نوگشایی کتابخانه ملاصدرا دانشگاه شیراز پس از تغییر مکان

نوگشایی کتابخانه ملاصدرا دانشگاه شیراز پس از تغییر مکان


آیین نوگشایی کتابخانه ملاصدرا دانشگاه شیراز برگزار شد.

کتابخانه ملاصدرا دانشگاه شیراز که به نام فیلسوف الهی قرن یازدهم، مرحوم صدرالمتالهین (ملاصدرا) نام‌گذاری گردیده است و قبل از آن نیز به کتابخانه علم و هنر نام داشته، با قدمتی ۶۰ساله از دانشکده‌ی علوم (واقع در چهارراه ادبیات شیراز) به محل کتابخانه‌ی مرکز دانشگاه (واقع در پردیس ارم) منتقل گردید و پس از مدت قریب ۲ماه نوگشایی شد.

دکتر علیرضا نعمت‌الهی، رئیس دانشکده علوم دانشگاه شیراز، در حاشیه‌ی این مراسم درخصوص این جابه‌جایی توضیح داد:‌ در راستای سیاستهای کلان دانشگاه مبنی‌بر تجمیع واحدهای پراکنده‌ی دانشکده‌های مختلف در مجموعه‌ی پردیس ارم، در حدود 8سال پیش، دو بخش فیزیک و شیمی دانشکده علوم پایه به ساختمان جدید در پردیس علوم منتقل شد. احداث و تکمیل ساختمان چهار بخش باقیمانده یعنی آمار، ریاضی، علوم زمین و زیست‌شناسی در مجاور ساختمان کلاس‌ها نیز از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و انتظار می‌رود که انتقال آن‌ها در آینده نزدیک صورت پذیرد. یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مهم ما برای این انتقال، عدم پیش‌بینی فضایی برای کتابخانه ملاصدرا در پردیس علوم بود.

 

انتقال کتابخانه ملاصدرا مشروط به حفظ هویت کتابخانه منسجم و یکپارچه آن صورت گرفت

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل ابتدا دو راهکار اولیه مدنظر قرار گرفت. یکی توزیع کتاب‌ها بین کتابخانه‌های داخلی و درون بخشی بود که بلافاصله با توجه و تاکید بر حفظ هویت کتابخانه منسجم و یکپارچه ملاصدرا از دستور کار خارج شد. پیشنهاد دیگر احداث ساختمانی جدید برای کتابخانه در مجموعه پردیس ارم بود که آن هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت و با شرایط موجود اقتصادی، حداقل یک دهه زمان لازم داشت. در بررسی راه‌های جایگزین و پس از مطالعات کارشناسی و جلسات مشورتی متعدد، گزینه انتقال کتابخانه ملاصدرا از چهارراه ادبیات به یکی از طبقات کتابخانه مرکزی دانشگاه، مناسب‌ترین گزینه تشخیص داده شد.

رئیس دانشکده علوم دانشگاه گفت: این تصمیم براساس مصوبه هیئت رئیسه‌ی وقت دانشگاه و نامه‌ی معاون پژوهشی وقت دانشگاه، در تیرماه 1400 به دانشکده علوم ابلاغ گردید. که پس از بحث و تبادل‌نظر پیرامون این موضوع، نهایتا مقرر گردید این انتقال مشروط به حفظ هویت کتابخانه منسجم و یکپارچه ملاصدرا صورت پذیرد.

دکتر نعمت‌الهی در ادامه به مزایای این‌جابه‌جایی اشاره کرد و اظهار داشت: این انتقال علاوه‌بر اینکه نیاز به احداث ساختمان جدید را مرتفع می‌کرد، به‌دلیل نزدیکی به پردیس علوم و خوابگاه‌های دانشجویی زمینه‌ی استفاده‌‌ی بهینه از فضای موجود در کتابخانه‌ی مرکزی، صرفه‌جویی در زمان تردد، مراجعه و دسترسی دانشجویان، کارمندان و اساتید به کتابخانه را فراهم خواهد کرد. از دیگر مزایای این جابه‌جایی آزادشدن فضای قبلی کتابخانه برای کاربری های دیگر است.

وی ضمن قدردانی از زحمات کارمندان و مدیران واحدهای مختلف دانشکده و دانشگاه به‌ویژه دکتر عفیفیان رئیس کتابخانه مرکزی و کتابخانه ملاصدرا دانشگاه، اعلام کرد: این تصمیم بزرگ و خطیر از اواسط مهرماه1400 شروع و در دهه اول آذر1400 به پایان رسید.

