برای دریافت آخرین خبرها و رویدادها با ما همراه باشید.

راهبندان در کارگاه عمرانی شیراز

راهبندان در کارگاه عمرانی شیراز


خبرجنوب» نوشت: شاید این روزها حتی بیشتر از نقاط دیدنی شهر شیراز کارگاه های عمرانی در شهر فعال باشد. بسیاری از میدان ها و چهار راه های شهر را بسته اند تا پل، زیرگذر یا روگذر بسازند. شیراز از سال 89 به این سو توسعه چشمگیر عمرانی را تجربه کرده است. پل های چند طبقه ... خبرجنوب» نوشت: شاید این روزها حتی بیشتر از نقاط دیدنی شهر شیراز کارگاه های عمرانی در شهر فعال باشد. بسیاری از میدان ها و چهار راه های شهر را بسته اند تا پل، زیرگذر یا روگذر بسازند. شیراز از سال 89 به این سو توسعه چشمگیر عمرانی را تجربه کرده است. پل های چند طبقه در جای جای شهر سر برآوردهاند و عملیات ساخت پل های بیشتری در حال انجام است. مهندسان و شهرسازان، فعال بودن کارگاه های عمرانی در شهر را یک ویژگی می دانند؛ به باور آنان شهر همواره باید چهره کارگاهی خود را حفظ کند تا از نظر عمرانی توسعه یابد. آنها که هوادار ادامه عملیات عمرانی شهر شیراز هستند بر این باورند که با ساختن پل های بزرگ و انبوه بزرگراه ها، روحی از غرور به مردم شیراز دمیده شده است. به ویژه اینکه تا پیش از ساخت این پروژهها، بسیاری از شهروندانی که به شهرهای دیگری چون اصفهان و تبریز سفر میکردند و با مقایسه عقب ماندگی عمرانی این شهرها با شیراز به نوعی احساس حقارت می کردند. شیراز اما در شرایطی به توسعه عمرانی گسترده دست زده است که به باور برخی صاحب نظران، این پل ها و بزرگراه ها جای روان کردن ترافیک شیراز بر بار راه بندان می افزایند؛ به باور آنان ساخت پل یک پیام روشن برای شهروندان دارد: «خودرو بیشتر بخرید، ما برای تردد آسان شما پل ها و بزرگراه ها و خیابان های پهنتری میسازیم». به باور آنان چنین روندی نوعی دور باطل است. برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا پل های بیشتری ساخته میشود ولی این پل ها خود باعث افزایش تردد خودروها می شوند. در 7 سال اخیر که شیراز جهشی در ساخت این پروژه های عمرانی تجربه کرده است اما جز خط ویژه ای کوتاه و نه چندان مناسب هیچ اقدامی برای توسعه ناوگان حمل ونقل همگانی و به ویژه اتوبوس در شیراز انجام نشده است. تراکم فروشی برای روان سازی ترافیک «شکوه پل»؛ این نام فیلمی کوتاه است که درباره پل کابلی ولیعصر (عج) ساخته شده است. از حق که نگذریم نام خوبی برای این فیلم انتخاب کرده اند. پل بزرگ کابلی ولیعصر (عج) چنان بزرگ و باشکوه است که چشم هر عابری را به خود جذب می کند. این پل کابلی چند ویژگی غیر عمرانی هم به همراه دارد. یکی اینکه به خاطر ابعاد بزرگ آن به راستی حسی از غرور را در میان شهروندان ایجاد می کند. دیگر اینکه در ورودی شهر از سمت فرودگاه قرار گرفته و می تواند نماد عمرانی توسعه شهر شیراز باشد. علیرضا پاک فطرت، شهردار شیراز ابراز امیدواری می کند که در آینده نزدیک پل ولیعصر (عج) تبدیل به نماد عمرانی شهر شیراز شود. اما واقعیت این است که یک پل هیچگاه نمی تواند در شهری که نمادهایش را از فرهنگ و هنر می گیرد و خود با بنای کوچک اما زیبایی چون یادمان حافظ به نماد ایران تبدیل شده به عنوان نماد شهر مطرح شود. پل ولیعصر (عج) هرچند بزرگترین پل شیراز و احتمالا بزرگترین پل کابلی زمینی در کشور به شمار می رود، اما پلهای بزرگ دیگری هم در شیراز در دست ساخت هستند. از جمله پل بزرگ امیرکبیر &– مطهری، پل چهارراه تخت جمشید و پل دو طبقه میدان معلم. با این حال برخی کارشناسان معتقدند در ساخت این پروژه ها یک عامل در نظر گرفته نشده است. اینکه این پلها برای روان کردن ترافیک ساخته میشوند ولی پول ساختشان از جایی میآید که خود باعث ترافیک بیشتر می شود؛ واقعیت این است که شهرداری ها درآمد پایداری ندارند و از زمان احمدی نژاد به این سو، دولت هم زیر بار تامین تعهدات خود برای شهرها نمی رود. البته اندک شهرهایی چون اصفهان و مشهد توانستهاند دولت را ناچار به خریداری اتوبوس یا پرداخت بخشی از هزینه ها کنند ولی دست کم در شیراز این اتفاق کمتر رخ داده است. در نتیجه شهرداری که درآمد پایدار ندارد هرچه بیشتر به عوارض و هزینه پروانه ساخت متکی شده است. به این ترتیب شهرداری از راه تراکم فروشی و عوارض ساختمان، پل می سازد تا ترافیک را روان کند غافل از اینکه همین تراکم فروشی ترافیک را به مراتب بیشتر می کند. با توجه به اینکه ساخت و ساز در شیراز به صورت نامتوازنی در غرب و شمال غرب شیراز متمرکز شده است، با این وصف مدام بر جمعیت و ترافیک در غرب شهر افزوده میشود و پول آن صرف ساخت پل هایی می شود که کمتر از قبل می توانند در کاهش ترافیک موثر باشند. محمد کپگانی، استاد دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در این باره به گزارشگر «خبرجنوب» می گوید: «شیراز به بخش مرکزی شهر، بخش مسکونی شهر و بخش صنعتی تقسیم می شود که هر کدام از مناطق ویژگی های خاص خود را دارد اما در طرح های جامع قبلی ما به این صورت به مسائل نگاه نشده است. همچنین درآمدی برای هزینههای طرح های حمل و نقلی باید به صورت مستمر وجود داشته باشد؛ برای نمونه هزینه هایی که برای ساخت تقاطع ها انجام می دهیم در سیر تکامل شهری باید کانالیزه شود و نباید درآمد آن از افزایش تراکم در برخی نقاط تامین شود. به عبارت دیگر نباید از شهرسازی در حمل و نقل هزینه کرد». شاید شاهد این ماجرا تاخیری باشد که در ساخت پروژه ها ایجاد شده است؛ هرچه ساخت و ساز دچار رکود شود و درآمد شهرداری از عوارض ساختمانی کاهش یابد، ساخت پروژه ها بیشتر به درازا می کشد. چرا توسعه اتوبوسرانی در شیراز کُند است؟ شیراز در یک زمینه اساسی دیگر هم توسعه چندانی پیدا نکرده است؛ در توسعه حمل و نقل درون شهری. شیراز سومین شهر ایران است که صاحب مترو شده؛ مترو هم اکنون در فاصله نیم ساعته از میدان احسان به میدان نمازی میرسد که بعید است توانسته باشد نقش چندانی در کاهش ترافیک آنقدر موثر باشد. همزمان شهرداری شیراز همه توان خود را بسیج کرده تا پایان امسال خط یک را به بهره برداری برساند. این البته همتی قابل ستایش است چرا که در دوره های پیشین هرگز چنین عزمی در مدیران شهری دیده نمی شد. به ویژه اینکه دولت های