برای دریافت آخرین خبرها و رویدادها با ما همراه باشید.

لزوم محدودکردن دانشگاه‌ها برای افزایش بهره‌وری آموزش عالی

لزوم محدودکردن دانشگاه‌ها برای افزایش بهره‌وری آموزش عالی


رئیس دانشگاه شیراز گفت: تعداد دانشگاه‌ها به نسبت جمعیت کشور زیاد است و محدودکردن تعداد آن‌ها می‌تواند به افزایش بهره‌وری در آموزش عالی منجر شود.

دکتر محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات بودجه‌ای آموزش عالی که وزیر علوم در مراسم آغاز سال تحصیلی بیان کردند، وضعیت بودجه‌ای دانشگاه شیراز اکنون به چه صورت است؟ گفت: به‌لحاظ بودجه، مشکلی که هم‌اکنون دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند، این است که با توجه به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، زیرساخت‌ها به‌طور متناسب با تعداد دانشجویان توسعه نیافته‌اند. به عبارت دیگر، از نظر فضای کالبدی، امکانات آزمایشگاهی، رفاهی، ورزشی و فرهنگی به‌طور متناسب رشد لازم صورت نگرفته است؛

وی ادامه داد: اتفاق دیگری که رخ داده، افزایش تعداد دانشگاه‌های کوچک و بزرگ در بسیاری از شهرستان‌ها است. افزایش تعداد دانشگاه‌ها درحالی‌که سهم بودجه ثابت باقی مانده، منجر به کاهش اعتبارات تخصیص‌یافته به هریک از دانشگاه‌ها می‌شود و این موضوع به‌ویژه به دانشگاه‌های قدیمی و اصلی کشور آسیب می‌زند. به عبارت دیگر، اعتباری که در گذشته بین حدود بیست تا سی دانشگاه توزیع می‌شد، اکنون بین 130 تا 140 دانشگاه توزیع می‌شود، که شامل دانشگاه‌های دولتی است و این غیر از دانشگاه‌های غیرانتفاعی، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای است. در حال حاضر تعداد دانشگاه‌های دولتی به بیش از 130 رسیده است، درحالی‌که سهم آموزش عالی از بودجه همچنان حدود سه درصد بوده و این موضوع مشکلات را تشدید می‌کند.

دکتر مؤذنی در ادامه با اشاره به افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها گفت: در دانشگاه شیراز نیز مانند دیگر دانشگاه‌ها تعداد دانشجویان افزایش یافته و هم‌اکنون حدود ۱۷ تا ۱۸هزار دانشجو داریم. این تعداد در گذشته کمتر بوده و علت آن تأسیس رشته‌های جدید و پذیرش دانشجویان در این رشته‌ها است.

رئیس دانشگاه شیراز افزود: با راه‌اندازی رشته‌های جدید و استخدام اعضای هیئت‌علمی جدید در رشته‌های ایجاد شده، بار دانشگاه سنگین‌تر شده، از همین‌رو علی‌رغم افزایش سالانه‌ی بودجه، سهم کلی آموزش عالی از بودجه‌ی عمومی کشور همچنان ثابت مانده و عددی که به این بخش تخصیص می‌یابد، همانند گذشته است.

وی تصریح کرد: کسری بودجه اثرش را تقریبا در همه‌جا نشان می‌دهد از فرسودگی ساختمان‌ها و تأسیسات دانشگاه‌ گرفته تا به‌روزنشدن تجهیزات آزمایشگاهی و تخصیص‌نیافتن اعتبار به پژوهش ازجمله گرنت‌های پژوهشی اعضای هیئت‌علمی و اعتبارات پایان‌نامه‌ها. درمجموع این مسئله هم تأثیرات منفی بر کیفیت پژوهش و هم آموزش دارد. واقعاً دستاوردهای علمی که کشور به‌دست آورده، تلاش همکاران ما و ناشی از کار جهادی با حداقل امکانات بوده است. اگر این امکانات به‌روز شود، یقیناً دستاوردهای علمی نیز چند برابر خواهد شد.

