انجام طرح «واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» به‌همت پژوهشگر پسادکتری دانشگاه شیراز

انجام طرح «واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» به‌همت پژوهشگر پسادکتری دانشگاه شیراز


طرح «واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» ازسوی پژوهشگر پسادکتری دانشگاه شیراز انجام شد..

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شیراز به نقل از بنیاد علم ایران (INSF)، طرح «واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» عنوان طرح پسادکتری سمانه اسدی، دانش‌آموخته دانشگاه شیراز است که با راهنمایی دکتر کاووس حسن‌لی، استاد دانشگاه شیراز و مدیر کرسی پژوهشی حافظ با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسیده است.

دکتر سمانه اسدی دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، گرایش ادبیات غنایی از دانشگاه شیراز درباره‌ علت شکل‌گیری این طرح گفت: در چند دهه‌ی اخیر، ظرفیت‌های ادبیات کهن، به‌ویژه آثار بزرگان ادب فارسی، برای ارائه به نوجوانان در کانون توجه قرار گرفته است؛ اما با اینکه دیوان حافظ یکی از گران‌بهاترین گنجینه‌های ادبی و فرهنگی ایرانیان به شمار می‌رود، تا پیش‌از این، نه اثری خلاقانه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن برای این گروه سنی نگارش یافته و نه پژوهشی در پیوند با آن انجام شده بود.

وی ادامه داد: ازآنجاکه مخاطب اصلی دیوان حافظ بزرگ‌سالان هستند، این پرسش مطرح می‌شود که آیا نوجوانان هم می‌توانند با بخشی از اشعار او ارتباط بگیرند و درکی از آن داشته باشند یا خیر؟ یافتن پاسخ این پرسش به شکل‌گیری نخستین پژوهش در این زمینه انجامید.

این پژوهشگر درباره‌ روش پژوهش گفت: این پژوهش از دو طریق پی گرفته شد؛ یکی مطالعه‌ منابع معتبر و مرتبط با موضوع و بررسی توصیفی‌تحلیلی آن و دیگری تدوین و توزیع پرسش‌نامه‌ای علمی برای آگاهی از میزان آشنایی و درک نوجوانان از دیوان حافظ و شناخت دیدگاهشان درباره‌ی شخصیت و اشعار او.

دکتر اسدی در ادامه بیان کرد: مطالعه‌ منابع معتبر در دو حوزه‌ی روان‌شناسی و حافظ‌شناسی و تحلیل یافته‌ها نشان داد اشتراکاتی میان ویژگی‌های دوره‌ نوجوانی و بسیاری از ابیات حافظ وجود دارد که مناسب‌بودن آن‌ها را برای نوجوانان تأیید می‌کند. برخی از ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان عبارت‌اند از: پرداختن به موضوعات و مفاهیمی مانند تلاش برای شناخت خود و یافتن معنای زندگی، آرمان‌گرایی، مسائل اخلاقی و اجتماعی، عشق و دوستی (که از ویژگی‌های دوره‌ نوجوانی هم هستند)، تعدد و تنوع شخصیت‌ها (انسانی و غیرانسانی) و شیوه‌ی‌ پردازش آن‌ها در کنار فضای روایت‌گونه و نمایشی برخی از سروده‌ها.

وی افزود: با توجه به این ظرفیت‌ها می‌توان به بخشی از نیاز‌های معنوی نوجوانان پاسخ مناسب داد؛ نیاز‌هایی همچون: داشتن فضایی امن برای گفت‌وگوی درونی، ‌اندیشیدن به واقعیت‌ها و احتمالات و خیال‌پردازی؛ داشتن دوستی امن و صمیمی، با احساسات و دغدغه‌های مشترک؛ دستیابی به استقلال عمل در کنار بهره‌مندی از راهنمایی افراد مطمئن و آگاه؛ نیاز به هویت‌یابی و خداشناسی و دستیابی به معنای زندگی.

به‌گفته‌ی دکتر‌ اسدی، ۴۰۱ نفر از نوجوانان مناطق گوناگون ایران به پرسش‌نامه‌ا‌ی که روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شده بود، پاسخ داده‌اند.