نهم و دهم همواره از تامین سهم خود در تامین اعتبارات ساخت مترو شانه خالی کرد و در دولت کنونی هم وضع چندان متفاوت نبوده است. به این ترتیب شهرداری ناچار شده تامین اعتبارات ساخت پروژهای را بر عهده بگیرد که به خاطر هزینه بر بودن آن کمتر شهرداری یی از پس آن بر می آید. همزمان شهرداری در تلاش است که خط دو مترو را هم بسازد و به محض تکمیل خط یک ساخت خط 3 را شروع کند. همین چند روز پیش هم تعدادی واگن دیگر به شیراز رسید و انگار شیراز از این نظر روزهای امیدوار کننده ای در پیش دارد. اسدا... حاجی زمانی، مدیرعامل مترو شیراز در این باره میگوید: «برای جلوگیری از کاهش سرعت تکمیل خط یک، منابع اعتباری خط 2 به صورت مستقل دیده شده و نقدینگی را برای تکمیل خط یک متمرکز کرده ایم.همچنین ادامه خط یک قطار شهری و یا همان خط 3 قطار شهری نیز به طول 5/11 کیلومتر از پل معالی آباد تا ایستگاه راه آهن دیده شده که مطالعات آن تا دوماه دیگر به پایان میرسد. البته در کنار آن، طرح توسعه این خط تا گویم و دوکوهک نیز دیده شده و مطالعات مترو صدرا هم در حال انجام است تا مسافرانی که در شهر صدرا سوار می شوند تا ایستگاه میرزای شیرازی تغییر خط و مسیر نداشته باشند. البته تا زمانی که این پروژه دارای منابع اعتباری مستقل نباشد که در سرعت اجرای خط یک تاثیر نگذارد عملیات اجرایی خط سوم آغاز نمی شود.». اما هرچند عزم راسخی در توسعه مترو شیراز وجود دارد، هزینه نگهداری مترو بسیار بالاست و به باور استاد شهرسازی دانشگاه شیراز، شهرهایی که صنعتی نشده اند کمتر می توانند از پس این هزینه ها بر بیایند. به همین خاطر باید توسعه ناوگان اتوبوسرانی تندرو را مدنظر قرار داد. ناوگانی ارزان تر از مترو که اجرای خطوط آن کار چندان سختی نیست. در سفر استانی دولت یازدهم به خراسان رضوی تعداد زیادی اتوبوس های 3 محوره به این شهر اختصاص داده شد ولی در شیراز این اتفاق نیفتاده است. تلاش های شهرداری هم کمتر به نتیجه رسیده است. در سال 86 قرار بود شیراز صاحب بی آر تی شود ولی پس از 9 سال هنوز این اتفاق رخ نداده است. شهردار شیراز در این باره به «خبرجنوب» میگوید: «قراردادی با بانک شهر برای راه اندازی خط یک بی آر تی شیراز منعقد شده است.»معلوم نیست این خط چه زمانی به بهره برداری برسد ولی آنچه معلوم است این است که برای شیراز متناسب با جایگاه فرهنگی آن راهکاری اندیشید که پروژه های عمرانی خود به عاملی برای افزایش مشکلات تبدیل نشوند؛ هرچند تلاشهای شهرداری شیراز در سال های اخیر در این زمینه کاملا قابل دفاع است.

summary-address :

latest News

Commemoration Ceremony and Awarding of the First Qotb al-Din Shirazi Scientific Reward
Commemoration Ceremony and Awarding of the First Qotb al-Din Shirazi Scientific Reward
The commemoration ceremony and awarding of the first Qotb al-Din Shirazi Scientific reward in the field of astronomy and astrophysics was held on the second day of the National Astronomy and Astrophysics Conference, hosted by Shiraz University. This...
