برای دریافت آخرین خبرها و رویدادها با ما همراه باشید.

رونمایی از چهار طرح فرهنگی دانشگاه شیراز با حضور معاون وزیر علوم

رونمایی از چهار طرح فرهنگی دانشگاه شیراز با حضور معاون وزیر علوم


چهار طرح فرهنگی دانشگاه شیراز شامل پژوهشکده دانشجویی، زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی، طرح تشویقی‌ترویجی کتابخوانی «ویتامین ک»، مرکز آموزش‌های فرهنگی، هنری مهارتی «مهراد»، با حضور معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، آیین رونمایی از طرح‌های فرهنگی جدید دانشگاه شیراز، با حضور دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت‌همراه و جمعی از دانشگاهیان و مسؤولان استان فارس دوم مردادماه در تالار دکتر مصطفوی دانشگاه شیراز برگزار شد و هریک از مدیران فرهنگی دانشگاه، به معرفی طرح‌های جدید پرداختند.

دکتر حامد تقوایی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز، در آیین رونمایی و معرفی طرح‌های فرهنگی دانشگاه شیراز گفت: در معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز برای طراحی برنامه‌ها به نکات مهمی توجه کردیم. یک نکته مهم این بود که تلاش کردیم نگاه فرایندی داشته باشیم؛ یعنی‌ مجموعه اتفاقات و رویدادهای فرهنگی شبیه یک کارخانه باشد. الگوگیری از روش یک مهندس طراح فرایند می‌تواند به ایجاد یک نگاه فرآیندی در حوزه فرهنگ کمک کند.

وی با تشبیه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه به کارخانه، توضیح داد: ویژگی کارخانه این است که یک‌سری مواد اولیه وارد می‌شود و یک‌سری محصول خارج می‌شود. همان‌گونه که کیفیت محصول خروجی و خوراک ورودی در طراحی کارخانه نقش مهمی دارد، باید توجه کرد که ورودی دانشگاه چه ویژگی‌هایی دارد، خوراک با چه شرایطی را تحویل می‌گیریم و چه محصولی باید تحویل بدهیم، باید در طراحی کارخانه هم ویژگی‌های خوراک اولیه را در نظر گرفت و هم کیفیت مطلوب موردنظر از محصول نهایی.

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه شیراز افزود: فارغ‌التحصیل مطلوب در دانشگاه ویژگی‌هایی دارد که با سنجش و ارزیابی می‌توانیم سال‌به‌سال رصد کنیم و اگر عملکرد خوبی نداشته باشیم، باید برنامه‌ها را عوض کنیم و عملیات جدیدی اضافه کنیم.

وی ادامه داد: اهمیت‌داشتن برنامه‌های مستمر برای دانشجویان الگوی دیگری است که از یک کارخانه می‌توان الگو گرفت. در کارخانه خوراک ورودی تا رسیدن به محصول مطلوب، مرحله‌ به‌ مرحله پرورش میابد و میان مسیر رها نمی‌شود. در طراحی برنامه‌های فرهنگی دانشگاه با یک نگاه فرآیندی باید از لحظه ورود دانشجو به دانشگاه تا لحظه فارغ‌التحصیلی به‌صورت پیوسته و مستمر مراحلی پیش‌بینی کرد.

دکتر تقوایی اضافه کرد: نکته بعدی انسجام و هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی است. در یک کارخانه همه مراحل و دستگاه‌ها هماهنگ و منسجم هستند و هرکدام نقش مشخصی ایفا می‌کنند. در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی نیز ضروری است به این نکته توجه کنیم و از پراکنده‌کاری و صرفا بالابردن تعداد برنامه‌هایی که در هماهنگی با هم طراحی نشده‌اند جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: باید به جای فعالیت پراکنده، ساختارهایی ایجاد کنیم که برنامه‌های منسجم‌ داشته باشیم. با هدفمندی می‌توانیم پرچم دانشگاه را به‌عنوان نهاد فرهنگی بالا ببریم.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز بااشاره به طرح‌های رونمایی شده توضیح داد: در دانشگاه شیراز تلاش کردیمو به‌جای حمایت‌های پراکنده از پژوهش‌های دانشجویی، ساختار پژوهشکده دانشجویی را ایجاد کردیم، آموزش‌های فرهنگی و هنری و مهارتی پرکنده را در مرکز آموزش‌های مهراد انسجام بخشیدیم و با تدوین طرح زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی دانشگاه شیراز ساختار هدفمند و مشخصی در حوزهی کارآفرینی ایجاد کردیم. این ساختارها همه همان مراحل یک کارخانه هستند که ما را در دستیابی به دانشجوی فارغ‌التحصیل باکیفیت، معتقد، متعهد، بانشاط و پویا و امیدوار به آینده کمک خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی طرح زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی دانشگاه شیراز پرداخت و گفت: این طرح با شعار «هر دانشجو یک مهارت» و با هدف شبکه͏‌سازی ظرفیت͏‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در دانشگاه و سازمان‌های متولی امر آموزش و تولید در خارج از دانشگاه اجرا شده است.

