افتتاح «مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز» با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور

افتتاح «مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز» با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور


آیین افتتاح رسمی «مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز» با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد.

مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز که با چشم‌انداز توسعه‌ی نوآوری در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، ازجمله ادبیات، حقوق، اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، مدیریت، الهیات و فرهنگ ایجاد شده است؛ روز سه‌شنبه ۲2 تیرماه 1400، باحضور دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و جمعی از مسؤولان استان و دانشگاه شیراز افتتاح شد.

 

راه‌اندازی مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز، گامی درجهت ایجاد تحول در شهر

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این آیین با بیان اینکه: دانشگاه شیراز به سمتی در حال حرکت است که برنامه و طرح‌های آن جزئی از جامعه شود؛ افزود: دانشگاه برای تغییر جامعه باید تلاش کند و از هر اقدامی که دانشگاه شیراز برای تغییر و بهبود جامعه انجام دهد مورد حمایت ما قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه‌ی پژوهش باید جامعه و نیازهای آن را محور قرار دهیم و نوآوری با پول دولتی اتفاق نمی‌افتد، گفت: نوآوری کار بخش خصوصی و جوانان است که شبانه‌روز روی پروژه‌هایشان کار می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز، این کار را گامی در جهت ایجاد تحول در شهر توصیف کرد و تصریح کرد: هر کمکی که نیاز باشد به دانشگاه شیراز برای تأثیرگذاری در حوزه اقتصاد، اجتماعی و فرهنگی انجام خواهیم داد.

دکتر ستاری با بیان اینکه در جاهایی اشتباه کار کردیم، حتی در پژوهش هم چنین است، افزود: چرا این همه پژوهشکده داریم؛ اما چیزی از آن‌ها بیرون نمی‌آید ولی یک شرکت و مؤسسه‌ی دانش‌بنیان می‌تواند واکسن تولید کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه جامعه برای حل خود نیاز به محصول دارد، گفت: پارک‌های علم و فناوری موفق هستند که نسبت سرمایه‌گذاری دولتی به خصوصی در آن‌ها یک به ده باشد و در این صورت می‌توان گفت که این پارک موفق است.

وی با تأکید بر اینکه احتیاج به پلتفروم‌هایی داریم که موجب شود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به کمک پژوهش بیاید، گفت: باید عدد قابل توجهی از درآمدهای دانشگاه‌ها، از محل فروش تکنولوژی با صنعت و بخش خصوصی باشد.

دکتر ستاری با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم در اقتصاد دانش‌بنیان به جایی برسیم باید دید که چه شرکت‌هایی در حوزه‌ی تکنولوژی داریم و این مهم را مدنظر داشته باشیم که پایه‌ی همه شرکت‌ها و مؤسسات دانشگاه است، گفت: برای این کار احتیاج به یک زیست‌بوم و ساختار جدیدی داریم که نمونه‌های موفق آن را در تعدادی از دانشگاه‌های کشور امروز شاهد هستیم.

گفتنی‌ست معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه، با هدف افتتاح و بازدید از مراکز نوآوری فعال در دانشگاه‌های شیراز، علوم پزشکی و صنعتی شیراز، پارک علم و فناوری و کارخانه نوآوری وارد شیراز شد و در بدو ورود به شیراز، مورد استقبال مسؤولان فارس قرار گرفت.

دکتر ستاری با حضور در دانشگاه صنعتی شیراز، مرکز نوآوری این دانشگاه را افتتاح و از تیم‌های مستقر و نمایشگاه محصولات فناورانه بازدید کرد. رونمایی از محصولات دانش‌بنیان حوزه‌ی سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بازدید از پارک علم و فناوری فارس از دیگر برنامه‌های معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این سفر یک‌روزه بود. 

در پایان نیز، دکتر ستاری باحضور در دانشگاه شیراز از مجموعه‌ی پردیس نوآوری و فناوری این دانشگاه و نمایشگاه محصولات فناورانه‌ی آن بازدید کرد و پس از افتتاح مرکز نوآوری علوم انسانی دانشگاه به مجموعه‌ی هاب شیراز (شتاب‌دهنده‌ی مشترک دانشگاه شیراز و همراه اول) در طبقه‌ی هشتم ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز سر زد.

