در نشستی مجازی با حضور دکتر نادگران، رئیس دانشگاه؛ دکتر افشاریفر معاون آموزشی دانشگاه؛ مدیران تحصیلات تکمیلی و ادارهی آموزش، معاونان آموزشی دانشکدهها و مدیران گروهها و رؤسای بخشهای دانشگاه درخصوص مسائل آموزشی بحث و تبادلنظر شد.
در این نشست، ابتدا دکتر نادگران، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه و سپاسگزاری از اعضای هیأت علمی، از رؤسای بخشها قدردانی ویژه کرد و گفت: رؤسای بخشها در خط مقدم پاسخگویی به مسائل دانشجویان و اعضای هیأت علمی هستند و با سعهی صدر و درایت، مسائل را به پیش میبرند.
ایشان با اشاره به شرایط خاص آموزشی در پی شیوع بیماری کرونا و تغییر روش آموزش، از آموزش حضوری به الکترونیکی، از زحمات دکتر خونجوش، مدیر سابق مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، در طول دوران مسئولیتشان، قدردانی ویژه کرد و افزود: همکاران ما در مرکزIT علیرغم همهی مسائل و مشکلات، همت کردند و با تلاشهای شبانهروزی ایشان، سیستم دانشگاه در این دوران تا حد زیادی به ثبات رسیده است.
وی همچنین از دکتر حمزه، مدیر فعلی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه نیز سپاسگزاری کرد و گفت: باتوجه به تخصص فنی ایشان در زمینهی IT، در این مدت کوتاه مسئولیتشان، کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است.
رئیس دانشگاه، ضمن اشاره به شیوهی آموزش غیرحضوری (برخط) گفت: قطعا آموزش حضوری و غیرحضوری، بر هم منطبق نیست؛ اما با توجه به اهمیت مسألهی آموزش در دانشگاه، ارزش حفظ کیفیت در این زمان بسیار بیشتر از دورهی معمولی است.
دکتر نادگران در ادامه، خواستار نظارت و توجه جدی اساتید برای حفظ کیفیت و رفع مشکلات احتمالی آموزشی شد و گفت: با توجه به گزارشگیری و تمهیداتی که برای دسترسی به اینترنت و سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری دانشجویان کمبرخوردار انجام شده، بیشاز 85درصد دانشجویان، میتوانند در کلاسها شرکت نمایند.
وی توضیح داد: تردد در دانشگاه فعلا محدود است؛ اما اساتید باید در دانشگاه طبق برنامهی اعلامشده حضور داشته باشند، بهویژه برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که مشاورهها باید بهصورت حضوری باشد و برای رفع مشکلات درسی و آموزشی ایشان در ساعاتی که مشخص کردهاند، در دانشگاه حضور داشته باشند.
ایشان در پایان به برگزاری مصاحبهها و آزمونهای شفاهی مقطع دکتری اشاره کرد و نظم و ترتیب در برگزاری این آزمونها با برنامهی منسجم و زمانبندیشده را موضوعی مهم در اینباره تلقی کرد.
در ادامه دکتر افشاریفر قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه شیراز نیز طی سخنانی به مسائل ترم قبل پرداخت و گفت: یک مجموعهی بسیار وسیعی در سطح دانشگاه کمک کردند تا رضایتمندی نسبی فراهم شود و با آبرومندی شرایط ترم قبل را پشت سر بگذاریم و در این ترم نیز باید به یاری همگی، مشکلات گذشته را به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد: در تمام دانشگاههای سطح یک کشور، برنامه چنین است که نیسمال جاری، از نظر اجرای قوانین و مقررات آموزشی، نیمسال بازگشت به شرایط عادی قبل از کرونا باشد؛ بنابراین اساتید باید در جلسات اولیهی کلاس، شرایط بازگشت به شرایط عادی را برای دانشجویان، بهخصوص بحث حضور و غیاب آنها را توضیح دهند.
او با اشاره به ظرفیتهای آموزش مجازی، گفت: آموزش الکترونیکی پتانسیلهای خاص خود را دارد و بایستی همه با این ظرفیتها آشنا شویم، تا نقایص عدم حضور دانشجو جبران شود.
معاون آموزشی دانشگاه در ادامه، وظایف رؤسای بخشها، مندرج در آییننامهی مدیریت آموزش عالی را به مخاطبین جلسه متذکر شد و درخصوص سیاستهای دانشگاه، در زمینهی مسائل مختلف آموزشی ازقبیل شرایط دانشجویان تحصیلات تکمیلی، آزمونهای درسی، ارزشیابی اساتید و... سخن گفت.
در ادامه دکتر حمزه، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، به ایراد سخن پرداخت و دربارهی اتاق مشاورهی مجازی اساتید توضیح داد: با توجه به دستورالعمل و راهنمای تدوینشده که برای اعضای هیأت علمی ارسال شده است، اساتید میتوانند از طریق لینکvroom.shirazu.ac.ir وارد اتاق مشاوره شوند و از امکانات آن استفاده نمایند.
ایشان تأکید کرد: سامانهی رسمی دانشگاه، برای برگزاری کلاسها بستر ادوبی کانکت است.
در ادامهی جلسه نیز، اعضای هیأت علمی به بیان نقطهنظرات خود پیرامون مسائل آموزشی پرداختند و با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.