رئیس دانشگاه شیراز در پاسخ به این سوال که آیا حوزه‌ی ویژه‌ای وجود دارد که در آن‌ها مشکلات به‌طور خاص حادتر به نظر برسد؟ گفت: به‌طور کلی، نمی‌توان یک حوزه‌ی خاص را نام برد و گفت که وضعیت بحرانی‌تر است. به‌عنوان مثال، در بخش‌هایی که مواد مصرفی آن‌ها شامل مواد شیمیایی است، مانند رشته شیمی، به‌دلیل وابستگی به واردات این مواد و نوسانات قیمت ارز، مشکلات بیشتری وجود دارد. بنابراین، هرجایی‌که مواد مصرفی برای کارهای آموزشی و پژوهشی نیاز باشد، مشکلات جدی‌تری مشاهده می‌شود.

دکتر مؤذنی سپس به مسئله‌ی تأثیر تحریم‌ها پرداخت و گفت: تحریم‌ها به‌طور مستقیم بر ورود برخی تجهیزات علمی تأثیر گذاشته و همچنین در انتشار برخی دستاوردهای علمی محدودیت‌هایی ایجاد کرده ‌است. به‌عنوان مثال، ممکن است مقالات برخی از همکاران ما به دلیل تحریم‌ها در ژورنال‌های بین‌المللی منتشر نشود.

لزوم افزایش بودجه آموزش عالی و ادغام دانشگاه‌ها

وی بیان کرد: ما در حد امکان، مشکلات دانشگاه را بارها به مسئولان وزارت علوم، مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه منتقل کرده‌ایم. برخی کمک‌ها انجام شده، اما برای حل اساسی مشکلات مالی دانشگاه‌ها، دو نکته حائز اهمیت است؛ نخست سهم آموزش عالی از بودجه‌ی عمومی که از سه‌درصد باید به پنج‌درصد افزایش یابد و دوم تلاش جدی برای ساماندهی مراکز آموزش عالی که بایستی انجام شود.

دکتر مؤذنی افزود: این شامل ادغام دانشگاه‌های کوچک و کاهش تعداد آن‌هاست؛ زیرا تعداد فعلی دانشگاه‌ها برای جمعیت کشور زیاد است. رئیس‌جمهور محترم آقای دکتر پزشکیان نیز در جایی به معضل تعدد دانشگاه‌ها اشاره کرده بودند، به‌نظرم داشتن ۵۰ دانشگاه قوی و معتبر با امکانات روز، بهتر از داشتن ۶۰۰ یا ۷۰۰ دانشگاه با امکانات محدود است. مجموعه‌ی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اکنون بیش از دوهزار واحد دانشگاهی شامل دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، دولتی، جامع علمی کاربردی، فنی‌حرفه‌ای و غیرانتفاعی است که این تعداد واقعاً ضرورت ندارد. محدودکردن تعداد دانشگاه‌ها می‌تواند به افزایش بهره‌وری منجر شود

 

 

summary-address :

