بهمنظور بررسی و ارزیابی عملکرد یکسالهی دانشگاه شیراز و بحث و تبادلنظر رئیس دانشگاه شیراز و مسئول پروژه با اعضای دبیرخانه، متخصصان و ناظران کمیتهی نظارت و هدایت پروژه، مستقر در معاونت آموزشی وزارت عتف در ارتباط با محورهای ششگانهی پروژهی ملّی اقتصاد مقاومتی و ارتقای ۵دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بینالمللی، جلسهای مجازی، روز شنبه ۸ آذرماه برگزار شد.
در این جلسه، دکتر حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز؛ دکتر یوسف ثبوتی بهعنوان ناظر پروژه و دکتر قاسم سلیمی بهعنوان نمایندهی دانشگاه در پروژه حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، دکتر حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز به سابقه و جایگاه بینالمللی دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه شیراز با قدمت نزدیک به ۷۰سال از دیرباز بهعنوان یک دانشگاه بینالمللی مطرح بوده است. در چندسال گذشته نیز گامهای بلندی برای بینالمللیسازی دانشگاه شیراز برداشته شده است.
وی افزود: براساس برنامهی راهبردی دانشگاه شیراز که به تصویب هیأت امنای دانشگاه در مردادماه ۱۳۹۹ رسیده است؛ در افق ۱۴۰۴ دانشگاه شیراز، دانشگاهی نوآور و جامعهمحور خواهد بود. این دانشگاه، با نگاهی جهانی بهدنبال ترویج علم، گسترش مرزهای دانش، فنآوری و نوآوری و توسعهی متوازن و پایدار ملی با تأکید بر منطقهی جنوب کشور است.
ایشان در ادامه، به توصیف و تشریح نقشهی راهبردی جدید دانشگاه شیراز، (مصوب مردادماه ۱۳۹۹-جلسهی هیأت امنا) پرداخت و جایگاه مباحث بینالمللی را از موضوعات پراهمیت سالهای آینده برشمرد.
دکتر نادگران بر ضرورت توسعهی تعاملات و همکاریهای بینالمللی اشاره کرد و در ادامه به ارائهی وضعیت عملکرد شاخصهای آموزشی، پژوهشی و پشتیبانی پروژه در سال ۱۳۹۸ پرداخت.
بهگفتهی رئیس دانشگاه، جذب ۱۰۹دانشجوی غیربورسیهی خارجی شهریهپرداز در ۸دانشکده و ۳مقطع تحصیلی؛ عقد ۱۰قرارداد جدید اراسموس پلاس؛ ۴۰اعزام دانشجو و عضو هیأت علمی در طرحهای اراسموس و DAAD؛ ۲۵مورد همکاری با ایرانیان مقیم خارج؛ ۷۳مورد میزبانی از اساتید خارجی، توسعهی تعاملات بینالمللی، تفاهمنامههای همکاری جدید با دانشگاههای خارجی، انجام ۱۵پروژهی مشترک تحقیقاتی با اساتید و محققان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور؛ راهاندازی مرکز ترجمه و ویراستاری دانشگاه؛ راهاندازی و بهرهبرداری از سامانهی پذیرش دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در دانشگاه شیراز در وبسایت جدید دانشگاه؛ بینالمللیسازی فضای دانشگاه؛ تشکیل کارگروهها و میزهای تخصصی برای برقراری ارتباط هدفمند با دانشگاههای کشورهای هدف در دانشگاه شیراز؛ تأسیس کرسی زبان فارسی در دانشگاه پکن و تأسیس کرسی زبان چینی در دانشگاه شیراز؛ تهیه و تصویب شیوهنامهی ارزیابی فعالیتهای بینالمللی اعضای هیأت علمی برای اعطای پژوهانهی بینالمللی، ازجمله برنامههای ویژهی دانشگاه در راستای اهداف پروژهی ارتقاء در ۶ماههی دوم سال ۹۸ و ۶ماههی نخست سال ۹۹ است.