او درباره‌ی یافته‌های حاصل از بررسی این نظرسنجی گفت: نتایج پژوهش نشان می‌دهد نوجوانان شرکت‌کننده در نظرسنجی، بیت‌هایی با موضوع دوستی را بهتر از دیگر شعر‌های انتخابی دیوان حافظ درک می‌کنند و محبوب‌ترین اشعار حافظ ازنظر آن‌ها شعرهایی‌ست که با موضوع عشق و دوستی سروده شده است. آن‌ها به شخصیت حافظ و دیوانش علاقه‌مندند و دوست دارند بیشتر با او و افکار و اشعارش آشنا شوند. ۹۵درصد شرکت‌کنندگان، اشعار انتخابی حافظ را در شمار آثار مناسب برای هم‌سن‌وسالان خود دانسته و ۸۱/۷۲ درصدشان میزان سودمندی این سروده‌ها را برای نوجوانان، زیاد و بسیار زیاد برشمرده بودند.

دکتر اسدی مهم‌ترین دلایلی را که نوجوانان برای علاقه‌مندی خود به شعر‌های حافظ بیان کرده‌اند، برشمرد و افزود: تنوع موضوعات، زبان شیرین، دلنشینی و آرامش‌بخش‌بودن شعر‌ها، دریافتنی‌بودن معنی بسیاری از بیت‌ها، منطبق‌بودن اشعار با واقعیت جهان و زندگی، پرمفهوم‌بودن آن‌ها، ارزشمندی پند‌ها و نشان‌دادن راه‌ورسم درست زندگی به خواننده.

وی بیان کرد: بدیهی‌ست منظور از امکانِ بهره‌مندی نوجوانان از دیوان حافظ، درک تمام‌وکمال ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های لفظی و معنوی این اثر از سوی آنان نیست؛ مقصود آن است که مشترکاتِ مفهومی بخشی از سروده‌های حافظ با ویژگی‌هایی از دوره‌ی نوجوانی، می‌تواند این اثر را در شمار آن دسته از آثار کهن ادب فارسی قرار دهد که قابلیت ارائه به نوجوانان را دارند. درک لایه‌ نخست بسیاری از بیت‌های حافظ برای نوجوانان امکان‌پذیر است و هرچه دانش زبانی و ادبی نوجوان و توانایی درک مطلب او در طول دوران تحصیل و پشت‌سرگذاشتن سال‌های آغازین دوره‌ نوجوانی بیشتر شود، میزان درک و دریافت و بهره‌مندی او از شعر حافظ نیز می‌تواند افزایش یابد.

دکتر اسدی اضافه کرد: افزون بر این، همان‌گونه که در دهه‌های اخیر، شکل‌گیری آثار ادبی (بازنویسی، بازآفرینی و...) و هنری (پویانمایی و...) براساس آثاری همچون شاهنامه، کلیله‌ودمنه، بوستان، گلستان، خمسه‌ی نظامی، منطق‌الطیر، مثنوی و...، موجب بیشترشدن آشنایی و پیوند نوجوانان با این متون و درک و بهره‌مندی آنان از ادبیات کهن فارسی شده، شکل‌گیری آثاری با محوریت اشعار حافظ نیز می‌تواند چنین نتایجی در بر داشته باشد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد این قابلیت در دیوان حافظ وجود دارد؛ اما تاکنون آن‌گونه که بایسته است به آن پرداخته نشده است.

این پژوهشگر درباره‌‌ی کاربرد پژوهش خود گفت: نتایج این پژوهش می‌تواند برای همه‌ی‌ افراد و نهاد‌هایی که در پیوند با نوجوانان‌اند، سودمند باشد. آن‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیوان حافظ، شیوه‌هایی تازه و متفاوت را در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و تربیتی و خلق آثار ادبی و هنری برای نوجوانان تجربه کنند.

وی در پایان اظهار کرد: نوجوانان، اثری مناسب زمان خود می‌خواهند؛ آن‌ها خواهان آشنایی با حافظ و اثرش در قالب‌هایی نو‌تر و خلاقانه‌تر و مخصوص‌ به‌ خودند؛ ازاین‌رو، زمانی می‌توانیم میان نوجوان و میراث نیاکانش پیوند برقرار کنیم که این گنجینه‌های ارزشمند را در بسته‌بندی زیبا و جذاب و متناسب با سلیقه‌اش به او هدیه دهیم و آن را به عنصری جاری و پویا در فضای تنفس و حیات نسل جوان تبدیل کنیم.

 

summary-address :

latest News

Statement of the Basij of Professors and Students of Shiraz University in Support of the Protests of American Universities against the Crimes of the Zionist Regime
Statement of the Basij of Professors and Students of Shiraz University in Support of the Protests of American Universities against the Crimes of the Zionist Regime
In the Name of Allah, the Vanquisher of the Tyrants Nearly seven months have passed since the beginning of the new season of crimes by the Zionist regime against the innocent people of Palestine. This oppressed nation, which has been under torture,...
Condolence on the Passing of Professor Hashem Sharqi, Distinguished Chemistry Professor at Shiraz University
Condolence on the Passing of Professor Hashem Sharqi, Distinguished Chemistry Professor at Shiraz University
With deep sorrow and regret, Professor Hashem Sharqi, a prominent and pioneering Chemistry professor at Shiraz University, passed away after an honorable life.
Reception of Over 400,000 Visitors at the Tourist Attractions of Shiraz University During Nowruz 1403
Reception of Over 400,000 Visitors at the Tourist Attractions of Shiraz University During Nowruz 1403
Dr. Parviz Rostamzadeh, the Administrative and Financial Deputy and the Acting Deputy of Planning and Development of Shiraz University, announced the extraordinary reception of Nowruz travelers at the tourist attractions of Shiraz University.
Licensing the First University Technology Faculty at Shiraz University
Licensing the First University Technology Faculty at Shiraz University
The Faculty (Village) of Agriculture and Veterinary Medicine at Shiraz University has successfully obtained a license from the Ministry of Science, Research, and Technology to operate as the country's first university technology village.
Shiraz University Faculty Member, the winner of Sacred Defense Book of the Year
Shiraz University Faculty Member, the winner of Sacred Defense Book of the Year
Dr. Gholamreza Kafi, a faculty member at Shiraz University, has been named the winner of the Sacred Defense Book of the Year award for the sixth time.
The final ceremony and announcement of the winners of the 8th Cultural and Artistic Memorial of the
The final ceremony and announcement of the winners of the 8th Cultural and Artistic Memorial of the "Boye Sibe Haram"
According to the public relations of Shiraz University, the final ceremony of the 8th cultural national, and international artistic memorial " Boye Sibe Haram ", focusing on the role of women in the Hosseini epic, especially for university students...
signing a Memorandum of Cooperation between Shiraz University and the Fund for Supporting Researchers and Technologists of the Country
signing a Memorandum of Cooperation between Shiraz University and the Fund for Supporting Researchers and Technologists of the Country
A memorandum of cooperation between Shiraz University and the Fund for Supporting Researchers and Technologists of the country has been signed.
Introducing the Sabbatical leave opportunities of three faculty members of Shiraz University as the selected Sabbatical program of the country's universities
Introducing the Sabbatical leave opportunities of three faculty members of Shiraz University as the selected Sabbatical program of the country's universities
According to the public relations office of Shiraz University, Sabbatical leave opportunities in society and industry for three faculty members of Shiraz University have been introduced as selected university Sabbatical opportunities in the year 1402...
The opening ceremony of the
The opening ceremony of the "Museum and Document Treasury" of the Central Library of Shiraz University
The collection of the "Museum and Document Treasury" of the Central Library and Archives of Shiraz University was inaugurated in the presence of the Minister of the Interior.
Shiraz University, the Top National University in the 11th National Growth Festival
Shiraz University, the Top National University in the 11th National Growth Festival
Shiraz University, in the 11th National Growth Festival, achieved ten different ranks and was introduced as the top national university.
Introducing a Shiraz University Faculty Member as an Outstanding Young Researcher in Mechanical Engineering in the Country
Introducing a Shiraz University Faculty Member as an Outstanding Young Researcher in Mechanical Engineering in the Country
Dr. Ismaeal Ghavanloo, an associate professor at the Faculty of Mechanical Engineering at Shiraz University, has been introduced as an outstanding young researcher in the field of Mechanical Engineering in the country.