دکتر فرزانه عفیفیان، رئیس کتابخانه مرکزی و کتابخانه ملاصدرا دانشگاه شیراز نیز در این مراسم بااشاره به چرایی انتقال کتابخانه ملاصدرا به روند این برنامه پرداخت و توضیح داد: باتوجه به اینکه دانشکده علوم به‌طور کامل در یکی دو سال آینده به پردیس ارم انتقال می‌یابد، از ماًموریت‌های بنده به‌عنوان رئیس کتابخانه ملاصدرا، ارائه‌ی برنامه‌ی علمی و عملیاتی برای انتقال کتابخانه در سال‌های آتی به پردیس ارم بود. بر این اساس موضوع را بررسی و مواردی چون تعداد دانشجویان و اعضاء هیأت‌علمی بخش‌های دانشکده‌ی علوم چهارراه ادبیات، آمار دانشجویان ساکن خوابگاه در پردیس ارم و همچنین آمار مواد و منابع کتابخانه ملاصدرا و فضای فعلی استخراج و فضای مورد نیاز مشخص شد. درنهایت با توجه به اینکه دانشکده و کتابخانه مرکزی هر دو در پردیس ارم قرار دارند، جابه‌جایی کتابخانه ملاصدرا به یکی از طبقات کتابخانه مرکزی دانشگاه به‌عنوان گزینه نهایی انتخاب شد.

وی درخصوص بخش نشریات کتابخانه ملاصدرا نیز توضیح داد: باتوجه به اینکه بخش نشریات کتابخانه ملاصدرا در فضایی به مساحت 1400متر مربع قرار داشت و با وجود پایگاه‌های اطلاعاتی و نسخه الکترونیک، مراجعه‌ی چندانی ندارند و گذشته‌نگر هستند، همچنین در کتابخانه مرکزی فضایی برای بخش نشریات کتابخانه ملاصدرا وجود نداشت، تصمیم گرفته شد که فعلا به‌منظور انتقال کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها تجهیزات اداری و نیروی انسانی اقدام شود که در جلسه‌ای با حضور معاونان پژوهشی و اداری مالی دانشگاه و رییس دانشکده علوم، این موضوع به تصویب رسید.

 

کتابخانه‌های امروز، فضای کمتر، خدمات بیشتر سرلوحه راهبرد مدیریتی

رئیس کتابخانه مرکزی و کتابخانه ملاصدرا دانشگاه با تأکید بر اینکه مواد و منابع کتابخانه‌ی ملاصدرا در کتابخانه‌ی مرکز ادغام نشده است؛ توضیح داد: فضا، نیروی انسانی و حجم زیاد مواد و منابع کتابخانه ملاصدرا امکان ادغام فیزیکی را در حال حاضر نمی‌دهد و ادغام سیستمی نیز چون فرآیندی پر‌هزینه و زمان‌بر است که نیاز به تغییر محل نگهداری مدارک، تغییر شماره ثبت، بارکد، عطف و غیره برای حدود ۵۰هزار نسخه کتاب را دارد، در حال حاضر مقدور نیست. بنابراین کتابخانه در فضایی مجزا در طبقه سوم کتابخانه مرکزی مستقر شده است.

وی درخصوص اهداف و سیاست‌های انتقال کتابخانه‌های دانشگاه و مزایای آن نیز توضیح داد: به‌طور کلی و عام اگر بخواهیم به موضوع نگاه کنیم تغییراتی در حوزه کتابخانه و کتابداری رخ داده و پیدایش اینترنت، وب، پایگاه‌های اطلاعاتی و مواد و منابع الکترونیکی کاهش مراجعه به کتابخانه‌های دانشگاهی را به دنبال داشته است و در برخی دانشگاه‌های کشور هم در وزارت علوم و هم دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز  این مهم انجام گرفته است. ازجمله مزایای این طرح می‌توان به صرفه‌جویی در نیروی انسانی، استفاده از فضای استاندارد، تمرکز در مجموعه‌سازی منابع، جلوگیری از دوباره‌کاری و خریدهای تکراری و صرفه‌جویی در تجهیزات و غیره اشاره کرد.

دکتر عفیفیان افزود: درخصوص کتابخانه ملاصدرا به‌طور خاص نیز با توجه به مشکلاتی که در زمینه‌ی فضای استاندارد، نیروی انسانی، مستقر بودن برخی بخش‌های دانشکده در پردیس ارم و فاصله خوابگاه‌های دانشجویی از دانشکده وجود داشت، ریزش مراجعین بیشتر بود و از آنجا که دانشکده به‌زودی در پردیس ارم منتقل می‌شود استفاده از فضای کتابخانه مرکزی منطقی به نظر می‌رسید. البته بنده این را قبول دارم که مجهز بودن هر دانشکده به کتابخانه استاندارد و به‌روز حائز اهمیت است؛ اما درصورتی‌که دانشکده‌ها در یک مکان باشند و به لحاظ دسترسی مشکلی نباشد،ادغام راه حل مناسبی است.

