وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین ساعات سفر خود به شیراز، در آیین تقدیر از سرآمدان علمی و فرهنگی دانشگاه شیراز شرکت کرد.
بهگزارش روابطعمومی دانشگاه شیراز، همزمان با دهه سرآمدی آموزش و بهمناسبت هفته معلم، آیین تقدیر از سرآمدان علمی و فرهنگی دانشگاه شیراز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان وزارت عتف، استاندار فارس، نمایندگان مردم شیراز در شورای اسلامی و جمعی از دانشگاهیان، شامگاه ۱۷ اردیبهشت در تالار شهید دستغیب شیراز برگزار شد.
دانشگاهها باید مسئلهمحور شوند
دکتر حسین سیمایی صراف، شامگاه چهارشنبه در آیین سرآمدان علمی و فرهنگی دانشگاه شیراز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و مقام والای معلم، اظهار کرد: دانشگاهها در قبال حل مسائل استان نیز باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند و هر دانشگاه باتوجه به مزیت خود، حداقل حل و فصل یکی از این چالشها را به عهده گیرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در زمان حاضر، کمی از رتبههای علمی کشور کاهش یافته و از مرجعیت پایین آمدهایم که چرایی این مسئله باید بررسی شود.
دکتر سیمایی افزود: حفظ مرجعیت علمی کشور مرهون آن است که کیفیت دانشگاهها را حفظ کنیم. دانشگاهها باید بر لبه مرزهای دانش حرکت کنند و از دانش دنیا عقب نمانند.
وی ادامه داد: عامل دیگر برای ارتقا و حفظ مرجعیت علمی کشور این است که دانشگاهها مسئولیت و نقش اجتماعی خود را به خوبی نسبت به مسائل جامعه و نیازهای کشور انجام دهند و نسبت به رنجها و مسائل مردم بیتفاوت نباشند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: روز معلم به نام معلم شهیدی نامگذاری شده که به مسائل جامعه متعهد بوده است؛ او هم «داستان راستان» را نگاشته که سادهترین کتاب است و هم «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشته که از پیچیدهترین کتابهاست.
او اضافه کرد: بهظاهر بین آثار او ارتباط علمی وجود ندارد؛ اما یک رشته آنها را به هم پیوند داده است؛ اینکه او نسبت به مسائل جامعه متعهد بوده است؛ بهگفتة خودش، تابع مسئلهها و دغدغه مردم بوده و به همین دلیل برای کودکان تا علاقهمندان فلسفه مینوشته و متناسب با نیاز روز برای مجله زن روز مطلب منتشر میکرده است.
ظرفیتهای قانونی خوبی برای ارتباط دانشگاه و صنعت فراهم است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ظرفیتهای قانونی خوبی برای حل مسائل صنعت در دانشگاه در نظر گرفته شده و باید این قوانین برای صنایع روشن شود.
دکتر سیمایی افزود: بهعنوان نمونه، اگر صنایع امسال پول بیشتری در قانون جهش دانشبنیان هزینه کنند، برای مالیات سال آینده آنها محاسبه خواهد شد.
وی با تبریک هفتة معلم گفت: یک شاخص معلم سرآمد این است که نسبت به دانشجویان و دانشآموزان خود متعهد و دلسوز باشد و علاوهبر علم، به اخلاق و هویت اسلامی و ایرانی نیز بیتوجه نباشد.
دکتر سیمایی ادامه داد: با همه مشکلات دانشگاهها، ایران اسلامی در چهاردهه گذشته پیشرفتهای مختلفی در عرصههای بهداشت، دفاع، راه و صنایع هوافضا داشته است؛ ساخت ایران وظیفه دانشگاه است و این پیشرفتها حاصل تلاش دانشگاهیان است.
کارگروه مسکن دانشگاهیان در وزارت علوم فعال است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کارگروه مسکن در وزارتخانه کاملا فعال است و پروژه مسکن اعضای هیئتعلمی در دست پیگیری است.
او افزود: این مسئله در فارس دغدغه استاندار نیز است و وزارت علوم موانع حقوقی را حل میکند.