 

رشد و پیشرفت استان از همسویی دانشگاه و جامعه محقق می‌شود

دکتر عنایت الله رحیمی، استاندار فارس نیز در مراسم افتتاح رسمی مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز به کارنامه‌ی استان فارس اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های اخیر از فرودگاه شیراز تا مراکز صنعتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان همگی رشد داشته‌اند و به نتیجه رسیدن این مرکز نوآوری تخصصی گام مهمی در حوزه‌ی پیشرفت علمی استان است.

استاندار فارس افزود: در پارک علم و فناوری استان کارهای نوینی انجام گرفته که با شتاب‌گرفتن آن در توسعه‌ی تولید و توان داخلی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است به موفقیت بیشتری خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: مجموعه‌ی علمی و پژوهشی استان فارس در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام داده‌اند و از ابتدای سال 92 تاکنون شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی شکل گرفته که مصداق این حرکت علمی در استان است.

دکتر رحیمی با ابراز خرسندی از اقدامات انجام‌گرفته در دانشگاه شیراز بیان کرد: اقدامات امروز در مرکز تخصصی نوآوری علوم انسانی دانشگاه شیراز، از منشأ خلاقیت که انسان است شروع شده و به سمت موارد دانش‌بنیان پیش خواهد رفت.

وی تصریح کرد: شیراز به‌عنوان قطب علمی جنوب کشور از گذشته‌های دور مورد توجه بوده و هرچه دانشگاه‌ها به مباحث جامعه نزدیک‌تر شوند، شاهد رشد بیشتر استان خواهیم بود و دانش‌آموختگان دانشگاهی می‌توانند به جامعه و رشد آن کمک قابل توجهی کنند.

 

ایجاد زیست‌بوم نوآوری در علوم انسانی؛ راهکار حل مشکلات

دکتر محمدمهدی آجیلیان، مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز نیز در حاشیه‌ی افتتاح این مرکز، با اشاره به ضرورت نوآوری در علوم انسانی-اجتماعی گفت: افزایش نیازهای جامعه به حضور مؤثرتر فعالان حوزه‌‌ی علوم انسانی، اجتماعی و مدیریتی و لزوم توجه به کارآفرینی و ارزش‌آفرینی در دانشگاه‌ها در این حوزه‌ از جمله‌ی این ضرورت‌هاست.

وی ضرورت توجه به اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان، ضرورت توجه به نگاه‌های میان‌رشته‌ای برای انجام اقدامات مؤثر و جدی و ضرورت توجه به فناوری‌های نوین و نوآوری‌های عملیاتی و به‌کارگیری آن در کارکردهای سنتی  را در این عرصه ازدیگر ضرورت‌ها عنوان کرد.

دکتر آجیلیان بیان کرد: اکثر مشکلات کشور از جنس علوم اجتماعی- انسانی و اقتصادی است، حتی بخش اقتصادی آن از جنس علوم فنی نیست؛ یعنی ما در تولید مشکل نداریم، بلکه مشکل اصلی صنعت نیز از جنس مدیریتی و علوم انسانی است.

وی تصریح کرد: با وجود پیشرفت و توسعه‌ی بسیار زیاد کشور، مردم احساس خوبی ندارند و  استرس و افسردگی در جامعه بسیار شایع شده است. این نشان می‌دهد که ما به چیزی بیش‌از یک پژوهش نیاز داریم، ما به یک کنشگری جمعی، عالمانه و نوآورانه نیاز داریم.

مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز ادامه داد: یکی از راهکارها این است که یک زیست‌بوم نوآوری در علوم انسانی، اجتماعی و مدیریتی ایجاد کنیم؛ یعنی مسأله را خوب بشناسیم، سپس پژوهش کنیم و برایش راهکارهای عملیاتی و واقعی پیدا کنیم و  در آخر، این راهکارهای عملیاتی را در یک زیست‌بوم نوآوری تبدیل به نوآوری و کارآفرینی کنیم.

