همت پژوهشگر پسادکتری دانشگاه شیراز

انجام طرح «واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» به‌همت پژوهشگر پسادکتری دانشگاه شیراز


طرح «واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» ازسوی پژوهشگر پسادکتری دانشگاه شیراز انجام شد..

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شیراز به نقل از بنیاد علم ایران (INSF)، طرح «واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» عنوان طرح پسادکتری سمانه اسدی، دانش‌آموخته دانشگاه شیراز است که با راهنمایی دکتر کاووس حسن‌لی، استاد دانشگاه شیراز و مدیر کرسی پژوهشی حافظ با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسیده است.

دکتر سمانه اسدی دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، گرایش ادبیات غنایی از دانشگاه شیراز درباره‌ علت شکل‌گیری این طرح گفت: در چند دهه‌ی اخیر، ظرفیت‌های ادبیات کهن، به‌ویژه آثار بزرگان ادب فارسی، برای ارائه به نوجوانان در کانون توجه قرار گرفته است؛ اما با اینکه دیوان حافظ یکی از گران‌بهاترین گنجینه‌های ادبی و فرهنگی ایرانیان به شمار می‌رود، تا پیش‌از این، نه اثری خلاقانه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن برای این گروه سنی نگارش یافته و نه پژوهشی در پیوند با آن انجام شده بود.

وی ادامه داد: ازآنجاکه مخاطب اصلی دیوان حافظ بزرگ‌سالان هستند، این پرسش مطرح می‌شود که آیا نوجوانان هم می‌توانند با بخشی از اشعار او ارتباط بگیرند و درکی از آن داشته باشند یا خیر؟ یافتن پاسخ این پرسش به شکل‌گیری نخستین پژوهش در این زمینه انجامید.

این پژوهشگر درباره‌ روش پژوهش گفت: این پژوهش از دو طریق پی گرفته شد؛ یکی مطالعه‌ منابع معتبر و مرتبط با موضوع و بررسی توصیفی‌تحلیلی آن و دیگری تدوین و توزیع پرسش‌نامه‌ای علمی برای آگاهی از میزان آشنایی و درک نوجوانان از دیوان حافظ و شناخت دیدگاهشان درباره‌ی شخصیت و اشعار او.

دکتر اسدی در ادامه بیان کرد: مطالعه‌ منابع معتبر در دو حوزه‌ی روان‌شناسی و حافظ‌شناسی و تحلیل یافته‌ها نشان داد اشتراکاتی میان ویژگی‌های دوره‌ نوجوانی و بسیاری از ابیات حافظ وجود دارد که مناسب‌بودن آن‌ها را برای نوجوانان تأیید می‌کند. برخی از ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان عبارت‌اند از: پرداختن به موضوعات و مفاهیمی مانند تلاش برای شناخت خود و یافتن معنای زندگی، آرمان‌گرایی، مسائل اخلاقی و اجتماعی، عشق و دوستی (که از ویژگی‌های دوره‌ نوجوانی هم هستند)، تعدد و تنوع شخصیت‌ها (انسانی و غیرانسانی) و شیوه‌ی‌ پردازش آن‌ها در کنار فضای روایت‌گونه و نمایشی برخی از سروده‌ها.

وی افزود: با توجه به این ظرفیت‌ها می‌توان به بخشی از نیاز‌های معنوی نوجوانان پاسخ مناسب داد؛ نیاز‌هایی همچون: داشتن فضایی امن برای گفت‌وگوی درونی، ‌اندیشیدن به واقعیت‌ها و احتمالات و خیال‌پردازی؛ داشتن دوستی امن و صمیمی، با احساسات و دغدغه‌های مشترک؛ دستیابی به استقلال عمل در کنار بهره‌مندی از راهنمایی افراد مطمئن و آگاه؛ نیاز به هویت‌یابی و خداشناسی و دستیابی به معنای زندگی.

به‌گفته‌ی دکتر‌ اسدی، ۴۰۱ نفر از نوجوانان مناطق گوناگون ایران به پرسش‌نامه‌ا‌ی که روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شده بود، پاسخ داده‌اند.

او درباره‌ی یافته‌های حاصل از بررسی این نظرسنجی گفت: نتایج پژوهش نشان می‌دهد نوجوانان شرکت‌کننده در نظرسنجی، بیت‌هایی با موضوع دوستی را بهتر از دیگر شعر‌های انتخابی دیوان حافظ درک می‌کنند و محبوب‌ترین اشعار حافظ ازنظر آن‌ها شعرهایی‌ست که با موضوع عشق و دوستی سروده شده است. آن‌ها به شخصیت حافظ و دیوانش علاقه‌مندند و دوست دارند بیشتر با او و افکار و اشعارش آشنا شوند. ۹۵درصد شرکت‌کنندگان، اشعار انتخابی حافظ را در شمار آثار مناسب برای هم‌سن‌وسالان خود دانسته و ۸۱/۷۲ درصدشان میزان سودمندی این سروده‌ها را برای نوجوانان، زیاد و بسیار زیاد برشمرده بودند.

