آیین بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی، روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران روابط عمومی دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری در محل سالن همایشهای دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.
در این آیین مدیران روابط عمومی مناطق ۷گانهی کشور ازجمله دکتر جواد تشخوریان، مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و فنآوری منطقهی ۷کشور، از زوایای مختلف به بیان دیدگاهها و نقطهنظرات خود در پیوند با مسائل جاری و دغدغههای روابطعمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی پرداختند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز در این آیین با بیان این جملهی معروف که: «روابط عمومی یک شغل اداری نیست؛ بلکه یک شوق است»، به نقش و اهمیت روابط عمومیها در هر نهاد اشاره کرد و گفت: اهمیت و جایگاه والای حوزه روابط عمومی در دنیای معاصر بر همگان واضح است. مدیریت روابط عمومی و ارتباطات، بهمثابهی پلی میان ارکان مختلف هر سازمان و دیگر آحاد جامعه است که نقشی بسزا و بینظیر در اجرای راهبردها و پیشبرد اهداف و برنامههای کلان آن سازمان دارد. از یکسو بهترین آیینهی بازتابدهندهی اوضاع داخلی هرسازمان است و از دیگرسو، رابط پرقدرت آن، برای برقراری ارتباط دوطرفه با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام که با آگاهی و اطلاعرسانی از مسیر رسانهها، موجبات رشد و تعالی سازمان را فراهم میکند. از اینرو تمرکزگرایی در این زمینه، فرصت مغتنمی را فراهم میکند تا با جاریساختن روح روابط عمومی در کل سازمان، همهی بخشهای جامعه، بهویژه روابط عمومی دستگاهها و نهادهای مختلف، ارتباط منسجم و کارآمدی با یکدیگر و همچنین با افکار عمومی داشته باشند.
وی تأکید کرد: اهمیت این هدفگذاری در نهادهای بزرگ و مؤثری چون دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دوچندان است؛ چراکه مجموعهی روابط عمومی در دانشگاه، از یکسو با بهکارگیری دانش و امکانات روز، نقش بیبدیلی در امر دادهپردازی از نیازهای جامعه و امکانات موجود دارد و از دیگرسو میتواند توانمندیهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه و همچنین دستاوردها و خدمات ارزندهی آن را بهخوبی به جامعه معرفی نماید و بدینترتیب پیوند مستحکمی، میان اهداف دانشگاه با جامعه و مطالبات بیرونی ,و همچنین تحقق برنامه های اصلی وزارت علوم مد نظر مقام عالی وزارت شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد پروری و استاد پروری، خلق ثروت از دانش ایفا نماید. همچنین باتوجه به گستردگی محیط درون دانشگاه و فعالیتهای متنوعی که در آن انجام میشود، ضرورت قدرت و پویایی این حوزه بیشتر نشان داده میشود.
تمرکزگرایی و هدفگذاری در حوزهی روابط عمومی خواسته مشترک دانشگاهیان
دکتر تشخوریان اظهار داشت: موضوع «تمرکزگرایی و هدفگذاری در حوزهی روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بهمنظور ارتقاء جایگاه این حوزه» خواستهی مشترک همهی مدیران و کارشناسان روابط عمومی از مقام عالی وزارت است که برای تحقق هرچه شایستهتر و سریعتر آن، مدیران محترم روابط عمومی مناطق ده گانهی کشور از زوایای مختلفی به بیان دیدگاههای خود خواهند پرداخت و اینجانب نیز در حوزهی «بودجه و اعتبارات» که دغدغهی اصلی روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالیست، سخن خواهم گفت.