دکتر تقوایی بیان کرد: زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی دانشگاه شیراز در راستای آموزش تخصصی و مهارت‌محور دانشجویان، ایجاد بستر ارائه تولید و عرضه محصولات و خدمات دانشجویی و کسب‌وکار، بسترسازی تشکیل هسته‌های فناور و نوآور و جهت‌دهی هسته͏‌ها به‌منظور تشکیل شرکت͏‌های دانش͏‌بنیان طی یک برنامه‌ی مدون به‌همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز تشکیل شده است.

 

مرکز مهراد با رویکرد آموزش مهارت‌محور و کارآفرین، هنر متعهد و تمدن‌ساز و علوم انسانی اسلامی

دکتر علی‌اکبر کلانتری، مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز به طرح راه‌اندازی مرکز آموزش‌های فرهنگی، هنری مهارتی «مهراد»، پرداخت وتوضیح داد: نقش انکارناپذیر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان آموزش‌های غیررسمی در جذب استعدادها، شکوفایی توانمندی‌ها و افزایش تجربیات سودمند و ضرورت تولید علم و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و رشد معنویت براساس مبانی اسلامی از سوی دانشگاهیان، اهمیت و جایگاه معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی افزود: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز طبق وظیفه‌ی ذاتی و قانونی خود بر آن شده است تا مرکز آموزش‌های فرهنگی دانشگاه شیراز را با نام «مهراد» و با رویکرد و راهبرد «آموزش مهارت‌محور و کارآفرین، هنر متعهد و تمدن‌ساز و علوم انسانی اسلامی» ویژه‌ی دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی و کارکنان این جامعه‌ی فرهیخته راه‌اندازی نماید.

 

راه‌اندازی پژوهشکده دانشجویی دانشگاه شیراز با رویکرد پاسخگویی به نیازهای کشور

دکتر محمد فارسی، رئیس مرکز حمایت از فعالیت‌های علمی دانشجویان دانشگاه شیراز نیز به معرفی پژوهشکده دانشجویی دانشگاه شیراز پرداخت و گفت: پژوهشکده دانشجویی دانشگاه شیراز به‌منظور حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و گسترش فعالیت͏‌های علمی، پژوهشی و فناورانه دانشجویان و نیز پاسخگویی به بخشی از نیازهای کشور و با تأکید بر حل مشکلات استان فارس تأسیس شده است.

وی از جمله اهداف تشکیل این پژوهشکده،‌ به ترویج و تقویت پژوهش‌های دانشجویی و فراهم‌کردن زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای دانشجویان، توسعه فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه انجمن‌های علمی، ارتقاء دانش، مهارت و توانمندی دانشجویان، ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای صنایع کشور، تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند و معرفی و تقدیر از پژوهشگران برتر دانشجویی عنوان کرد.

رئیس مرکز حمایت از فعالیت‌های علمی دانشجویان دانشگاه شیراز خبر داد: پژوهشکده دانشجویی یادشده، شامل شش مرکز پژوهشی: علوم انسانی، علوم پایه، هنر و معماری، فنی مهندسی، دامپزشکی و کشاورزی است.