دکتر اسدی مهم‌ترین دلایلی را که نوجوانان برای علاقه‌مندی خود به شعر‌های حافظ بیان کرده‌اند، برشمرد و افزود: تنوع موضوعات، زبان شیرین، دلنشینی و آرامش‌بخش‌بودن شعر‌ها، دریافتنی‌بودن معنی بسیاری از بیت‌ها، منطبق‌بودن اشعار با واقعیت جهان و زندگی، پرمفهوم‌بودن آن‌ها، ارزشمندی پند‌ها و نشان‌دادن راه‌ورسم درست زندگی به خواننده.

وی بیان کرد: بدیهی‌ست منظور از امکانِ بهره‌مندی نوجوانان از دیوان حافظ، درک تمام‌وکمال ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های لفظی و معنوی این اثر از سوی آنان نیست؛ مقصود آن است که مشترکاتِ مفهومی بخشی از سروده‌های حافظ با ویژگی‌هایی از دوره‌ی نوجوانی، می‌تواند این اثر را در شمار آن دسته از آثار کهن ادب فارسی قرار دهد که قابلیت ارائه به نوجوانان را دارند. درک لایه‌ نخست بسیاری از بیت‌های حافظ برای نوجوانان امکان‌پذیر است و هرچه دانش زبانی و ادبی نوجوان و توانایی درک مطلب او در طول دوران تحصیل و پشت‌سرگذاشتن سال‌های آغازین دوره‌ نوجوانی بیشتر شود، میزان درک و دریافت و بهره‌مندی او از شعر حافظ نیز می‌تواند افزایش یابد.

دکتر اسدی اضافه کرد: افزون بر این، همان‌گونه که در دهه‌های اخیر، شکل‌گیری آثار ادبی (بازنویسی، بازآفرینی و...) و هنری (پویانمایی و...) براساس آثاری همچون شاهنامه، کلیله‌ودمنه، بوستان، گلستان، خمسه‌ی نظامی، منطق‌الطیر، مثنوی و...، موجب بیشترشدن آشنایی و پیوند نوجوانان با این متون و درک و بهره‌مندی آنان از ادبیات کهن فارسی شده، شکل‌گیری آثاری با محوریت اشعار حافظ نیز می‌تواند چنین نتایجی در بر داشته باشد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد این قابلیت در دیوان حافظ وجود دارد؛ اما تاکنون آن‌گونه که بایسته است به آن پرداخته نشده است.

این پژوهشگر درباره‌‌ی کاربرد پژوهش خود گفت: نتایج این پژوهش می‌تواند برای همه‌ی‌ افراد و نهاد‌هایی که در پیوند با نوجوانان‌اند، سودمند باشد. آن‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیوان حافظ، شیوه‌هایی تازه و متفاوت را در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و تربیتی و خلق آثار ادبی و هنری برای نوجوانان تجربه کنند.

وی در پایان اظهار کرد: نوجوانان، اثری مناسب زمان خود می‌خواهند؛ آن‌ها خواهان آشنایی با حافظ و اثرش در قالب‌هایی نو‌تر و خلاقانه‌تر و مخصوص‌ به‌ خودند؛ ازاین‌رو، زمانی می‌توانیم میان نوجوان و میراث نیاکانش پیوند برقرار کنیم که این گنجینه‌های ارزشمند را در بسته‌بندی زیبا و جذاب و متناسب با سلیقه‌اش به او هدیه دهیم و آن را به عنصری جاری و پویا در فضای تنفس و حیات نسل جوان تبدیل کنیم.

