نظامنامه اخلاق و آموزش

نظامنامه اخلاق و آموزش


«نظامنامه اخلاق آموزش» به همت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین و رونمایی شد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام این خبر افزود: توسعه کشور به دور از توسعه علم و فناوری رخ نمی‌دهد و توسعه علمی نیز در پیوند الزامی با اخلاق و توجه به شاخصه‌های سلامت اخلاقی است. با توجه به این گزاره، تدوین «نظام‌نامه اخلاق آموزش» در دستور کار معاونت آموزشی وزارت علوم قرار گرفت.
دکتر علی خاکی صدیق ادامه داد: برای تدوین این نظامنامه در طول سال گذشته از همکاری بسیاری از چهره‌های دانشگاهی و نیز انجمن اخلاق بهره گرفته شد و کارگاه‌ها و نشست‌های خرد جمعی متعددی در دانشگاه‌های مختلف برپا شد تا سند نهایی قابل اتکا و جامع باشد.
نظامنامه «اخلاق آموزش» از نگاه وزیر علوم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین رونمایی از سند ملی نظام‌نامه اخلاق آموزش که روز شنبه 25 بهمن 99 برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌هایی که محیط‌های علمی به طور عموم به آن مشهور هستند، تبعیت از مباحث اخلاقی است، گفت: این مهم موجب اعتماد مردم به این مجموعه‌هاست و باید همواره مورد توجه باشد.
دکتر منصور غلامی امروز در این آیین که با حضور معاونان وزارت برگزار شد، گفت: یکی از ویژگی‌هایی که به طور عموم محیط‌های علمی به آن مشهور هستند، مباحث اخلاقی است و این مهم باید همواره مورد توجه باشد. اخلاقی که استادان آموزش می دهند و دانشجویان فرا می‌گیرند و محیط بر اساس آن کاردکردش را در طول زمان‌های متمادی تنظیم کرده و نشان داده است.
وی افزود: در حوزه پژوهش و فناوری هم کارگروه‌های اخلاق در پژوهش از قبل داشتیم اما بعد از تصویب قانون مقابله با تقلب، این کارگروه‌ها با انسجام بیشتر و سازماندهی قوی تر در دانشگاه‌ها شکل گرفت و یکی از وظایف آنها ترویج اخلاق در محیط‌های علمی است.
وی اظهار داشت: نظام نامه اخلاق آموزش در دانشگاه‌ها به عنوان یک سند مهم ملی در زمینه بسط، توسعه و تعمیق اخلاق به ویژه در حوزه آموزش به کار گرفته شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: مراکز علم و فناوری بیش از بیش نیاز دارند که در صحنه جامعه حضور داشته باشند و تاثیرگذاری خود را نشان دهند و این مهم نیازمند یک اعتمادسازی عمیق‌تر و گسترده‌تر دارد و ما هر چقدر این فضا را بیشتر معرفی کنیم و شاخصه‌های منطبق با اخلاق، به ویژه اخلاق اسلامی را نشان دهیم، این اعتماد و همکاری متقابل حتماً بهتر صورت خواهد گرفت.
زیست‌بوم کارآمد آموزش، پژوهش و فناوری، نیازمند توجه به اخلاق حرفه‌ای است
معاون آموزشی وزارت علوم نیز در آیین رونمایی از سند ملی «نظام‌نامه اخلاق آموزش» گفت: زیست‌بوم کارآمد آموزش، پژوهش و فناوری، نیازمند توجه به اخلاق حرفه‌ای است.
دکتر علی خاکی صدیق، در این آیین با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم و کلیدی آموزش عالی، توسعه زیست بوم کارآمد آموزش، پژوهش و فناوری در کشور است، گفت: نتیجه این زیست‌بوم موفق را در زمینه مقابله با شیوع بیماری کرونا در کشور دیدیم. اما شرط لازم برای توسعه علم و فناوری در کشور و چالشی جدی که حوزه آموزش عالی با آن روبرو است، اخلاق حرفه‌ای و توجه به آن است.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه، و پایداری رشد علم و فناوری در کشور، نیازمند توجه به اخلاق حرفه‌ای هستیم، اظهار داشت: هدف از تدوین نظامنامه اخلاق آموزش، مورد توجه قرار دادن این مسئله مهم است. طرح این موضوع و نهادینه‌سازی آن در موسسات آموزش عالی بسیار اهمیت دارد و در حوزه معاونت پژوهشی هم در زمینه اخلاق بسیار خوب کار شده است و کمیته‌های لازم را در این خصوص تشکیل داده‌اند. باید چنین کاری در دانشگاه‌ها در زمینه آموزش نیز انجام شود.

