اخبار و دستاوردها

Return to Full Page
« عودة

تشکیل اتاق فکر طرح هویت سازمانی دانشگاه شیراز

تشکیل اتاق فکر طرح هویت سازمانی دانشگاه شیراز


اتاق فکر طرح هویت سازمانی دانشگاه شیراز تشکیل شد.

پس از برگزاری نشست هم‌اندیشی درخصوص طرح هویت سازمانی دانشگاه شیراز به‌میزبانی روابط عمومی دانشگاه،‌ نخستین جلسه‌ی اتاق فکر این طرح با حضور اعضای آن تشکیل شد.

دکتر حامد تقوایی (مدیر روابط عمومی دانشگاه)، دکتر ابوالقاسم ابراهیمی (عضو هیأت‌علمی بخش مدیریت)، دکتر کاوه فتاحی (عضو هیأت‌علمی بخش معماری)، آقای بیژن کیا (کارشناس مدیریت فرهنگی)، آقای محسن گل‌آرایش (معاون روابط عمومی)، مهندس سعید ستوده (دانش‌آموخته دانشگاه شیراز) و خانم سعیده رضازاده (کارشناس واحد رسانه روابط عمومی) به‌عنوان اعضای این اتاق فکر، در این جلسات حضور داشتند.

به‌گفته‌ی دکتر حامد تقوایی، طرح هویت سازمانی دانشگاه شیراز به پیشنهاد و با پیگیری روابط عمومی دانشگاه پی ریزی شده و اتاق فکر آن به‌منظور استفاده از خرد جمعی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای هرچه غنی‌تر کردن این طرح تشکیل گردیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در سال‌های اخیر یکی از مباحث مهم در مدیریت، بحث هویت سازمانی است، توضیح داد: اهمیت طراحی هویت و تصویر سازمانی در نهادهای بزرگی همچون دانشگاه‌ها دوچندان شده است؛ چراکه امروزه تحول در هر دانشگاهی، به‌مثابۀ یک سازمان زنده، نیازمند این است که آن سازمان ابتدا خود را بشناسد. این شناخت، تصویری از واقعیت‌های آن را ارائه خواهد داد. موضوع آگاهی از تصویر سازمانی دانشگاه با سنجش کیفیت چنین سازمانی که یکی از ابزارهای اثربخشی در خدمت جامعۀ انسانی است، ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی در ادامه به ضرورت پردازش به موضوع هویت سازمانی در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: با توجه به ثبات و حتی کاهش داوطلبان آموزش عالی در سال‌های اخیر و تشدید رقابت بین مؤسسات آموزش عالی و واحدهای دانشگاهی اعم از دولتی یا آزاد برای جذب اساتید و دانشجویان ملی و بین‌المللی، ضرورت پرداختن به هویت سازمانی در دانشگاه‌ بیش‌ از پیش نمایان شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز از دیگر دلایل اهمیت پرداختن به هویت سازمانی دانشگاه را مأموریت‌های جدید دانشگاه‌ها در ارتباط با جامعه و صنعت عنوان کرد و اظهار داشت: باتوجه به مأموریت‌های جدیدی که برای دانشگاه‌ها به‌ویژه در ارتباط با جامعه و صنعت و لزوم درآمدزایی آن‌ها تعریف شده است، ضرورت پرداختن به طرح هویت سازمانی دوچندان شده است. جذب سرمایه‌گذاران مناسب و همین‌طور ارتباط مؤثر با جامعه و صنعت در دانشگاه، منوط به معرفی هرچه شایسته‌تر دانشگاه و امکانات و توانمندی‌های آن است که این مهم، جز با ارائه‌ی هویت و تصویری مناسب از دانشگاه ممکن نخواهد بود.

دکتر تقوایی با اشاره به محیط بی‌ثبات امروزی که ازسوی رسانه‌های جمعی مدیریت می‌شود و نیز ضرورت ایجاد پویایی و نشاط در دانشگاه‌ها، بار دیگر به ضرورت پرداختن به طرح هویت سازمانی اشاره کرد و گفت: با عنایت به اینکه تصویر (تصویرها) و شهرت با ارزش‌ترین دارایی یک دانشگاه است؛ باید درنظر داشت که در محیط بی‌ثبات امروزی که ازسوی رسانه‌های جمعی مدیریت می‌شود، هر اخلال (وقفه یا بی‌نظمی) یا اتفاق رسانه‌‌ای می‌تواند هر شهرت سازمانی استوار و راسخی را به لرزه درآورد. از این‌رو، سازمان‌ها اگر می‌خواهند به‌جای افول و از بین رفتن، به حیات خود ادامه داده و رشد و ترقی پیدا کنند، باید خروجی‌های ملموس و ناملموسی را به محیطی که ورودی‌های موردنیاز و ضروری خود را از آن دریافت می‌کنند، تحویل دهند. از طرفی هم ارائه‌ی هویت سازمانی ارتباط تنگاتنگی با تعلق سازمانی و میزان‌ نشاط و پویایی هرمجموعه دارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز با اشاره به تاریخچه‌ی این دانشگاه، تأکید کرد: ضرورت پرداختن به موضوع «هویت سازمانی و هویت تصویری دانشگاه شیراز» با پیشینه‌ی بیش از هفتادسال فعالیت، در جایگاه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دانشگاه‌های برتر کشور که قطب علمی پژوهشی جنوب کشور نیز به‌شمار می‌رود، بر هیچ‌کس پوشیده نیست و بر همگان واضح است که ارائه‌ی طرحی از هویت سازمانی دانشگاه شیراز که با درک کامل از تاریخچه، جایگاه فعلی و چشم‌اندازهای آن تهیه شده باشد، باتوجه به قدمت، وسعت و تنوع فعالیت‌ها ضروری است.

وی خلق هویت یکپارچه در دانشگاه، همسویی هویت و استراتژی، نمایش فرهنگ سازمانی و معرفی هرچه شایسته‌تر دانشگاه، رقابت درخور با جامعه‌ی مقایسه‌پذیر، پویایی فضای آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و معرفی مجموعه برندهای دانشگاه، راهنمای محیطی و ایجاد هرچه بیش‌تر و بهتر تعلق سازمانی را ازجمله اهداف طرح هویت سازمانی دانشگاه شیراز برشمرد و گفت: این طرح پس از تکمیل در اتاق فکر و بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، برای تصویب در سطح کلان دانشگاه و ابلاغ به تمامی واحدها آماده خواهد شد.

در این نشست، اعضای اتاق فکر طرح هویت سازمانی دانشگاه نیز به بیان تجربیات و دیدگاه‌های خود درخصوص گام‌های اجرایی طرح هویت سازمانی دانشگاه پرداختند.