آغاز به کار پژوهشکده حکمرانی و همایش حکمرانی متعالی در دانشگاه شیراز

آغاز به کار پژوهشکده حکمرانی و همایش حکمرانی متعالی در دانشگاه شیراز


پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، صبح دوشنبه، ۸خردادماه ۱۴۰۲، در مراسمی با حضور استاندار فارس، رئیس دادگستری کل استان، هیأت رئیسه دانشگاه شیراز و جمعی از مسؤولان استان و دانشگاهیان، پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز به‌طور رسمی افتتاح شد.

در این مراسم که همزمان با برگزاری همایش حکمرانی متعالی در تالار حکمت دانشگاه شیراز باعنوان «منطق حکمرانی مبتنی بر بینش تمدنی ایرانی-اسلامی» صورت پذیرفت؛ صاحب‌نظران مختلف درخصوص محورهای مختلف ازجمله «حکمرانی استانی، چالش‌ها و الزامات» سخن گفتند.

ازجمله محورهای برگزاری این همایش می‌توان به «بررسی انتقادی مدل‌های حکمرانی موجود در جهان براساس بینش تمدنی»، «آسیب‌شناسی مدل‌های حکمرانی بعد از انقلاب اسلامی ایران براساس بینش تمدنی»، «تمرکززدایی و تحول در منطق حکمرانی»، «ارتقاء حکمرانی استانی و تحول در منطق حکمرانی»، «عدالت منطقه‌ای و تحول در منطق حکمرانی» و «دانشگاه و تحول در منطق حکمرانی» اشاره کرد.

دکتر علیرضا پیروزمند «قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی» با موضوع منطق حکمرانی مبتنی بر بینش تمدنی ایرانی_اسلامی؛ دکتر حسن بختیاری «رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی» با موضوع حکمرانی استانی و تمرکززدایی و دکتر مصطفی اسماعیلی «معاون پژوهشی پژوهشکده راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام» با موضوع بازاندیشی منطق سیاست‌گذاری کلی در جمهوری اسلامی ایران؛ ضرورت گذار پارادایمی از حکومت‌محوری به حکمرانی و دکتر محمدهادی صادقی «معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز» درخصوص راه اندازی پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز، در این همایش سخنرانی‌های خود را ایراد کردند.

دکتر محمد جواهری طهرانی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز و رئیس پژوهشکده حکمرانی نیز در حاشیه‌ی این مراسم به معرفی این پژوهشکده پرداخت و گفت: این مرکز مطالعاتی در زمینه‌ی ادبیات حکمرانی در حوزه‌ی اندیشه‌ی تمدن نوین ایرانی اسلامی فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: این پژوهشکده تلاش دارد در گام اول به‌صورت نظام‌مند فهم مدرنی که در جوامع غربی از ادبیات حکمرانی وجود دارد را برای آشنایی اساتید و دانشجویان وارد ایران کند و در گام بعد، رویکرد تمدنی و فلسفی این ادبیات را با توجه به ریشه‌های تمدنی ایران اسلامی بازتحلیل کند.


دکتر جواهری طهرانی بیان کرد: پژوهشکده‌ی حکمرانی مبتنی‌بر ضرورت جهت‌دهی علمی و توسعه‌ی حکمرانی پژوهش‌محور و دانش‌محور در طرح توسعه‌ی دانشگاه شیراز تعریف شده است تا نسبت دانشگاه به حاکمیت و مدیریت اجتماعی را محقق کند.

وی، حیطه‌های کارکردی این پژوهشکده را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: کارگروه‌ها و مراکز مطالعات تخصصی از حیث پرداختن به مبانی بینش تمدنی و منطق حکمرانی و همچنین مباحث بنیادین حکمرانی‌های مدرن و سکولار فعالیت خودش را دنبال می‌کند.