الاخبار

بیان الأساتذة والطلبة التعبویین بجامعة شیراز تضامنا مع احتجاجات الجامعیین الأمریکیین (أساتذة وطلبة) ضد الفظائع الصهیونیة
بیان الأساتذة والطلبة التعبویین بجامعة شیراز تضامنا مع احتجاجات الجامعیین الأمریکیین (أساتذة وطلبة) ضد الفظائع الصهیونیة
بسم الله قاصم الجبارین لقد مضی ما یقرب من سبعة أشهر منذ بدء الجولة الأخیرة من الجرائم التی یرتکبها الکیان الصهیونی ضد الشعب الفلسطینی البریء؛ هذا الشعب المضطهد الذی یتعرض منذ 75 عامًا للتعذیب والمذابح والوحشیة علی أیدی الاحتلال الصهیونی المدجج...
فوز خرّیجی جامعة شیراز بجائزة ألبرز 1402
فوز خرّیجی جامعة شیراز بجائزة ألبرز 1402
حصل خریجان من جامعة شیراز علی جائزة ألبرز 1402.
کشف النقاب عن طابع خاص بجامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا
کشف النقاب عن طابع خاص بجامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا
تم الکشف عن الطابع الخاص بجامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا ومحافظ فارس.
افتتاح نادیین ریاضیین للفتیات والنساء فی جامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا
افتتاح نادیین ریاضیین للفتیات والنساء فی جامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا
تم تدشین نادیین ریاضیین فی جامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا.
التعریف بثلاث أساتذة من جامعة شیراز ضمن الأساتذة المتمیزین علی مستوی البلاد
التعریف بثلاث أساتذة من جامعة شیراز ضمن الأساتذة المتمیزین علی مستوی البلاد
تم تقدیر وتکریم ثلاثة أساتذة من أعضاء هیئة التدریس بجامعة شیراز ضمن فعالیات یوم الأستاذ المتمیز بوصفهم الأستاذ المتمیز والمتفوق علی مستوی البلاد.
تعیین الدکتور أبوالفضل جوکار، مدیرا لمرکز التعاون الأکادیمی العلمی الدولی بجامعة شیراز
تعیین الدکتور أبوالفضل جوکار، مدیرا لمرکز التعاون الأکادیمی العلمی الدولی بجامعة شیراز
تم تعیین الدکتور أبوالفضل جوکار (الأستاذ المشارک فی قسم علوم زراعة الحدائق بکلیة العلوم الزراعیة)، رئیسا لمرکز التعاون العلمی الدولی بجامعة شیراز بأمر من إدارة جامعة شیراز.
انعقاد سلسلة من الویبینار المتخصصة والمشترکة بین جامعة شیراز وجامعة سانت بطرسبرغ للتعدین
انعقاد سلسلة من الویبینار المتخصصة والمشترکة بین جامعة شیراز وجامعة سانت بطرسبرغ للتعدین
ستعقد سلسلة من الویبینار المتخصصة والمشترکة بین جامعة شیراز وجامعة سانت بطرسبرغ للتعدین؛ بهدف التعرف علی القدرات العلمیة والإمکانات البحثیة المتاحة لبعضهما البعض.
أحد عشر عضوا من أعضاء هیئة التدریس بجامعة شیراز ضمن قائمة الباحثین الإیرانیین الأکثر استشهادا فی تخصصات العلوم الإنسانیة والعلوم الاجتماعیة
أحد عشر عضوا من أعضاء هیئة التدریس بجامعة شیراز ضمن قائمة الباحثین الإیرانیین الأکثر استشهادا فی تخصصات العلوم الإنسانیة والعلوم الاجتماعیة
صُنف أحد عشر عضوا من أعضاء هیئة التدریس بجامعة شیراز ضمن قائمة الباحثین الإیرانیین الأکثر استشهادا فی تخصصات العلوم الإنسانیة والعلوم الاجتماعیة.
تأسیس خمسة مراکز بحثیة جدیدة فی جامعة شیراز
تأسیس خمسة مراکز بحثیة جدیدة فی جامعة شیراز
تم إنشاء خمسة مراکز بحثیة جدیدة من قبل وکالة البحث والتقنیة المعلوماتیة بجامعة شیراز.
حصول جامعة شیراز علی المرتبة فی تصنیف کیو إس للجامعات عالمیا 2023
حصول جامعة شیراز علی المرتبة فی تصنیف کیو إس للجامعات عالمیا 2023
وفقا لتقریر العلاقات العامة بجامعة شیراز، واستنادا إلی أحدث النتائج المنشورة لتصنیف موضوعات کیو إس للجامعات عالمیا (QS World University Rankings)، حصلت جامعة شیراز علی المرتبة فی 4 تصنیفات حسب الموضوع.
حصول جامعة شیراز علی المرتبة الأولی علی مستوی البلاد فی تصنیف مؤشر نیتشر (Nature INDEX)
حصول جامعة شیراز علی المرتبة الأولی علی مستوی البلاد فی تصنیف مؤشر نیتشر (Nature INDEX)
وفقا لآخر نتائج نظام تصنیف مؤشر نیتشر العالمی لجودة البحوث العلمیة، والتی تم الإعلان عنها عبر المقالات المنشورة فی المجلات العالمیة المرموقة، خلال الفترة الزمنیة ما بین دیسمبر 2021 إلی نوفمبر 2022؛ أصبحت جامعة شیراز رائدة فی مجال البحث العلمی علی...
انطلاق عمل متحف النسیج فی حدیقة نارنجستان قوام
انطلاق عمل متحف النسیج فی حدیقة نارنجستان قوام
تم انطلاق عمل متحف النسیج فی الطابق تحت الأرضی (قبو) من الحافة الجنوبیة بحدیقة متحف نارنجستان قوام (Qavam House).