در ادامه نیز دکتر نادگران به ارائهی سیاستهای ویژهی ارتقای شاخصهای بینالمللی در زمینهی آموزش و پژوهش در برنامهی راهبردی جدید دانشگاه به شرح زیر اشاره کرد:
۱. گسترش همکاریهای مشترک با دانشگاههای معتبر بینالمللی از جمله برگزاری کارگاههای آموزشیتخصّصی (حضوری یا مجازی) بهصورت مشترک، برگزاری دورههای آموزشی مشترک بهویژه دکتری، برگزاری دورههای مشترک تخصّصی کوتاهمدت، تعریف پایاننامههای مشترک، راهاندازی مجلات علمی و پژوهشی مشترک؛
۲. سرمایهگذاری در حوزههای خاص پژوهشی و تولید دانش مشترک با دانشگاههای برتر دنیا؛
۳. حمایت از دعوت اندیشمندان و پژوهشگران برجستهی خارجی برای برگزاری کارگاههای علمی؛
۴. تهیهی برنامهی برندسازی دانشگاه شیراز؛
۵. راهاندازی و توسعهی شبکهی دانشجویان بینالمللی؛
۶. تشویق و حمایت مالی مداوم پژوهشگران دارای آثار فاخر و پراستناد باهدف تولید دانش بینالمللی؛
۷. الزام بخشهای مختلف آموزشی دانشگاه به برگزاری یک پنل تخصصی خارجی (۷۵ پنل تخصصی) و حمایت ویژه؛
۸. اختصاصدادن دستیار پژوهشی به استادان دارای تعاملات بینالمللی؛
۹. الزام اعضای هیأتعلمی به تبیین رویکردهای بینالمللیسازی در برنامهی جهتدار پژوهشی؛
۱۰. اعطای امتیازات تشویقی به تمامی اعضای هیأتعلمی دارای فعالیتهای بینالمللی اثربخش؛
۱۱. راهبری ۵پروژهی کلان پژوهشی نفت، گاز و پتروشیمی با عقد قرارداد با ۵ همکار و ناظر بینالمللی.
رئیس دانشگاه در ارتباط با جهتگیری جدید آموزشی و پژوهشی دانشگاه شیراز برای فعالیت در سالهای آتی با عنایت به شرایط شیوع ویروس کرونا نیز بیان داشت: اقداماتی ازجمله توسعهی سامانهی آموزشهای الکترونیک دانشگاه؛ افزایش پهنای باند شبکهی اینترنت؛ بهسازی دانش تدریس و آموزش مجازی اعضای هیأتعلمی؛ شبکهسازی پژوهشگران دروندانشگاهی با پژوهشگران خارجی و عدمتوقف تولید دانش؛ تشکیل کمیتهی اصلی مدیریت دانشگاهی در شرایط کرونا و کمیتههای فرعی و مدیریت فرایندهای آموزش و پژوهش در شرایط شیوع ویروس کووید ۱۹؛ تولید محتوای الکترونیکی؛ انتقال تجربیات دانشگاه شیراز در زمینهی آموزش و طراحی آزمونهای الکترونیکی ازجمله سامانهی ارزیابی الکترونیکی مودل به دیگر دانشگاههای استان و کشور؛ راهاندازی آزمایشگاههای مجازی و از راه دور؛ جلب حمایت مراکز پژوهشی بینالمللی برای تجهیز آزمایشگاهها و الزام به ارتباط و تعامل با صنعت، گرفتن طرح با صنعت برای اعضای هیأتعلمی و دانشجویان دکتری و تنوعبخشی به منابع درآمدی دانشگاه در دستور کار و حمایت دانشگاه خواهد بود.
وی افزود: روند ارتباطات بینالمللی دانشگاه در سالهای آتی با حمایت از برنامهها و سیاستهای زیر دنبال خواهد شد:
۱. تأکید بر توسعهی تعاملات با دانشگاههای کشورهای اروپایی ازجمله آلمان؛
۲. جذب دانشجویان در سالهای پیش رو با رویکرد بهسازی دانشی در بدو ورود؛
۳. حمایت از اجرای طرحهای پژوهشی مشترک اعضای هیأتعلمی با نهادهای سیاستگذاری جهانی حمایتگر پژوهش، مراکز پژوهشی و دانشگاههای خارجی؛
۴. توسعهی برنامههای اراسموس و DAAD؛
۵. جذب استاد خارجی.
دکتر نادگران در پایان به اقدامات دانشگاه شیراز درراستای حرکت بهسوی دانشگاههای "نسل سوم و جامعهمحور" با حمایت از برنامههای زیر اشاره کرد:
۱. اختصاص دفاترکاری به مراکز مشاوره تخصصی صنعتی و سازمانی از طریق ایجاد ساختار تعامل دانشگاه-صنعت؛
۲. افزایش مراکز نوآوری و فنآوری در محیط دانشگاه از طریق تعامل همهجانبه با پارک علم و فناوری فارس و انتقال تمامی شرکتهای دانشبنیان دانشگاهیان به محوطهی دانشگاه؛
۳. برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی کاربردی مختلف توسط ارائهدهندگان خارجی و داخلی به دانشجویان و اعضای هیأتعلمی در زمینههای نوآوری، فناوری و آشنایی با محیط کسبوکار؛
۴. تعامل با بنیاد ملی نخبگان بهمنظور ایجاد پروژهی نوارزشآفرینی؛
۵. ایجاد منطقهی ویژهی استقرار شرکتهای دانشبنیان و پردیس فناوری.
پایان این جلسه، به طرح پرسشهای مرتبط با پروژه از سوی اعضای کمیتهی نظارت و هدایت پروژه، اختصاص داشت و دکتر نادگران، بهعنوان رئیس دانشگاه، دکتر یوسف ثبوتی بهعنوان ناظر پروژه و دکتر قاسم سلیمی بهعنوان نمایندهی دانشگاه به پرسشهای مطرحشده پاسخ دادند.