حمایت مادی و معنوی از اعضای هیئتعلمی مؤثرترین راه برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان است
سرپرست دانشگاه شیراز نیز در آیین تقدیر از سرآمدان آموزشی فرهنگی دانشگاه شیراز و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: دانشگاه شیراز، این میراثدار علم و اندیشه، از دیرباز نقشی بیبدیل در اعتلای آموزش عالی، پژوهش و تربیت نخبگان ایفا کرده است. این دستاوردها، بیتردید مرهون تلاش و ازخودگذشتگی اساتیدی است که با تمام وجود، علم را با اخلاق آمیخته و دانایی را در مسیر انسانسازی به کار بستهاند.
دکتر افشاریفر ضمن قدردانی از استادان دانشگاه شیراز، تأکید کرد: اینان نهتنها در کلاس درس که در زیست دانشگاهی و اجتماعی خود، سرمشق اخلاق و آگاهی بودهاند. آنان الگوی نسل جوانند و شایستهترین مصادیق مفهوم معلم تراز جمهوری اسلامی.
وی بیان کرد: آموزش عالی کشور در مقطعی حساس قرار دارد؛ مقطعی که ضرورت اصلاحات ساختاری، ارتقای کیفیت، حفظ سرمایه انسانی، و گسترش مرزهای دانش، بیش از هر زمان دیگر احساس میشود.
سرپرست دانشگاه شیراز تأکید کرد: یکی از مطالبات جدی و بحق جامعه دانشگاهی، ترمیم حقوق اعضای هیئتعلمی و کارکنان خدوم دانشگاههاست. شرایط اقتصادی کشور، در سالهای اخیر، فشار قابل توجهی بر معیشت فرهنگیان این عرصه وارد کرده است. بیتردید، توجه شایسته به کرامت، معیشت و امنیت شغلی استادان و کارکنان دانشگاهی، نه تنها حق ایشان، بلکه ضرورتی راهبردی برای حفظ سرمایههای انسانی کشور است.
وی بیان کرد: امروز شاهد آنیم که بخشی از نخبگان جوان، به دلیل مشکلات معیشتی و نبود حمایت پایدار، دانشگاهها و حتی کشور را ترک میکنند. این روند، اگر مورد توجه جدی قرار نگیرد، میتواند در آیندهای نهچندان دور، خسارتی جبرانناپذیر برای آموزش عالی، پژوهش و توسعه ملی به همراه داشته باشد.
دکتر افشاریفر خطاب به استاندار فارس گفت: یکی از دغدغههای جدی امروز خانواده دانشگاه، موضوع تأمین مسکن برای اعضای هیئتعلمی و کارمندان شریف دانشگاه است. انتظار داریم با حمایت استاندار، طرحهای ساخت یا تأمین مسکن مناسب در دستور کار جدی قرار گیرد و از ظرفیتهای ملی و استانی، بهویژه در قالب طرح ملی مسکن، برای ارتقای رفاه دانشگاهیان استفاده شود.
سرپرست دانشگاه شیراز تأکید کرد: این دانشگاه خود را صرفاً یک نهاد آموزشی و پژوهشی نمیداند، بلکه نهادی اجتماعی و فرهنگی است که مسئولیت توسعه پایدار استان و کشور را بر دوش دارد. اساتید و پژوهشگران ما آمادهاند با همکاری نهادهای اجرایی، فرهنگی، صنعتی و اجتماعی استان فارس، در حل مسائل منطقهای، توسعه اقتصاد دانش بنیان، گسترش فرهنگ و ارتقای سلامت اجتماعی با مشارکتی مؤثر و خلاقانه داشته باشند.
ضرورت مسئلهمحور بودن دانشگاهها/ مشکل مسکن اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیگیری میشود
دکتر حسینعلی امیری، استاندار فارس نیز ضمن خیرمقدم به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان و مدیران وزارت علوم، از هیئت رئیسه دانشگاه شیراز بهویژه سرپرست دانشگاه شیراز برای برگزاری مجلس باشکوه گرامیداشت مقام معلم سپاسگزاری و از استادان و معلمان در سراسر استان قدردانی کرد.