دکتر خاکی صدیق با اشاره به اینکه این سند با همکاری انجمن علمی اخلاق کاربردی، تدوین شده است، گفت: در تشکیل هسته مرکزی این نظام نامه، ۱۰ استاد تمام، ۱۵ دانشیار، ۱۹ استادیار، ۱۰ دانش آموخته دوره دکتری و پنج کارشناس از دانشجویان فعال کمک کردند. البته گام اصلی وزارت علوم پس از تدوین نهایی نظام‌نامه شروع می شود که همان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در جهت پایبندی به نظام اخلاقی و نهادینه کردن آن است.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: لازمه نهادینه کردن نظامنامه اخلاق آموزش، مشارکت حداکثری همه همکاران و اعضای خانواده آموزش عالی است که از دانشگاه‌ها شروع می‌شود.؛ همچنین برای تدوین این نظام‌نامه، ۵ هزار ۷۰۵ نفر ساعت عضو هیئت علمی، ۲ هزار و ۶۲۷ نفر ساعت کارشناس و ۸۱۲ نفر دانشجو در این فرآیند همراه بودند که ۲۶۴ بیانیه اخلاقی مطالعه و مقایسه شد و ۵۷ منبع در زمینه معرفتی همچنین اخلاق دانشگاهی و آموزشی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
وی یادآور شد: نتیجه آن، تدوین الگوی پیشنهادی نظام نامه اخلاق آموزشی بود و پس از آن دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره ای دریافت شد تا پیش نویس نخست نظامنامه بهتر و پربارتر شود.

 

دریافت فایل نظامنامه اخلاق و آموزش

summary-address :