Launching of the National Astronomy Entrepreneurs Exhibition at Shiraz University
Launching of the National Astronomy Entrepreneurs Exhibition at Shiraz University
For the first time in the country, the Astronomy Entrepreneurs Exhibition was hosted at Shiraz University. According to the public relations office of Shiraz University, the exhibition coincided with the 18th National Astronomy and Astrophysics...
Signing Scientific and Technological Cooperation Agreements Between Shiraz University and Iraqi Universities
Signing Scientific and Technological Cooperation Agreements Between Shiraz University and Iraqi Universities
During the second meeting of the "Iran-Iraq Science Week," cooperation agreements were signed between Shiraz University and various Iraqi universities. According to the public relations office of Shiraz University, during the second "Iran-Iraq...
Dr. Zahra Riahi-Zamin has Won the Fourth Biennial Book Award of Fars
Dr. Zahra Riahi-Zamin has Won the Fourth Biennial Book Award of Fars
Dr. Zahra Riahi-Zamin, a Persian Language and Literature professor at Shiraz University, has been awarded the fourth Biennial Book Award of Fars. According to the Public Relations Office of Shiraz University, the awards ceremony took place on...
Unveiling the National Award for Women in Science of Iran (In Honor of Professor Afsaneh Safavi)
Unveiling the National Award for Women in Science of Iran (In Honor of Professor Afsaneh Safavi)
The National Award for Women in Science of Iran (In Honor of Professor Afsaneh Safavi) has been unveiled. According to the Public Relations Office of Shiraz University, during the closing ceremony of Research and Technology Week, held on the evening...
Launching of the Second International Conference on Artificial Intelligence and Software Engineering
Launching of the Second International Conference on Artificial Intelligence and Software Engineering
The Second International Conference on Artificial Intelligence and Software Engineering officially commenced on Tuesday, December 25, at Shiraz University. It intends to enhance practical and theoretical knowledge and facilitate information exchange...
Participation of Shiraz University Faculty Member in BRICS Young Scientists Forum
Participation of Shiraz University Faculty Member in BRICS Young Scientists Forum
Dr. Seyyed Hamed Rastgar, a faculty member in the Telecommunications and Electronics Engineering Department at Shiraz University, was the representative of the Islamic Republic of Iran at the BRICS Young Scientists meeting. According to the Public...
Nine Faculty Members of Shiraz University Among Highly Cited Iranian Researchers in Humanities and Social Sciences
Nine Faculty Members of Shiraz University Among Highly Cited Iranian Researchers in Humanities and Social Sciences
According to the public relations office of Shiraz University, citing the Scientometrics Office of the Research and Technology Department of the university, based on a report by the Institute for Scientific and Technological Research of the Islamic...
Signing of Two Cooperation Agreements Between Shiraz University and European Research Institutions
Signing of Two Cooperation Agreements Between Shiraz University and European Research Institutions
Shiraz University has signed cooperation agreements with the University of Zaragoza in Spain and the National Research Council of Italy (CNR IRPI) aimed at enhancing scientific, research, and technological collaboration. According to the Public...
Shiraz University Professor Named National Outstanding Researcher
Shiraz University Professor Named National Outstanding Researcher
Dr. Mehrdad Niakosari, the professor of the Department of Food Science and Technology at Shiraz University, has been recognized as a national outstanding researcher. According to the public relations office of Shiraz University, at the 25th Festival...
Graduation Celebration for 500 International Students at Shiraz University
Graduation Celebration for 500 International Students at Shiraz University
According to the public relations office of Shiraz University, a graduation celebration for 500 international students from across the country was held at Shiraz University. Approximately 500 international students from various academic...
Ceremony to Honor Outstanding Researchers and Technologists of Fars Province
Ceremony to Honor Outstanding Researchers and Technologists of Fars Province
According to the public relations office of Shiraz University, a ceremony to honor the outstanding researchers and technologists of Fars Province was held at Shiraz University, coinciding with Research and Technology Week. The ceremony took place on...