رئیس کتابخانه مرکزی و کتابخانه ملاصدرا دانشگاه در پایان، ضمن تقدیر از مسؤولان دانشگاه و کارکنان کتابخانه‌های دانشگاه بیان کرد: ما باید به سمت ارائه‌ی خدمات بیشتر و متنوع‌تر و استفاده از فضای کمتر باشیم و شعار کتابخانه‌های امروز فضای کمتر، خدمات بیشتر را سر لوحه راهبرد مدیریتی خود قرار دهیم.

برای مشاهده عکس های بیشتر از این مراسم به آرشیو مجازی روابط عمومی دانشگاه شیراز مراجعه کنید.

 

summary-address :

latest News

Statement of the Basij of Professors and Students of Shiraz University in Support of the Protests of American Universities against the Crimes of the Zionist Regime
Statement of the Basij of Professors and Students of Shiraz University in Support of the Protests of American Universities against the Crimes of the Zionist Regime
In the Name of Allah, the Vanquisher of the Tyrants Nearly seven months have passed since the beginning of the new season of crimes by the Zionist regime against the innocent people of Palestine. This oppressed nation, which has been under torture,...
Signing a Memorandum of cooperation between the Ministry of Economic Affairs and Finance and Shiraz University
Signing a Memorandum of cooperation between the Ministry of Economic Affairs and Finance and Shiraz University
A memorandum of cooperation was signed between the Ministry of Economic Affairs and Finance and Shiraz University.
8 Faculty Members of Shiraz University Among the Selected Researchers in Fars Province
8 Faculty Members of Shiraz University Among the Selected Researchers in Fars Province
Eight faculty members of Shiraz University were among the selected researchers in Fars province.
Fars Province Research Achievements Exhibition
Fars Province Research Achievements Exhibition
According to the Public Relations of Shiraz University, the exhibition "Research Achievements of Fars Province" launched on Wednesday, 28th of Azar, hosted by Shiraz University.
Implementation of
Implementation of "Path: Commercialization of University Theses" in Shiraz University
The event "Path: Commercialization of University Theses" was held at Shiraz University.
Shiraz University Head’s Visit from Senegal, Mali, and Ghana
Shiraz University Head’s Visit from Senegal, Mali, and Ghana
For scientific and academic cooperation, the head of Shiraz University traveled to Senegal, Mali, and Ghana.
Two professors of Shiraz University as Distinguished Researchers of the country
Two professors of Shiraz University as Distinguished Researchers of the country
According to the Public Relations of Shiraz University, two faculty members of Shiraz University, Dr. Behnam Kashavarzi, and Dr. Seyed Ahmad Fazl-Zadeh, were introduced and honored as "Outstanding Researchers" at the 24th Festival of Tribute to the...
16 faculty members of Shiraz University among the top one percent of highly cited researchers in the world
16 faculty members of Shiraz University among the top one percent of highly cited researchers in the world
Sixteen members of the faculty of Shiraz University have been among the top one percent of highly cited researchers in the world.
Shiraz University in the first national position in the World Sustainability Rankings based on the QS Ranking
Shiraz University in the first national position in the World Sustainability Rankings based on the QS Ranking
According to the Public Relations of Shiraz University, in 2023, Shiraz University achieved the top rank among Iranian universities in the global sustainability ranking, associated with the QS ranking system.
The Children's Literature Studies Center at Shiraz University invites researchers to
The Children's Literature Studies Center at Shiraz University invites researchers to "Investigate the Role of Family in Children and Young Adults’ Literature"
The Center for Children's Literature Studies at Shiraz University has dedicated its ninth national conference to the theme of "Investigating the Representation and Role of Family in Children and Young Adults’ Literature" and has called on researchers...
The Ph.D. dissertation at Shiraz University, Selected for the National Competition of Fantez Vice-Presidency of Science and Technology
The Ph.D. dissertation at Shiraz University, Selected for the National Competition of Fantez Vice-Presidency of Science and Technology
According to the public relations department of Shiraz University, the doctoral dissertation, conducted by Hajar Suleimani, a Ph.D. student in the agriculture department of Shiraz University, was awarded the certificate of recognition and support for...
The Scientific Prize and Student Scholarship named after Dr. Ezzatole Raisi, professor of geology at Shiraz University
The Scientific Prize and Student Scholarship named after Dr. Ezzatole Raisi, professor of geology at Shiraz University
According to the Public Relations Department of Shiraz University, based on Public Relations of Fars Elite Prosperous Society, the awards for the best paper presented at the Conference of Hydrology as well as PhD student scholarships of hydrology at...