آیین پایانی و معرفی برگزیدگان سومین دوره جشنواره نگین سرخ

آیین پایانی و معرفی برگزیدگان سومین دوره جشنواره نگین سرخ


سومین دوره‌ی جایزه ادبی نگین سرخ با معرفی برگزیدگان این دوره به پایان رسید.

به‌گزارش روابط عمومی دانشگاه شیراز، عصر سه‌شنبه،  ۹خردادماه ۱۴۰۲، طی مراسمی که ازسوی مدیریت فرهنگی دانشگاه  شیراز در سالن کنفرانس ساختمان مدیریت دانشگاه ترتیب یافت، از برگزیدگان سومین دوره‌‌ی جایزه‌ی ادبی نگین سرخ، باحضور جمعی از دانشگاهیان و اهالی ادب و فرهنگ تقدیر شد.

بیژن کیا، دبیر این جایزه‌ی ادبی در اختتامیه‌ی سومین دوره‌ی جایزه ادبی نگین سرخ خبر داد: در این دوره 237 اثر از استان‌های مختلف ازجمله فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد، خوزستان، خراسان شمالی، همدان، مرکزی و کردستان در قالب داستان کوتاه و داستانک به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از داوری اولیه در هربخش، ۲۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد.

وی ادامه داد: پس از داوری نهایی در بخش داستان کوتاه میثم محمدی با داستان «ایران ما» مقام اول را به خود اختصاص داد.

دبیر جایزه‌ی ادبی نگین سرخ همچنین گفت: زهیر کرد رستمی با داستان «ترور حقیقت» عنوان دوم و امیرحسین ایزدی با داستان «خون روی سنگ» عنوان سوم را به خود اختصاص دادند. آثار سیده زینب نعمت‌الهی، طیبه فرید و هما ایران‌پور نیز در این بخش شایسته‌ی تقدیر شناخته شد.

بیژن کیا در ادامه گفت: در بخش داستانک، محمدصادق شریفی با داستانک «چشم آبی» حائز رتبه‌ی اول و طیبه روستا با داستانک «ابر آوا» رتبه‌ی دوم و زهرا آرمان‌نسب با داستانک «عصرهای پنجشنبه» رتبه‌ی سوم را کسب کردند و داستانک«قایم‌باشک» نوشته‌ی محسن کلهر شایسته‌ی تقدیر اعلام شد.

این نویسنده ضمن ابراز خوشحالی از رشد نسل جدید نویسندگان در این جشنواره‌ها و رویدادهای ادبی، اعلام کرد: این نویسندگان از سبک و سیاق کلیشه‌ای فاصله گرفتند و به‌روز می‌نویسند.

کیا تصریح کرد: البته زمانی کار به ثمر می‌رسد که با کمک همه‌ی شما بتوانیم عهد ببندیم که خروجی این سه دوره منتشر شود و به‌ دست مخاطب برسد.

وی با اشاره به اینکه همه‌ی سلایق به سردار سلیمانی افتخار می‌کردیم، ابراز داشت: جایزه‌ی ادبی نگین سرخ حاصل دلسوختگی صبح جمعه‌ی تلخی بود که باخبر شهادت سردار گذراندیم و الان بعد از سه دوره داستان‌های باکیفیت، برای خروجی‌گرفتن مکتوب داریم.

وی با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان ادامه داد: تعداد خانم‌ها در این دوره هم مثل دوره‌های قبل بیشتر بود؛ ظاهرا در نسل جدید اهالی قلم، بانوان طلایه‌دار داستان‌نویسی هستند.

دکتر علی حفیظی معاون دانشجویی‌فرهنگی دانشگاه شیراز نیز با اشاره به برگزاری سومین دوره‌ی این جایزه‌ی ادبی گفت: انتظار می‌رود این جایزه‌ی ادبی که ایده‌ی اولیة آن ازسوی آقای بیژن کیا، نویسنده‌ی شیرازی و کارشناس مدیریت فرهنگی دانشگاه شیراز شکل گرفت، پس از سه دوره در قالب یک محصول قابل لمسی به خروجی برسد.

دکتر مهدی مؤمن‌زاده، مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم ضمن بزرگداشت یاد و خاطره‌ی سردار سلیمانی و شهدای مقاومت به تأثیر داستان در تصویرسازی ذهنی اشاره کرد و گفت: تصویرسازی ذهنی یک توانمندی است که وجه اتصال مشاهدات و تفکرات ماست. کاری که داستان‌نویسی انجام می‌دهد، هم در ایجاد و هم در تغییر تصویر ذهنی افراد تاثیر می‌گذارد.

وی داستان را دارای ظرفیت تصویرسازی زیادی دانست و گفت: در قرآن هم برای انتقال معانی از قالب داستان و ظرفیت تصویرسازی استفاده شده است. یکی از راه‌های خوب تثبیت باورها در جامعه امروز، داستان نویسی است.

دکتر مؤمن‌زاده تصریح کرد: اگر روز قهرمان ملی که در شورای فرهنگ عمومی مطرح شده تصویب شود، جایزه‌ی ادبی نگین سرخ می‌تواند به سمت تصویرسازی از قهرمانان واقعی پیش برود.

گفتنی‌ست داستان‌خوانی نفرات برتر و اهدای جوایز برگزیدگان و پخش کلیپ از بخش‌های مختلف این برنامه بود.

برای مشاهده تصاویر بیشتر اینجا کلیک کنید.

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) مبارک‌باد
میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) مبارک‌باد
فرارسیدن فرخنده‌سالروز میلاد سراسر نور و رحمت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع)، بر عموم شیعیان جهان مبارک باد. در تقویم دانشگاهی کشور این روز بابرکت به نام «خیّرین و واقفین آموزش عالی» نامگذاری شده که نشان از تأکید وزارت عتف در برای افزایش روزافزون...
آیین بازگشایی موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز
آیین بازگشایی موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز
در آستانه سال جدید، موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز بازگشایی شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، طی مراسمی با حضور دکتر مؤذنی (رئیس دانشگاه شیراز)، دکتر سامه (مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی)، مهندس فرخ‌زاده (معاون هماهنگی امور...
پیام نوروزی رئیس دانشگاه شیراز
پیام نوروزی رئیس دانشگاه شیراز
به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، دکتر محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز، با صدور پیامی، فرارسیدن عید نوروز و حلول ماه مبارک رمضان را به دانشگاهیان تبریک گفت. متن پیام به این شرح است:
دانش‌آموخته دکتری دانشگاه شیراز برنده جایزه فیزیک بهداشت سیمین
دانش‌آموخته دکتری دانشگاه شیراز برنده جایزه فیزیک بهداشت سیمین
دانش‌‌آموخته‌ دکتری‌ دانشگاه شیراز، موفق به دریافت هشتمین دوره از جایزه‌ فیزیک بهداشت سیمین شد.به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، دکتر مهرنوش کریمی پورفرد، دانش‌آموخته دکتری دانشگاه شیراز که رساله دکتری خود را با راهنمایی دکتر صدیقه سینا (دانشیار...
انتصاب عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز، به‌عنوان سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان فارس
انتصاب عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز، به‌عنوان سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان فارس
دکتر محمدهادی صادقی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز به سمت سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان فارس منصوب شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز به نقل از دانشگاه فرهنگیان؛ دکتر رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در حکمی، دکتر محمدهادی...