دکتر زهرا قاسم‌نژاد، مدیر اجتماعی دانشگاه شیراز نیز با بیان این مقدمه که: در‌ دنیای کنونی، با‌ توجه ‌به ظهور تکنولوژی نو‌ین و ‌گفت‌وگوهای اینترنتی عمدتاً بی‌هدف‌ و ‌بی‌برنامه‌ که بیشترین زمان را از قشر وسیعی از مردم می‌گیرد، توسعه ‌و‌ترویج کتاب ‌و‌کتابخوانی را امری ضروری دانست و به معرفی طرح تشویقی‌ترویجی کتابخوانی با عنوان «ویتامین ک» در دانشگاه پرداخت.

وی اظهار کرد: به‌منظور ‌ترویج کتابخوانی لازم است ‌برنامه‌های مؤثر‌، پویا و ‌منطبق‌ با‌ واقعیت‌ها پیش‌بینی شود‌. از این‌روی، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز طرح تشویقی- ترویجی ویتامین ک را ویژه‌ی دانشگاهیان دانشگاه شیراز برگزار کرده و به دنبال آن است که از این طریق برای مخاطبان خود زمینهی تکامل و رشد در رویارویی با چالش‌ها را فراهم کند.

مدیر اجتماعی دانشگاه شیراز از دیگر اهداف ارائه‌ی طرح ویتامین ک را افزایش توان و توسعه‌ی اجتماعی فردی، کسب قدرت فردی برای مخاطبان خود از طریق علم، افزایش و رشد خلاقیت در فرد عنوان کرد و گفت: مخاطب این طرح دانشگاهیان دانشگاه شیراز در سه گروه دانشجو، استاد و کارمند هستند و برای در هر یک از گروه‌ها، افراد با توجه به شاخص‌های تعیین شده می‌توانند در مسابقه شرکت نموده و از جوایز و مزایای آن بهره ببرند.

 

‌ارائه آموزش‌های مهارت‌محور در دانشگاه‌ها/ رتبه‌های برتر بورس حوزه صنعت شدند

 دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزیر علوم نیز در آیین رونمایی از طرح‌های فرهنگی جدید دانشگاه‌ شیراز، اظهار کرد: در بررسی‌های یک دهه اخیر کشور، به اذعان مردم و کارشناسان اشتغال و بیکاری در ذیل مسأله اقتصادی از مهم‌ترین مسائل کشور بوده که ذهن و جان مردم را درگیر کرده است.

وی افزود: مساله اشتغال و بیکاری بر دیگر مسائل مانند میل به مهاجرت، امید به زندگی، اعتماد و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز اثر می‌گذارد و به اجماع اقتصاددانان و جامعه شناسان، حل این مساله، منجر به حل بسیاری دیگر از مشکلات اجتماعی خواهد شد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وزارت علوم طی سه‌سال اخیر کوشیده تا به سهم خود در این زمینه گام‌های موثری بردارد و در کاهش بیکاری تحصیل کرده‌ها موثر باشد؛ به این منظور بسته‌های مختلفی دیده و اجرایی شد.

دکتر کلانتری عنوان کرد: در حوزه آموزش سعی شد تا بخش عظیمی از آموزش‌ها مهارت‌محور شود و در حوزه ارتباط با صنعت نیز از همان ابتدا برای بورس رتبه‌های برتر دانشگاه در حوزه صنعت برنامه ریزی شد.

وی با بیان اینکه این اتفاقات بسیار امیدآفرین و جهت‌بخش است، گفت: با بورس دانشجویان در صنعت، از ابتدا تکلیف نخبگان روشن است که جذب صنعت می‌شوند، در طول تحصیل نیز با این بخش ارتباط دارد و این بسیار افق روشنی را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد.

دکتر کلانتری اضافه کرد: دانشجو در این صورت می‌تواند برای اسکان و ازدواج خود نیز برنامه‌ریزی کند و بسیاری از موارد آسیب‌زا از چارچوب انتخابی او حذف می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم بیان کرد: طرح بورسیه صنعتی دانشجویان با پانصد و یک‌هزار دانشجو آغاز شد و اکنون در پی تعامل خوبی که با شرکت‌ها و صنایع بزرگ برقرار شده، نزدیک به هفت‌هزار فرصت بورسیه صنعتی را در اختیار دانشجویان قرار داده است.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز سامانه‌های متعددی برای ارتباط میان پژوهش و مسائل کشور طراحی شد و در حوزه فناوری و نوآوری نیز بسته‌ها و طرح‌های موثری اجرایی شد، چنان‌که میزان زیادی از اشتغال‌هایی که طی ۳ سال در آموزش عالی کشور شکل گرفت، آورده پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد بودند.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه نیز به نوبه خود در این حوزه اقدام کرده و در عرصه اشتغال کارهای متعددی انجام شده است.