وی در ادامه به بیان دغدغههای مالی و اعتباری روابط عمومی دانشگاها و مؤسسات آموزش عالی پرداخت و گفت: امروز، درخواست ایجاد ردیف اعتباری مستقل برای برنامههای روابط عمومیها با درصد مشخص از بودجهی کل دانشگاه که همهساله ازسوی مدیران این حوزه مطرح شده و علیرغم وعدههای مکرر تاکنون تحقق نیافته است، بهعنوان مهمترین گام برای تأمین اعتبارات و ارتقاء جایگاه روابط عمومیها از خواستههای ضروری است که تقاضا میشود از همین سال جاری لحاظ گردد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز گفت: همهی کسانی که در زمینهی روابط عمومی فعالیت دارند، نیک میدانند که انجام وظایف و پیشبرد اهداف روابط عمومیها جز با جذب نیروهای متخصص و کارآمد و ارتقاء سطح کیفی نیروهای موجود با آموزشهای تخصصی و بهروز میسر نمیشود؛ باتوجه به اینکه روابط عمومی از واحدهای متعددی همچون: روابط عمومی الکترونیک، خبر و رسانه، سمعی-بصری، آفرینشهای هنری، نشریات، افکارسنجی، تبلیغات و تشریفات و.... تشکیل شده است که ادارهی مطلوب هریک از آنها نیازمند نیروهای متخصص با مهارتها و هنرهای مختلف است؛ متأسفانه کمبود نیروی انسانی متخصص بهعنوان یکی از معضلات اصلی روابطعمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از یکسو و ازسوی دیگر، کمبود اعتبارات روابطعمومیها که مانع از برونسپاری فعالیتهای تخصصی موردنظر میشود، این حوزه را با مشکلات جدی روبهرو کرده است.
وی افزود: استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی، بهرهگیری از امکانات و ابزار و تجهیزات موردنیاز در روابط عمومیها هم، همواره بهعنوان یکی دیگر از دغدغههای اصلی خانوادهی بزرگ روابط عمومیهای وزارت عتف مطرح بوده است که این مهم نیز مستلزم بودجه و اعتبارات لازم است، بهویژه آنکه، همگان بهخوبی از سرعت پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزار و وسایل جدید در این حوزه آگاهند و نیاز به بهروزرسانی و ارتقاء ابزار مختلف در روابط عمومیها را درک میکنند.
لزوم ایجاد ردیف اعتباری مستقل برای کاهش مشکلات مالی روابط عمومیها
دکتر تشخوریان در ادامه به ارائهی پیشنهاداتی با هدف رفع مشکلات مالی و درآمدزایی روابطعمومی دانشگاهها پرداخت و گفت: باهدف رفع مشکلات مالی و درآمدزایی روابطعمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی راهکارهایی را مطرح میکنم که البته برای تحقق برخی از آنها نیز، در ابتدای امر نیاز به اختصاص بودجهی کافی است. نخست آنکه بهنظر میرسد اختصاص ردیف اعتباری مستقل از بودجهی کل دستگاه میتواند تاحدودی نیاز مالی روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را مرتفع و خواستههای ایشان را برآورده کند.
او ادامه داد: ارائهی مجوز به روابطعمومیها برای انجام فعالیتهای درآمدزا و امکان ایجاد حساب اختصاصی به ایشان؛ متأسفانه درحال حاضر باتوجه به اینکه روابطعمومیها امکان ایجاد حساب اختصاصی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ندارند، امکان انجام هرگونه فعالیت درآمدزایی ازقبیل برگزاری دورههای آموزشی روابط عمومی، تولیدات رسانهای و.... را ندارند و ارائهی مجوز انجام این کار و امکان ایجاد حساب اختصاصی برای آنها میتواند تاحدودی وابستگی مالی آنها را به بودجهی دانشگاهها کاهش دهد.
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و فنآوری منطقهی ۷کشور خواستار امکان جذب سرمایهگذار برای انجام فعالیتهای بنیادین در روابط عمومی شد و گفت: امکان جذب سرمایهگذار برای انجام فعالیتهای بنیادین مانند راهاندازی موزه مفاخر و مشاهیر دانشگاه، راهاندازی استودیو مستقل روابط عمومی، راهاندازی فروشگاه تولیدات هنری دانشگاهیان، ، راهاندازی فروشگاه محصولات دانشگاه یا unishop و.... میتواند به رفع مشکلات مالی روابط عمومی ها کمک کند.
روابط عمومی ها تاریخ نگاران و فرهنگ سازان جوامع بشری هستند
وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز در این آیین اظهار داشت: کار روابط عمومیها سازندگی، باورسازی و هویتسازی است.