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

آغاز به‌کار مرکز آموزش‌های فرهنگی هنری و مهارتی دانشگاه شیراز (مهراد) با 3۵ دوره آموزشی
آغاز به‌کار مرکز آموزش‌های فرهنگی هنری و مهارتی دانشگاه شیراز (مهراد) با 3۵ دوره آموزشی
مرکز آموزش‌های فرهنگی، هنری مهارتی مهراد دانشگاه شیراز، با ارائه 3۵ دوره آموزشی آغاز به کار می‌کند. دکتر حامد تقوایی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز، ضمن اعلام این خبر توضیح داد: مرکز آموزش‌های فرهنگی، هنری، مهارتی مهراد دانشگاه شیراز که از...
انجام طرح «واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» به‌همت پژوهشگر پسادکتری دانشگاه شیراز
انجام طرح «واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» به‌همت پژوهشگر پسادکتری دانشگاه شیراز
طرح «واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» ازسوی پژوهشگر پسادکتری دانشگاه شیراز انجام شد.. به گزارش روابط عمومی دانشگاه شیراز به نقل از بنیاد علم ایران (INSF)، طرح «واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» عنوان طرح پسادکتری...
آیین تقدیر از نیروهای حفاظت فیزیکی دانشگاه شیراز
آیین تقدیر از نیروهای حفاظت فیزیکی دانشگاه شیراز
به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، طی مراسمی با حضور اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه از تلاش‌های یک‌ساله‌ی همکاران مدیریت حراست، به‌ویژه نیروهای شاخص حفاظت فیزیکی تقدیر شد. این مراسم که در تالار دکتر مصطفوی دانشگاه ترتیب یافت، با حضور دکتر مؤذنی، رئیس...
نشست مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی با مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شهر صدرا
نشست مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی با مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شهر صدرا
نشست مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز با شرکت عمران و توسعه شهر صدرا باهدف بررسی راه‌های همکاری و افزایش تعاملات برگزار شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، در نشست مشترکی که صبح شنبه ۲۱مهرماه، در سالن کنفرانس ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز...
آیین بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
آیین بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز هفتاد ساله شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، آیین بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، روز پنجشنبه نوزدهم مهرماه، در سالن سینما فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد....
ارتقاء رتبه‌ سه‌تن از اعضای هیئت‌‌علمی دانشگاه شیراز
ارتقاء رتبه‌ سه‌تن از اعضای هیئت‌‌علمی دانشگاه شیراز
به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، در جلسه‌ هیئت‌ممیزه‌ دوشنبه ۱۶مهرماه ۱۴۰۳، دکتر اسحاق رحمانی (عضو هیئت‌علمی بخش زبان و ادبیات عربی) از مرتبه‌ دانشیاری به مرتبه استادی ارتقاء یافت. همچنین، دکتر محمود فرهنگ (عضو هیئت‌علمی بخش مهندسی مخابرات و...
بازدید اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز از شرکت آریالیزر صدر فارس
بازدید اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز از شرکت آریالیزر صدر فارس
اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز از شرکت آریا لیزر صدر بازدید کردند. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، براساس برنامه‌ی راهبردی کلان دانشگاه شیراز و با هدف هدایت ظرفیت‌های پژوهش و فناوری دانشگاه به سمت نیازهای واقعی روز جامعه و صنعت و نیز برای توسعه...
ولادت باسعادت امام حسن عسکری (ع) مبارک باد
ولادت باسعادت امام حسن عسکری (ع) مبارک باد
ده مژده که نخل دل ما برگ و بری داد زیرا شجر باغ رسالت ثمری داد ای ساقی گلچهره بده باده که امشب بر ما صدف بحر ولایت گهری داد از نسل نبی و علی و فاطمه خالق بر خلق جهان بار دگر راهبری داد روابط عمومی دانشگاه شیراز، ولادت یازدهمین اختر تابناک سپهر عصمت...
برگزاری دومین کنگره ملی عفونت و ایمنی در دانشگاه شیراز
برگزاری دومین کنگره ملی عفونت و ایمنی در دانشگاه شیراز
دومین کنگره ملی عفونت و ایمنی طی دو روز در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز برگزار شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، دومین کنگره ملی عفونت و ایمنی در روزهای ۱۸ و ۱۹ مهرماه، در محورهای پاتولوژی، میکروبیولوژی، ویروس‌شناسی، انگل‌شناسی، ایمنی‌شناسی،...
فراخوان نخستین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی دانشگاه شیراز برای «جایزه زنده‌یاد دکتر هاشم شرقی»
فراخوان نخستین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی دانشگاه شیراز برای «جایزه زنده‌یاد دکتر هاشم شرقی»
به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، فراخوان نخستین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی دانشگاه شیراز برای دریافت «جایزه زنده‌یاد دکتر هاشم شرقی» به همت معاونت فرهنگی و مرکز حمایت از فعالیت های علمی دانشجویان طراحی و منتشر شد. رئیس مرکز حمایت از...
رویداد بزرگ «شب علم دانشگاه شیراز» برگزار خواهد شد
رویداد بزرگ «شب علم دانشگاه شیراز» برگزار خواهد شد
رویداد بزرگ «شب علم دانشگاه شیراز» در شامگاه ۲۵مهرماه برگزار خواهد شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، دکتر زهرا دهقان شبانی، عضو هیئت‌‌علمی دانشگاه شیراز و دبیرکل رویداد شب علم دانشگاه خبر داد: رویداد بزرگ «شب علم دانشگاه شیراز» به‌عنوان یکی از...
آیین بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد
آیین بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد
بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، همزمان با هفته فرهنگی هنری حافظ (روز ۱۹مهر) برگزار خواهد شد. دکتر زهرا ریاحی‌زمین، رئیس مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز خبر داد: بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس دانشکدة...