بر اساس سیاستهای ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین تصمیمات شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، با توجه به پیش بینیهای مسئولین بهداشتی کشور در خصوص تداوم روند همه گیری ویروس کرونا در پاییز و با آگاهی از مسئولیتهای خطیر دانشگاه، به منظور ایجاد وحدت رویه و افزایش سطح مشارکت و بازدهی امور آموزشی، موارد ذیل ابلاغ می گردد:
- شروع نیمسال تحصیلی برای دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی قبل از سال 1399، روز شنبه 22/06/1399 و برای ورودی های جدید در کلیه مقاطع تحصیلی پس از اعلام نتایج توسط سازمان سنجش اطلاع رسانی خواهد شد.
- کلیه دروس نظری و عملی به صورت الکترونیکی ارائه خواهد گردید. بر این اساس با توجه به ارتقای زیر ساختها و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، کلیه فعالیتهای آموزشی صرفا" از مسیر سامانه اتوماسیون آموزشی و نرم افزار Adobe connect انجام خواهد شد. تاکید می گردد که ابزارهایی مانند پیام رسان های مجاز برای اطلاع رسانی و هماهنگی مورد استفاده قرار گیرد و به هیچ عنوان نباید برای تدریس و یا اخذ آزمون از آنها استفاده شود.
- ارایه کلاسهای دروس عملی و کارگاهی و بخش عملی دروس عملی-نظری که با تایید شورای بخش امکان اجرای الکترونیکی ندارند، منوط به ارایه شیوه نامه اجرایی از طرف بخش و رعایت دستورالعمل های بهداشتی قابل بررسی می باشد. برنامه و شیوه ارائه این دروس باید از طرف معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده حداکثر تا پایان هفته اول سال تحصیلی به حوزه ی معاونت آموزشی اعلام شده باشد.
- با توجه به تاخیر در برگزاری کنکور و اعلام نتایج، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی جدید، تعداد واحدهای درسی نیمسال اول حداقل 12 و حداکثر 15 واحد درسی می باشد.
- همکاران گرامی پیش بینی و برنامه ریزی لازم برای ارزشیابی دانشجویان به صورت مستمر در طول نیمسال و کاهش سهم نمره آزمون پایان نیمسال در تعیین نمره نهایی را داشته باشند. لازم است در برنامه ریزی انجام شده، تعداد و نوع ارزشیابی های به همراه سهم هر نوع ارزشیابی از نمره کل، کاملاً مشخص و در شروع کلاس ها به اطلاع همه دانشجویانِ درس رسانیده شود. تاکید می گردد سهم امتحان پایان ترم حداکثر 30 درصد نمره کل درنظر گرفته شود.
- به منظور ارایه موثرتر فعالیت های مشاوره ای و راهنمایی دانشجویان، حضور حداقل دو روز غیر متوالی (در هفته)، اعضای محترم هیأت علمی در محل کار خود الزامی می باشد.
- طبق شیوه نامه مشاوره الکترونیکی استادان و اختصاص اتاق مشاوره الکترونیکی به هریک از همکاران لازم است هریک از اعضای هیات علمی در برنامه هفتگی خود، حداقل 3 ساعت را به صورت مشخص به ارائه مشاوره دانشجویی برخط اختصاص دهند.
روسای محترم بخش ها موظف اند ساعات مشاوره همکاران را به همراه برنامه هفتگی، به نحو موثر به اطلاع کلیه دانشجویان برسانند.
- با توجه به بازدهی بیشتر کلاسهای برخط (on line) در مقایسه با کلاسهای برون خط (off line)، به منظور ایجاد تعامل بهتر با دانشجویان و برای جلوگیری از ایجاد وقفه در امور آموزشی، لازم است تمامی دروس بر بستر کلاسهای الکترونیکی، به صورت برخط و در ساعت مقرر و اعلام شده، طبق برنامه ی درسی برگزار گردد.
- بازه شروع و پایان کلاس ها و امتحانات سال تحصیلی برای کلیه دروس در تمام مقاطع، مطابق تقویم آموزشی خواهد بود. حضور مستمر دانشجویان در کلاس های درس الزامی و غیبت بیش از حد مجاز، مشمول اعمال مقررات آموزشی خواهد گردید.
- شرایط حذف نهایی و اضطراری برای دانشجویان کلیه مقاطع، طبق مقررات آموزشی دانشگاه خواهد بود.
- سقف تعداد دروس نظری قابل ارائه در مقطع کارشناسی و دکتری عمومی دامپزشکی از طریق «معرفی به استاد» طبق مقررات آموزشی تا دو درس امکانپذیر است. شرایط دروس مشمول ارائه بهصورت معرفی به استاد، همچنان به روال قبل و مطابق مقررات آموزشی دانشگاه میباشد.
- جهت پایش دقیق تر و موثر مسائل آموزشی دانشجویان، روسای محترم بخش ها و اساتید محترم بر اجرای به موقع طرح استاد مشاور تحصیلی اهتمام جدی نمایند. لازم است حتماً فایل تخصیص دانشجو به استادان مشاور، تهیه و به حوزه معاونت آموزشی اعلام گردد.
- دانشجویان دورههای آموزش الکترونیـکی با توجه به ماهیت این دورهها، بهجز نحوهی برگزاری آزمون میان ترم و پایان ترم، تابع مقررات قبلی خود می باشند.
- اجرای سایر موارد آموزشی اعلام نشده در این شیوه نامه، مطابق مقررات آموزشی دانشگاه خواهد بود.
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز