معرفی

واحدهای فناور در توسعه فناوری و نوآوری و به تبع آن در ایجاد رونق اقتصادی و کارآفرینی نقش بسیار موثری دارند. توسعه این واحدها در گرو ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش خطرپذیری آن‌ها در دوران شروع فعالیت خود است. یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها، مراکز رشد واحدهای فناور (Incubator) است. مرکز رشد واحدهای فناور برای کارآفرینان و واحدهای فناوری که با تکیه بر علم، فناوری و نوآوری، دارای ایده‌های قابل تجاری شدن هستند، برای مدت زمان مشخص اطلاعات و مشاوره‌های ضروری و نیز خدمات و تجهیزات مناسب برای رشد و ارتقای را ارائه داده و آن‌ها را برای حضور مستقل و موثر در عرصه کسب و کار و صحنه فناوری کشور آماده می‌کند. مرکز رشد، ساختاری است با مدیریت متخصصین حرفه‌ای که با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه کسب و کارهای جدید پشتیبانی می‌کند. این کسب و کارها عمدتا توسط کارآفرینان فناور در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه‌های مختلف منتهی به فناوری متشکل شده‌اند و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری دارند.

ماموریت

مرکز رشد واحدهای فناوری  دانشگاه شیراز با درک اهمیت شکل‌گیری زیست بوم کارآفرینی دانشگاه و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی مناسب در این حوزه تلاش کرده است با تهیه و تصویب برنامه‌های مختلف در زمینه کارآفرینی، فناوری، نوآوری و برنامه‌های توسعه‌ای در جهت رشد و بالندگی واحدهای فناوری مستقر گام بردارد. با توجه به اینکه کسب و کارهای دانش بنیان بیشتر در دانشگاه­‌ها و با حضور دانشجویان، اساتید و فارغ‌­التحصیلان شکل می­‌گیرد، لزوم آشنا ساختن این افراد با حوزه‌­های مهم کارآفرینی و فناوری، بسیار مهم است. مسیر تجاری سازی مسیری است پر فراز و نشیب که بخش کوچکی از آن را تخصص و مهارت های فنی تشکیل می­دهد. در این مسیر لازم است که  افراد علاوه بر بکارگیری نوآوری و خلاقیت در حوزه تخصصی خود، با مفاهیم و مهارت های کارآفرینی مانند اصول اولیه اقتصادی، بازاریابی، راه‌اندازی و توسعه کسب و کار، اصول مذاکره و شرکت داری، مفاهیم مالی و ... نیز آشنا باشند. در همین راستا مهم ترین ماموریت‌ها و وظایف مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه شیراز عبارتند از :

  • شناخت ظرفیت‌های دانشگاه، اعضای هیأت علمی و دانشجویان در عرصه فناوری و کارآفرینی
  • ترسیم و ارتقاء جایگاه مرکز رشد واحدهای فناوری  دانشگاه  در کشور از منظر کارآفرینی و توسعه واحدهای فناور مستقر
  • حمایت از فرصت‌های کارآفرینانه در دانشگاه از طریق ایجاد فضای استقرار برای شرکت‌های نوپا در مرکز رشد، آموزش عمومی و تخصصی، مربیگری و اتصال به زیست بوم نوآوری‌ کشور
  • تشویق و ترغیب شرکت‌های خصوصی در راستای توسعه محصولات نوآورانه از طریق ارائه خدمات مادی و معنوی و هموارسازی همکاری با دانشگاه
  • ایجاد محیطی نوآورانه با جذب و حمایت از کارآفرینان دانشگاهی و برون دانشگاهی با تمرکز بر توسعه محصولات و خدمات علمی- فناوری و تجاری‌سازی تحقیقات اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه
  • فضای اداری و کارگاهی
  • آزمایشگاه‌های مستقر در دانشکده‌ها
  • مشاوره علمی و نظارت اعضای هیأت علمی و کارشناسان با تجربه
  • خدمات فناوری اطلاعات
  • معرفی به‌ منظور شرکت در دوره‌های آموزشی و نمایشگاه‌های تخصصی
  • معرفی به‌منظور استفاده از تسهیلات اعتباری
  • حمایت به‌منظور اخذ تأییدیه از سازمان‌ها پس از انجام ایده محوری
  • فعالیت‌های مشاوره‌ای
  • سیاست‌های حمایتی : معرفی به صندوق‌های پژوهش و فناوری در این زمینه، جهت دریافت تسهیلات، کمک به تبدیل شرکت های فناور به شرکت‌های دانش‌بنیان یا خلاق، براساس ضوابط و مقررات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بهره‌مندی از مزایا و تسهیلات و حمایت‌های قانونی آن، مشاوره در جهت معرفی افراد نخبه و اعضاء محترم هیأت علمی تخصصی، به واحدهای فناور، در جهت ارتقاء کمی و کیفی فرایندهای مرتبط با تولید و تجاری‌سازی محصول در عرصه سلامت، معرفی واحدهای فعال و موفق در عرصه فناوری به جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی
  • برگزاری رویدادهای نیازهای فناورانه
  • تسهیل ارتباط با سایر کنشگران زیست بوم

 

 

شرایط عمومی پذیرش شرکت‌ها در مرکز رشد
1- داشتن شخصیت حقوقی و شرکت نوپا

متقاضیان می‌بایست دارای یک شخصیت حقوقی(شرکت یا مؤسسه ثبت شده) باشند و از زمان ثبت آنها بیش از 5 سال نگذشته باشد.
2- داشتن ایده محوری

ایده محوری، محصولی است که شرکت یا موسسه می خواهد در طی مدت استقرار در مرکز رشد ایجاد کند یا توسعه دهد.

3- داشتن طرح کسب وکار برای ایده

تشریح ابعاد و ارزش علمی و فنی ایده و داشتن توجیه اقتصادی و فنی مبتنی بر بازار که طرح تجاری آن مورد تصویب شورای مرکز قرار گیرد.

4- داشتن نوآوری در حوزه مربوط به ایده

تحقق ایده محوری مستلزم نوآوری در حوزه فناوری باشدو فعالیت شرکت بر روی یک ایده پژوهشی متکی بر فناوری که دارای توجیه فنی و اقتصادی مبتنی بر بازار است، متمرکز شده باشد  

5-داشتن گروه کاری(تیم کاری)

حضور تمام وقت حداقل دو نفر دانش‌آموخته مقطع کارشناسی(دارای تخصص مرتبط با ایده محوری) در گروه کاری ضروری است.
 

 

موارد عدم پذیرش در مرکز رشد:

  1. هسته ها و شرکت های مشاوره ای و آموزشی.
  2. هسته ها و شرکت های فعال در حوزه های عمومی فناوری اطلاعات و ارتباطات.
  3. هسته ها و شرکت هایی که ایده محوری آنها صرفاً راه اندازی یک پایگاه اینترنتی است.
  4. هسته ها و شرکت هایی که دارای محصول بوده و می خواهند صرفاً کار بازرگانی انجام دهند.
  5. هسته ها و شرکت هایی که قائم به یک شخص بوده و نمی توانند یک نفر کارشناس مرتبط با ایده محوری را به صورت تمام وقت در اختیار داشته باشند.
  6. هسته ها و شرکت هایی که ایده محوری یا محصول نهایی آنها کلی، مبهم و نامشخص باشد.
  7. هسته ها و شرکت هایی که در مرحله اولیه طراحی مفهومی محصول باشند.

 

شرایط عمومی پذیرش واحدهای تحقیق و توسعه صنایع در دوره رشد 
حداقل دو نفر با مدرک کارشناسی یا بالاتر با تجربه کافی در زمینه فعالیت سازمان مادر با برنامه منظم پاره‌وقت و یا یک نفر تمام وقت در دفتر واحد در مرکز رشد حضور داشته باشند
واحد در نمودار سازمانی سازمان مادر رسمیت یافته باشد یا حکم صریح بالاترین مرجع سازمان را برای انجام این امر داشته باشد یا به ‌صورت یک شرکت خصوصی وابسته به سازمان مادر به ثبت رسیده باشد
برنامه کاری واحد از طرف سازمان مادر به همراه بودجه تخصیص یافته برای طرح‌های پژوهشی در دوره حضور در مرکز رشد تحقیقاتی مشخص شده باشد
واحدهایی که یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را در زمینه تخصصی فعالیت خود به عنوان مشاور یا همکارانتخاب کنند در گزینش و استقرار اولویت خواهند داشت.

 

  • شرکتها و موسسات تحقیقاتی خصوصی و واحدهای فناور نوپا.
  • مراکز تحقیق و توسعه صنایع و واحدهای تحقیق و پژوهش دستگاه های اجرایی.
  • شرکت های دانش بنیان.

 

  • داشتن ایده محوری مبتنی بر فناوری
  • میزان نوآوری فعالیت
  • در حالت عادی سهام داران شرکت نباید در دیگر موسسات یا شرکت های مستقر در مرکز دارای سهام باشند
  • متناسب بودن نیازهای شرکت با امکانات و منابع مرکز
  • وجود سابقه علمی و تحقیقاتی مرتبط با فعالیت در تیم کاری
  • وجود تجارب کاری مرتبط با فعالیت و تجارب مدیریتی و کارآفرینی در تیم
  • تعداد همکاران تمام وقت تیم (حداقل دونفر)
  • امکان رشد و گسترش فعالیت
  • مزیت رقابتی محصول / خدمات
  • داشتن استراتژی و اهداف مناسب
  • مرتبط بودن برنامه ها با اهداف و استراتژی ها
  • برنامه اقتصادی متکی بر بازار
  • تناسب ایده با اولویت های مرکز رشد
  • حضور اساتید و دانش آموختکان دانشگاه شیراز در تیم اصلی شرکت

 

  • تناسب ایده با مزیت ها و نیازهای منطقه ای(استانی/شهری)
  • وجود فرصتهای خاص برای تجاری سازی ایده
  • ارتباط ایده با فناوریهای نوین (بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، انرژی های نو و . . .)
  • امکان دسترسی به سرمایه به میزان نیاز طرح(از طریق سرمایه گذاران بیرونی یا مجری ایده)

 

موارد مطرح در جلسه دفاع از ایده محوری:

  1. معرفی و توضیح ایده محوری و محصول نهایی(ویژگیها، مزایا، نقاط قوت و ضعف ، فرصتها و تهدیدها)
  2. تبیین نوآوری فناورانه طرح
  3. امکان سنجی طرح به لحاظ فنی و توجیه اقتصادی طرح(ارزش طرح)
  4. بیان صلاحیت علمی و فنی گروه جهت پیشبرد ایده محوری
  5. ارائه مطالعات بازار شامل: مشتریان طرح، دسته بندی بازار، حجم بازار، رقبا ، محصولات یا خدمات مشابه و جایگزین، مزیت رقابتی و . . .
  6. ریسک های پیش روی ایده
  7. سایر موارد تخصصی مرتبط با ایده