دکتر جواهری طهرانی ادامه داد: پژوهشکده‌ی حکمرانی دانشگاه شیراز مباحث عینی و انضمامی که نوع رویکرد حکمرانی با منطق تمدنی در حوزه‌های تخصصی، جامعه‌شناسی سیاسی، فارس‌شناسی، حکمرانی امنیت، مطالعات شرق آسیا و خلیج فارس و حکمرانی حقوقی، حوزه‌ی سیاست جنایی و حکمرانی فرهنگی، اقتصادی و حکمرانی در حوزه‌ی علم و فناوری را با منطق انتقادی نسبت به وضع کنونی بررسی می‌کند تا بتواند رویکرد ایجابی به توسعه‌ی ادبیات حکمرانی تمدنی اسلامی داشته باشد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تأسیس پژوهشکده‌ی حکمرانی دانشگاه شیراز از خردادماه 1401 با تمرکز در دانشکده‌ی حقوق شروع شد، افزود: اکنون پس از گذشت حدود یک‌سال از فراهم‌سازی زیرساخت‌ها این پژوهشکده با حضور مسئولان استانی افتتاح شد.

دکتر جواهری طهرانی هدف اصلی این پژوهشکده را پرداختن به مسائل و چالش‌های ملی و منطقه‌ای با اولویت شهر شیراز، استان فارس و جنوب کشور از دیدگاه علمی و ارائه‌ی راهکارهای راهبردی و کاربردی به دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی عنوان کرد تا سازمان‌های دولتی و حاکمیتی بتوانند با منطق پژوهش‌محور، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ کنند و ضمن احصاء چالش‌ها و مشکلات روند ارتقای مدیریتی حاکمیتی در سطح کشور محقق شود.

هدف ادیان وحیانی شکل‌گیری تمدن متعالی است

دکتر محمدهادی صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز هم در مراسم افتتاحیه‌ی همایش حکمرانی متعالی اظهار کرد:  ادیان وحیانی در جهت شکل‌گیری تمدنی انسانی و متعالی بودند و ماهیت دعوت انبیای الهی جز این نبوده است.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) بنا به روایتی می‌فرمایند که مأمور شدند به شهر و تمدنی که تمدن‌های دیگر را در خودش هضم می‌کند، از همین‌رو این روایت به روشنی اساس شکل‌گیری تمدنی متمایز از آنچه که در حوزه‌های دیگر تمدنی پیشین بوده را معرفی می‌کند.

دکتر صادقی با بیان اینکه در نظریات دولت، شکل‌گیری دولت در جهان مدیون نهضت و ابتکار انبیا بوده است، اظهار کرد: جنبه‌های متعال و انسانی تمدن‌های بشری در مقاطع مختلف تاریخی مدیون حرکت انبیا و الهام گرفته از آموزه‌های الهی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، شکل‌گیری تمدنی مبتنی بر فطرت انسانی، عقلانیت، علم، اخلاق و الهی رسالتی دانست که درجهت احیای شرافت انسانی بر دوش انبیا گذاشته شده و در این مسیر احکام الهی به‌ویژه بخش اجتماعی ما تدوین شده است.

عضو هیأت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز تصریح کرد: از آنجایی که تمدن محصول یک فرآیند است، می‌بینیم انقلاب اسلامی مشخصا همان‌طور که در قانون اساسی درج شده است؛ به‌عنوان ادامه‌ی حرکات پیامبران الهی، به محورها و عناصر بنیادین توجه کرده که الزام شکل‌گیری تمدن منوط به توجه به آن‌ها است.

دکتر صادقی تأکید کرد: حکمرانی در این فرآیند مهم‌ترین عنصری است که ماهیت و جهت‌دهی آن مانع جدی در میل به اهداف انبیای الهی و انقلاب ماست؛ چراکه مسئله‌ی حکمرانی مشخصا با این مبنا و بینش تمدنی متمایز از نمونه‌های دیگر تمدنی است.

وی ادامه داد: بحرانی که امروز در حکمرانی کشور مواجه هستیم به اعتقاد ما حکمرانی التقاطی بوده که شاید در ادبیات و شعار های ما سبقه‌ی اسلامی پررنگی داشته باشد؛ اما در ماهیت متأثر از جریان‌هایی است که در یک نظام سکولار و حوزه‌ی تمدنی متفاوت با دیدگاه‌هایی که داریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با اشاره به دلایل عدم تحقق حکمرانی مبتنی‌بر تمدن اسلامی، تأکید کرد: بخشی ناشی از ضعف ادراک مدیران نسبت به ماهیت انقلاب و هدف متعالی در جهت شکل‌دهی تمدن انسانی و اخلاقی و الهی است؛ بنابراین حکمرانی در انقلاب اسلامی بدون بینش تمدنی نمی‌تواند اهداف مقدس و متعالی را تحقق بخشد و به سمت و سوی نظام اسلامی هدایت کند.