وی با بیان این که در آموزههای اسلامی برای انسان سه مقام عالم، معلم و متعلم تعریف شده است، قرارگرفتن در هریک از این جایگاهها را فضیلت خواند و تصریح کرد: معلمان هم عالماند، هم درحال آموزش دادن هستند و هم بهدلیل بهروزرسانی اطلاعات خود متعلماند، بنابراین واجد هرسه موقعیت هستند.
دکتر امیری تقدیر از معلم را پاسداشت مقام علم و معرفت عنوان کرد و آینده کشور را وابسته به فعالیتهای ارزشمند معلمانی دانست که دانشجویان و دانش آموزان را تربیت میکنند.
استاندار فارس با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) که: دانشگاه شیراز، یعنی دارالعلمی، در دارالعلم» نقش دانشگاه شیراز را در توسعه کشور و تحقق فرهنگ و تمدن اسلامی حائز اهمیت خواند.
وی تربیت نیروی انسانی خلاق و دانشمند و توسعه موضوعات علمی را از وظایف اصلی دانشگاه عنوان کرد. نماینده عالی دولت در استان فارس در ادامه بر مسئلهمحوربودن دانشگاه بهعنوان یکی از مهمترین رسالتهای آن تأکید و اظهار کرد: نباید پایاننامههای دانشجویی که حاصل تلاش دانشجویان و صرف هزینه است، بدون استفاده رها شود.
دکترامیری تصریح کرد: بایستی شرایطی فراهم شود که نتایج پژوهشها از قفسههای کتابخانهها خارج شود و به صورت عملی مورد استفاده قرار گیرد.
استاندار فارس از ضرورت ارتباط ساختارمند بین دانشگاهها و بخشهای اجرایی سخن گفت و حل مشکلات و معضلات جامعه را منوط به حضور عملی جستارهای علمی در صحنه زندگی امروز دانست.
رئیس شورای برنامهریزی استان، با بیان این که گردشگری زیارتی، فرهنگی، تاریخی، طبیعی و توریسم درمانی عمدهترین محورهای توسعه استان فارس هستند، از هیئترئیسه دانشگاه و اساتید و دانشگاهیان خواست نقش دانشگاه را در سند توسعه گردشگری که در شورای برنامهریزی استان در حال تدوین است، تعریف نمایند.
دکتر امیری بهویژه نقش مرکز ISC که مرکزی بین المللی است و نیز نقش دانشگاه شیراز را در این زمینه با اهمیت توصیف کرد.
استاندار فارس، طرح آمایش دانشگاهها را در توسعه مرزهای علم مهم دانست و اظهار داشت: افزونبر تلاش در زمینه تعمیق علوم و دانشها، توسعه دانشگاهها بایستی مطابق با ملاحظات علمی باشد.
وی ادامه داد: توسعه دانشگاهها بدون برنامهریزی و نیازسنجی امکانپذیر نیست و در این زمینه بایستی تناسب میان نیاز جامعه و ایجاد رشتههای دانشگاهی رعایت شود.
دکتر امیری در پایان نیز بار دیگر نقش و جایگاه اساتید و معلمان را در توسعه علمی و اخلاقی جامعه یادآور شد و درخصوص وضعیت معیشتی استادان و بهویژه مشکل مسکن آنان از تلاشهای مدیریت ارشد استان در چارچوب اختیارات برای پیگیری و حل این مشکل خبر داد.
گفتنی است، در پایان مراسم گرامیداشت مقام معلم و تقدیر از سرآمدان آموزشی و فرهنگی و بازنشستگان دانشگاه شیراز، از ۲۵ عضو هیئتعلمی بهعنوان سرآمد آموزشی، ۲۸ عضو هیئتعلمی بهعنوان سرآمد فرهنگی و شایسته تقدیر و ۷عضو هیئتعلمی بازنشسته دانشگاه تقدیر شد. همچنین در این مراسم، ضمن گرامیداشت یاد استادان درگذشته، از خانواده ۵ استاد فقید دانشگاه شیراز قدردانی شد.
گزارش تصویری