وی با بیان اینکه یک خبر از موفقیت علمی یک استاد به عنوان یک الگو، میتواند انگیزه یک دانشجو را چندبرابر کند، گفت: بنابراین کار روابط عمومیها سازندگی و جریانسازی است که این کار بسیار مهمی است که توسط روابط عمومیها انجام میشود.
وی ادامه داد: روابط عمومیها با جریانسازی که ایجاد میکنند بستر را برای پذیرش کار خلاقانه، حکیمانه و فناورانه مهیا میکنند.
دکتر زلفیگل افزود: اینکه نیروهای روابط عمومی میتوانند موفقیتهای دانشجو، دانشمند و پژوهشگران را در سطح جامعه منتقل کنند، یک نوع حس خودباوری ایجاد کرده و اقدام بسیار ارزشمندی انجام شده است.
وزیر علوم خطاب به مدیران روابط عمومی آموزش عالی گفت: نقش روابط عمومیها تاریخ نگاری است. شما تاریخ را ثبت میکنید و زمانی که به عنوان مثال به خبر فناوری خاصی که ظهور پیدا کرده اشاره دارید در واقع تاریخ نگاری کردهاید.
وی تاکید کرد: در نتیجه جریانسازی که روابط عمومیها دانشگاهها ایجاد میکنند، بستر برای کار حکیمانه و عاقلانه در جامعه فراهم میشود.
وزیر علوم گفت: روابط عمومیها اگر تصمیمگیر هم نباشند تصمیمساز هستند و در تصمیمگیری مدیران و برنامهریزان از طریق انعکاس دستاوردها، موفقیتها و ضعفها و کاستیها نقش دارند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری از روابط عمومیهای دانشگاههای کشور خواست از کیان آموزش عالی کشور با خبررسانی شایسته و توام با صداقت دفاع کنند.
وی ادامه داد: اما این موضوع به این معنا نیست که همواره حالت تدافعی داشته باشند، بلکه باید اقدامات ایجابی خلاقانه در معرض نمایش گذاشتن داشتهها و توانمندیهای خود زمینه بروز و ظهور هر چه بیشتر آن را فراهم آورند.
تاکید بر آموزش مستمر به متخصصان و کارشناسان روابط عمومی
وزیر علوم در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش نیروهای روابط عمومی در جهت تخصصی شدن باید جدی گرفته شود، اظهار داشت: آگاهی نداشتن موجب مرگ جسمی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره در جامعه میشود. بنابراین توصیه میکنیم کارگاه های آموزشی روابط عمومی با بهره گیری از اساتید صاحب نام و افراد با تجربه برگزار شود.
وی در پایان توصیه کرد: از ظرفیت صدا و سیما برای انعکاس اخبار روابط عمومی و معرفی مشاهیر و مفاخر دانشگاهها و بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری استفاده شود.
وزیر علوم گفت: همانگونه مشاغل مختلف مانند پزشکی و مهندسی و.. نیاز به آموزش دارد تدریس در دانشگاه نیز علاوه بر تخصص در رشته تخصصی، به آموزش شیوه تدریس و شیوه معلمی نیاز دارد و وزارت علوم برای پاسخ به همین نیاز دنبال طراحی یک دوره آموزش سه ماهه برای اساتید جوان در بدو استخدام است و بعد از صدور حکم نیز به اساتید جوان یک پایه تشویقی می دهد ولی رسانه های بیگانه از این طرح برداشت نادرستی ارائه کردند.
دکتر زلفیگل گفت: محیط علمی و دانشگاه فرهنگ وشئونات خود را دارد و همه باید حرمت محیط دانشگاه را حفظ و پوشش مناسب آن را رعایت کنند همانگونه که محیط های خانوادگی، شغلی، تفریحی، ورزشی و.. پوشش ویژه خودرا دارند.
گفتنیست، دکتر علی خطیبی، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، دکتر علی شمسیپور، مدیرکل حوزه وزارتی این وزارتخانه و دکتر فرشاد مهدیپور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رؤسای دانشگاههای پیام نور و فنی و حرفهای از میهمانان ویژهی این مراسم بودند.
برای مشاهده تصاویر این مراسم اینجا را کلیک کنید.