وی افزود: از فرصت‌های فراغتی دانشجویان استفاده و طرحی به نام سرمد ( سرای مهارتی دانشجویان) اجرا شد؛ در قالب این طرح در کنار خوابگاه‌های دانشجویی آموزش‌های مهارتی فراهم شد تا دانشجویان در ساعت‌های فراغت خود با مهارت‌های کوچک اما مهم آشنا شوند.

دکتر کلانتری عنوان کرد: تفاهم نامه خوبی با فنی و حرفه ای امضا شد و امکان آموزش‌ حدود سیصد مهارت در جوار خوابگاه‌های دانشجویی احصا شده است.

وی اضافه کرد: خانه‌های خلاق و نوآوری در بسیاری دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد و همچنین ارتباطات خوبی میان انجمن‌های علمی و پارک‌های علم و فناوری شکل گرفت که می‌توان به اجرایی شدن طرح روشنا اشاره کرد.

دکتر کلانتری گفت: با تأکید وزیر علوم، پای دانشجویان به پارک‌های علم و فناوری باز شد تا از هم‌اکنون با زیست‌بوم اشتغال و فناوری آشنا شوند و درواقع، انجمن‌ها از انجمن علمی صرف تبدیل به انجمن‌های علمی و فناوری شدند.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به چهار طرح جدید دانشگاه شیراز شامل: پژوهشکده دانشجویی، زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی، طرح کتاب‌خوانی ویتامین ک و مرکز آموزش‌های فرهنگی مهراد، از مسئولان این دانشگاه خواست تا طرح‌ها را مدون کنند که به‌عنوان طرح‌هایی عملیاتی ابلاغ شود و دیگر دانشگاه‌های کشور نیز آن‌ها را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه رویدادهای خلاقانه و نوآورانه‌ای در دانشگاه شیراز انجام شده، اظهار کرد: این طرح‌ها قابلیت اجرا در مقیاس ملی را دارند و دانشگاه شیراز با ظرفیت عظیم استادی، کارشناسی و دانشجویی خود این نقش پیشرو بودن را ایفا کرده است.

summary-address :