دکتر آجیلیان در ادامه به تشریح ابعاد زیست‌بوم نوآوری در علوم انسانی پرداخت و گفت: گام نخست، مفهوم‌سازی مناسب در این حوزه است؛ بدین معنی که پاسخ دهیم که نوآوری در علوم انسانی چیست؟ ارزش‌آفرینی در علوم انسانی، اجتماعی، مدیریتی به چه معناست؟ تجاری‌سازی در حوزه‌ علوم انسانی چیست؟

وی در تشریح دیگر ابعاد زیست‌بوم نوآوری در علوم انسانی به توسعه‌‌ی همکاری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی علوم انسانی؛ مراکز نوآوری، مراکز رشد و پارک‌ها؛ رویدادها و شتاب‌دهنده‌ها، ایجاد فضای نوآورانه با برگزاری رویدادها در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به‌منظور رشد و گسترش نوآفرین‌های علوم انسانی اشاره کرد و گفت: شتاب‌دهنده‌ها امکان توسعه‌ی‌ کسب و کارها در مراحل اولیه را می‌دهند و در این زمینه احتیاج به تسهیلات ارزان و سرمایه‌گذاری جمعی داریم.

مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز همچنین در توصیف دیگر ابعاد زیست‌بوم نوآوری در علوم انسانی به نهادهای تأمین مالی و تأمین‌کننده‌های خدمات کسب‌وکار پرداخت و گفت: احتیاج به تسهیلات ارزان و سرمایه‌گذاری جمعی داریم و بایستی کسانی که می‌توانند، تیم‌هایی که تشکیل می‌شود را توانمندسازی کنند و خدمات مشاوره‌ای بدهند، تا آن‌ها بتوانند پیشرفت کنند.

وی با اشاره به استارت‌آپ‌ها و نوآفرین‌های این حوزه به‌عنوان دیگر ابعاد ریست‌بوم نوآوری در علوم انسانی به دستگاه حاکمیتی سیاست‌گذار و تسهیل‌گر نیز اشاره و تأکید کرد: باید حاکمیت به بهره‌مندی از این ظرفیت آگاه شود و دانش را در حوز‌ی‌ علوم انسانی، اجتماعی و مدیریتی به رسمیت بشناسد.

دگتر آجیلیان در پایان به خدمات و حمایت‌های مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز نیز پرداخت و گفت: مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز ارائه‌ی خدمات مختلف را اعم از پشتیبانی، آموزشی، مشاوره و منتورینگ، حمایتی و مالی، در دو سطح فردی و تیمی در برنامه‌ی خود دارد و و از ایده‌های نوآورانه، فناوری‌های نرم و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق در حوزۀ علوم انسانی حمایت خواهد کرد.

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) مبارک‌باد
میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) مبارک‌باد
فرارسیدن فرخنده‌سالروز میلاد سراسر نور و رحمت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع)، بر عموم شیعیان جهان مبارک باد. در تقویم دانشگاهی کشور این روز بابرکت به نام «خیّرین و واقفین آموزش عالی» نامگذاری شده که نشان از تأکید وزارت عتف در برای افزایش روزافزون...
آیین بازگشایی موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز
آیین بازگشایی موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز
در آستانه سال جدید، موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز بازگشایی شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، طی مراسمی با حضور دکتر مؤذنی (رئیس دانشگاه شیراز)، دکتر سامه (مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی)، مهندس فرخ‌زاده (معاون هماهنگی امور...
پیام نوروزی رئیس دانشگاه شیراز
پیام نوروزی رئیس دانشگاه شیراز
به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، دکتر محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز، با صدور پیامی، فرارسیدن عید نوروز و حلول ماه مبارک رمضان را به دانشگاهیان تبریک گفت. متن پیام به این شرح است:
دانش‌آموخته دکتری دانشگاه شیراز برنده جایزه فیزیک بهداشت سیمین
دانش‌آموخته دکتری دانشگاه شیراز برنده جایزه فیزیک بهداشت سیمین
دانش‌‌آموخته‌ دکتری‌ دانشگاه شیراز، موفق به دریافت هشتمین دوره از جایزه‌ فیزیک بهداشت سیمین شد.به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، دکتر مهرنوش کریمی پورفرد، دانش‌آموخته دکتری دانشگاه شیراز که رساله دکتری خود را با راهنمایی دکتر صدیقه سینا (دانشیار...
انتصاب عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز، به‌عنوان سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان فارس
انتصاب عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز، به‌عنوان سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان فارس
دکتر محمدهادی صادقی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز به سمت سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان فارس منصوب شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز به نقل از دانشگاه فرهنگیان؛ دکتر رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در حکمی، دکتر محمدهادی...