مراکز پژوهشی

پایگاه های علمی

خدمات پژوهشی

پژوهشیار

نشر علوم

پیوندها

مراکز پژوهشی

 پژوهشکده علوم اجتماعی وب سایت پژوهشکده

پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز با هدف ساماندهی مراکز تحقیقاتی در زمینه علوم‌اجتماعی (مرکز جمعیت‌شناسی، مرکز مطالعات اجتماعی زنان و مرکز منطقه‌ای مطالعات اجتماعی – روان‌شناختی جوانان) تقویت سازمان‌یافته ابعاد نظری و عملی پژوهش در علوم‌اجتماعی و حمایت از آموزش‌های علوم‌اجتماعی به لحاظ کارآیی و کاربردی، در دانشگاه شیراز فعال گردیده است.

 

پژوهشکده نجوم، اخترفیزیک و فناوری ابزارهای نجومی

وب سایت پژوهشکده
رصدخانه ابوریحان بیرونی توسط آقای دکتر یوسف ثبوتی و با همکاری آقای دکتر فرانسیس گانین (ادوارد) در سال 1354 راه‌اندازی و تأسیس شد و فعالیت‌های این مرکز کم و بیش در طول سه دهه گذشته ادامه داشته است. از جمله اهداف این مرکز تحقیقاتی می‌توان انجام تحقیقات و رصدهای حرفه‌ای در زمینه نجوم و اختر فیزیک ذکر کرد. در این مرکز فعالیت‌های دیگر همچون آموزش و تعلیم دانشجویان، ترویج و اشاعه دانش نجوم و... در کنار اهداف فوق صورت می‌گیرد. تنها مرکز نجومی در ایران که می‌توان از لحاظ امکانات و توانایی با این مرکز رصدخانه‎ای مقایسه کرد، رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز می‎باشد. رصدخانه ابوریحان بیرونی دانشگاه شیراز فعال‌ترین مرکز رصدخانه‌ای کشور و نخستین رصدخانه پس از رصدخانه مراغه (قرن هشتم هجری) است که در ایران تأسیس شد و تاکنون در میان رصدخانه‌های فعال و حرفه‌ای جایگاه نخست را در زمینه تحقیقات و رصدهای نجومی به خود اختصاص داده است.
 

 

 پژوهشکده نانوتکنولوژی وب سایت پژوهشکده

پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه شیراز فعالیت رسمی خود را در اردیبهشت ماه سال 1386 آغاز نموده و تاکنون موفق به انجام اقدامات شایان توجهی در راستای گسترش، هدفمند کردن و ارتقای سطح کیفی فعالیت های پژوهشی محققین دانشگاه شیراز در زمینه فناوری نانو گردیده است. در حال حاضر بیش از 30 تن از پژوهشگران دانشگاه شیراز در قالب گروه های تحقیقاتی در زمینه های نانو الکترونیک، نانوبیو، نانو شیمی، نانو فیزیک، نانو مواد، نانو محاسبات، نانو مهندسی شیمی و نانو مکانیک مشغول به تحقیق و فعالیت می باشند. هدف از تأسیس این مرکز، ایجاد بستری مناسب برای فعالیت پژوهشگران حوزه فناوری نانو در دانشگاه شیراز، هماهنگ نمودن فعالیت های متونع، فراهم آوردن زمینه ای مساعد برای نزدیکی و ارتباط هرچه بیشتر تخصص های گوناگون این فناوری نوین، و نیز تلاش در جهت تولید علم و گسترش مرزهای دانش در سطح جهانی و آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه نانو فناوری می باشد.

 

 پژوهشکده بیوتکنولوژی وب سایت پژوهشکده
 

خوشبختانه با درایت و تأکید مقام معظم رهبری و مسئولین محترم نظام جمهوری اسلامی ایران، در راستای تحقق چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران به جنبش نرم افزاری و بهبود سطح کیفیت و امنیت زندگی مردم، سند ملی راهبرد زیست فناوری (ایران سبز) در جمهوری اسلامی ایران تدوین و تصویب شده است که مجموعه زیست فن­اوری دانشگاه شیراز در سال 1384 تأسیس گردد.

 

 پژوهشکده صنایع نفت و گاز فراساحلی وب سایت پژوهشکده
   

 

 پژوهشکده علوم و فنون هوادریا وب سایت پژوهشکده