الاخبار

بیان الأساتذة والطلبة التعبویین بجامعة شیراز تضامنا مع احتجاجات الجامعیین الأمریکیین (أساتذة وطلبة) ضد الفظائع الصهیونیة
بیان الأساتذة والطلبة التعبویین بجامعة شیراز تضامنا مع احتجاجات الجامعیین الأمریکیین (أساتذة وطلبة) ضد الفظائع الصهیونیة
بسم الله قاصم الجبارین لقد مضی ما یقرب من سبعة أشهر منذ بدء الجولة الأخیرة من الجرائم التی یرتکبها الکیان الصهیونی ضد الشعب الفلسطینی البریء؛ هذا الشعب المضطهد الذی یتعرض منذ 75 عامًا للتعذیب والمذابح والوحشیة علی أیدی الاحتلال الصهیونی المدجج...
فوز خرّیجی جامعة شیراز بجائزة ألبرز 1402
فوز خرّیجی جامعة شیراز بجائزة ألبرز 1402
حصل خریجان من جامعة شیراز علی جائزة ألبرز 1402.
کشف النقاب عن طابع خاص بجامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا
کشف النقاب عن طابع خاص بجامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا
تم الکشف عن الطابع الخاص بجامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا ومحافظ فارس.
افتتاح نادیین ریاضیین للفتیات والنساء فی جامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا
افتتاح نادیین ریاضیین للفتیات والنساء فی جامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا
تم تدشین نادیین ریاضیین فی جامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا.
التعریف بثلاث أساتذة من جامعة شیراز ضمن الأساتذة المتمیزین علی مستوی البلاد
التعریف بثلاث أساتذة من جامعة شیراز ضمن الأساتذة المتمیزین علی مستوی البلاد
تم تقدیر وتکریم ثلاثة أساتذة من أعضاء هیئة التدریس بجامعة شیراز ضمن فعالیات یوم الأستاذ المتمیز بوصفهم الأستاذ المتمیز والمتفوق علی مستوی البلاد.
تعیین الدکتور أبوالفضل جوکار، مدیرا لمرکز التعاون الأکادیمی العلمی الدولی بجامعة شیراز
تعیین الدکتور أبوالفضل جوکار، مدیرا لمرکز التعاون الأکادیمی العلمی الدولی بجامعة شیراز
تم تعیین الدکتور أبوالفضل جوکار (الأستاذ المشارک فی قسم علوم زراعة الحدائق بکلیة العلوم الزراعیة)، رئیسا لمرکز التعاون العلمی الدولی بجامعة شیراز بأمر من إدارة جامعة شیراز.
انعقاد سلسلة من الویبینار المتخصصة والمشترکة بین جامعة شیراز وجامعة سانت بطرسبرغ للتعدین
انعقاد سلسلة من الویبینار المتخصصة والمشترکة بین جامعة شیراز وجامعة سانت بطرسبرغ للتعدین
ستعقد سلسلة من الویبینار المتخصصة والمشترکة بین جامعة شیراز وجامعة سانت بطرسبرغ للتعدین؛ بهدف التعرف علی القدرات العلمیة والإمکانات البحثیة المتاحة لبعضهما البعض.
أحد عشر عضوا من أعضاء هیئة التدریس بجامعة شیراز ضمن قائمة الباحثین الإیرانیین الأکثر استشهادا فی تخصصات العلوم الإنسانیة والعلوم الاجتماعیة
أحد عشر عضوا من أعضاء هیئة التدریس بجامعة شیراز ضمن قائمة الباحثین الإیرانیین الأکثر استشهادا فی تخصصات العلوم الإنسانیة والعلوم الاجتماعیة
صُنف أحد عشر عضوا من أعضاء هیئة التدریس بجامعة شیراز ضمن قائمة الباحثین الإیرانیین الأکثر استشهادا فی تخصصات العلوم الإنسانیة والعلوم الاجتماعیة.
تأسیس خمسة مراکز بحثیة جدیدة فی جامعة شیراز
تأسیس خمسة مراکز بحثیة جدیدة فی جامعة شیراز
تم إنشاء خمسة مراکز بحثیة جدیدة من قبل وکالة البحث والتقنیة المعلوماتیة بجامعة شیراز.
حصول جامعة شیراز علی المرتبة فی تصنیف کیو إس للجامعات عالمیا 2023
حصول جامعة شیراز علی المرتبة فی تصنیف کیو إس للجامعات عالمیا 2023
وفقا لتقریر العلاقات العامة بجامعة شیراز، واستنادا إلی أحدث النتائج المنشورة لتصنیف موضوعات کیو إس للجامعات عالمیا (QS World University Rankings)، حصلت جامعة شیراز علی المرتبة فی 4 تصنیفات حسب الموضوع.
حصول جامعة شیراز علی المرتبة الأولی علی مستوی البلاد فی تصنیف مؤشر نیتشر (Nature INDEX)
حصول جامعة شیراز علی المرتبة الأولی علی مستوی البلاد فی تصنیف مؤشر نیتشر (Nature INDEX)
وفقا لآخر نتائج نظام تصنیف مؤشر نیتشر العالمی لجودة البحوث العلمیة، والتی تم الإعلان عنها عبر المقالات المنشورة فی المجلات العالمیة المرموقة، خلال الفترة الزمنیة ما بین دیسمبر 2021 إلی نوفمبر 2022؛ أصبحت جامعة شیراز رائدة فی مجال البحث العلمی علی...
انطلاق عمل متحف النسیج فی حدیقة نارنجستان قوام
انطلاق عمل متحف النسیج فی حدیقة نارنجستان قوام
تم انطلاق عمل متحف النسیج فی الطابق تحت الأرضی (قبو) من الحافة الجنوبیة بحدیقة متحف نارنجستان قوام (Qavam House).