وی با بیان اینکه توسعه درک مشترکی از مفهوم حکمرانی در بدنه‌ی جامعه قبل از سیاست‌گذاری شکل‌گیری تمدن اسلامی باید مدنظر قرار بگیرد، گفت: متأسفانه نظام آموزشی و تربیتی ما از این مهم هم در سیاست‌گذاری و اقدام موفق نبوده و پرداختن به این مقولات امر حیاتی است.

دکتر صادقی راه‌اندازی پژوهشکده حکمرانی در دانشگاه شیراز را مورد توجه قرار داد و افزود: با افتتاح این مرکز پژوهشی امیدواریم پژوهش‌های مؤثری در لایه‌ها و سطوح مختلف شکل بگیرد و با حمایت و حضور اساتید از بخش‌های مختلف دانشگاه، برکات خوبی را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به همکاری مدرسه‌ی عالی حکمرانی شهید بهشتی در این رویداد گفت: بحث حکمرانی نمی‌تواند صرفا آکادمیک باشد؛ اگرچه پرداختن به وجه نظری لازم است؛ اما پرداختن به مسئله‌ی حکمرانی مشاهده‌ی کارکرد آن‌ها در عمل بوده و تعامل بین اصحاب نظر و عمل باید شکل گیرد؛ از همین‌رو امیدواریم این پژوهشکده محل رفت‌وآمد مدیران باشد تا با تطابق نظریات و صحنه‌ی اجرا شاهد برکات ملموسی باشیم.

برای مشاهده تصاویر بیشتر اینجا  را کلیک کنید.

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

معرفی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز به‌عنوان چهره سال شعر انقلاب اسلامی فارس
معرفی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز به‌عنوان چهره سال شعر انقلاب اسلامی فارس
دکتر غلامرضا کافی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز به‌عنوان چهره سال شعر انقلاب اسلامی فارس معرفی شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، در آیین پایانی هفته هنر انقلاب و معرفی چهره سال هنر استان فارس که شامگاه شنبه، یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، با حضور جمعی...
آیین گرامیداشت روز سعدی در دانشگاه شیراز
آیین گرامیداشت روز سعدی در دانشگاه شیراز
به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، همزمان با یکم اردیبهشت‌ماه جلالی و روز بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی، مراسم بزرگداشت این شاعر پرآوازه در دانشگاه شیراز برگزار شد. این مراسم که به‌همت جمعی از کانون‌های فرهنگی دانشگاه شیراز ترتیب یافت، شامگاه اول...
روز بزرگداشت استاد سخن و شیخ اجل سعدی شیرازی گرامی باد
روز بزرگداشت استاد سخن و شیخ اجل سعدی شیرازی گرامی باد
سعدیا خوش‌تر از حدیث تو نیست تحفه‌ی روزگار اهل شناخت آفرین بر زبان شیرینت کاین همه شور در جهان انداخت یکم اردیبهشت‌ماه جلالی، مزین به نام نیک شاعر و سخنوری است که سایه‌سار شعر و سخنش نه تنها شعر و ادب پارسی که بلندای...
آیین تکریم و معارفه مدیران معاونت دانشجویی دانشگاه
آیین تکریم و معارفه مدیران معاونت دانشجویی دانشگاه
آیین تکریم و معارفه‌ی مدیران حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه شیراز برگزار شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، در آیین تکریم و معارفه‌ی مدیران دانشجویی دانشگاه که ظهر یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه، باحضور اعضای هیئت‌رئیسه‌ و جمعی از یاوران علمی و دانشجویان...
آیین وداع با پیکر زنده‌یاد پروفسور هاشم شرقی، استاد پیشکسوت شیمی دانشگاه شیراز
آیین وداع با پیکر زنده‌یاد پروفسور هاشم شرقی، استاد پیشکسوت شیمی دانشگاه شیراز
به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، آیین بدرقه و وداع با پیکر شادروان پروفسور هاشم شرقی، استاد پیشکسوت شیمی دانشگاه شیراز و چهره ماندگار شیمی جهان، صبح دوشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه، با حضور گسترده دانشگاهیان، اهالی علم و فرهنگ و مسؤولان استان فارس ازجمله...