الاخبار

فوز خرّیجی جامعة شیراز بجائزة ألبرز 1402
فوز خرّیجی جامعة شیراز بجائزة ألبرز 1402
حصل خریجان من جامعة شیراز علی جائزة ألبرز 1402.
کشف النقاب عن طابع خاص بجامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا
کشف النقاب عن طابع خاص بجامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا
تم الکشف عن الطابع الخاص بجامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا ومحافظ فارس.
افتتاح نادیین ریاضیین للفتیات والنساء فی جامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا
افتتاح نادیین ریاضیین للفتیات والنساء فی جامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا
تم تدشین نادیین ریاضیین فی جامعة شیراز بحضور وزیر العلوم والبحوث والتکنولوجیا.
التعریف بثلاث أساتذة من جامعة شیراز ضمن الأساتذة المتمیزین علی مستوی البلاد
التعریف بثلاث أساتذة من جامعة شیراز ضمن الأساتذة المتمیزین علی مستوی البلاد
تم تقدیر وتکریم ثلاثة أساتذة من أعضاء هیئة التدریس بجامعة شیراز ضمن فعالیات یوم الأستاذ المتمیز بوصفهم الأستاذ المتمیز والمتفوق علی مستوی البلاد.
تعیین الدکتور أبوالفضل جوکار، مدیرا لمرکز التعاون الأکادیمی العلمی الدولی بجامعة شیراز
تعیین الدکتور أبوالفضل جوکار، مدیرا لمرکز التعاون الأکادیمی العلمی الدولی بجامعة شیراز
تم تعیین الدکتور أبوالفضل جوکار (الأستاذ المشارک فی قسم علوم زراعة الحدائق بکلیة العلوم الزراعیة)، رئیسا لمرکز التعاون العلمی الدولی بجامعة شیراز بأمر من إدارة جامعة شیراز.
انعقاد سلسلة من الویبینار المتخصصة والمشترکة بین جامعة شیراز وجامعة سانت بطرسبرغ للتعدین
انعقاد سلسلة من الویبینار المتخصصة والمشترکة بین جامعة شیراز وجامعة سانت بطرسبرغ للتعدین
ستعقد سلسلة من الویبینار المتخصصة والمشترکة بین جامعة شیراز وجامعة سانت بطرسبرغ للتعدین؛ بهدف التعرف علی القدرات العلمیة والإمکانات البحثیة المتاحة لبعضهما البعض.
أحد عشر عضوا من أعضاء هیئة التدریس بجامعة شیراز ضمن قائمة الباحثین الإیرانیین الأکثر استشهادا فی تخصصات العلوم الإنسانیة والعلوم الاجتماعیة
أحد عشر عضوا من أعضاء هیئة التدریس بجامعة شیراز ضمن قائمة الباحثین الإیرانیین الأکثر استشهادا فی تخصصات العلوم الإنسانیة والعلوم الاجتماعیة
صُنف أحد عشر عضوا من أعضاء هیئة التدریس بجامعة شیراز ضمن قائمة الباحثین الإیرانیین الأکثر استشهادا فی تخصصات العلوم الإنسانیة والعلوم الاجتماعیة.
تأسیس خمسة مراکز بحثیة جدیدة فی جامعة شیراز
تأسیس خمسة مراکز بحثیة جدیدة فی جامعة شیراز
تم إنشاء خمسة مراکز بحثیة جدیدة من قبل وکالة البحث والتقنیة المعلوماتیة بجامعة شیراز.
حصول جامعة شیراز علی المرتبة فی تصنیف کیو إس للجامعات عالمیا 2023
حصول جامعة شیراز علی المرتبة فی تصنیف کیو إس للجامعات عالمیا 2023
وفقا لتقریر العلاقات العامة بجامعة شیراز، واستنادا إلی أحدث النتائج المنشورة لتصنیف موضوعات کیو إس للجامعات عالمیا (QS World University Rankings)، حصلت جامعة شیراز علی المرتبة فی 4 تصنیفات حسب الموضوع.
حصول جامعة شیراز علی المرتبة الأولی علی مستوی البلاد فی تصنیف مؤشر نیتشر (Nature INDEX)
حصول جامعة شیراز علی المرتبة الأولی علی مستوی البلاد فی تصنیف مؤشر نیتشر (Nature INDEX)
وفقا لآخر نتائج نظام تصنیف مؤشر نیتشر العالمی لجودة البحوث العلمیة، والتی تم الإعلان عنها عبر المقالات المنشورة فی المجلات العالمیة المرموقة، خلال الفترة الزمنیة ما بین دیسمبر 2021 إلی نوفمبر 2022؛ أصبحت جامعة شیراز رائدة فی مجال البحث العلمی علی...
انطلاق عمل متحف النسیج فی حدیقة نارنجستان قوام
انطلاق عمل متحف النسیج فی حدیقة نارنجستان قوام
تم انطلاق عمل متحف النسیج فی الطابق تحت الأرضی (قبو) من الحافة الجنوبیة بحدیقة متحف نارنجستان قوام (Qavam House).
بدء نشاط مرکز حاضنة الأعمال مرکز الوحدات التکنولوجیة بجامعة شیراز
بدء نشاط مرکز حاضنة الأعمال مرکز الوحدات التکنولوجیة بجامعة شیراز
بدأ مرکز حاضنات ومسرعات الأعمال (وحدة الحاضنة التکنولوجیة) التابع لجامعة شیراز نشاطه بشکل رسمی.