برگزاری فعالیتهای آموزشی دانشگاه شیراز بهصورت الکترونیکی
دکتر افشاریفر، قائم مقام و معاون آموزشی دانشگاه شیراز، در نشستی به بیان فعالیتهای آموزشی و آزمونهای الکترونیکی دانشگاه شیراز پرداخت. ایشان با بیان این مقدمه که: در پی شیوع و تداوم ویروس کرونا و ضرورت حفظ سلامت دانشگاهیان، ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوباتی مبنیبر لزوم فاصلهگیری فیزیکی را ارائه داد گفت: به دنبال این مصوبه، دانشگاه شیراز نیز همانند دیگر اعضای نظام آموزش عالی، تمام فعالیتهای حضوری و آموزشی دانشگاه را بهصورت الکترونیکی برگزار کرد.
وی توضیح داد: آموزش الکترونیکی برای همهی ما پدیدهی نوینی بود که تجربهی کافی و لازم برای استفادهی بهینه از آن وجود نداشت؛ اما خوشبختانه با همکاری و همراهی استادان، کارکنان و دانشجویان عزیز، برای تکمیل زیرساختهای آموزش الکترونیکی برنامهریزیهای مختلفی صورت گرفت و شیوهنامههای جدیدی برای نحوهی ارائهی دروس و ارزشیابیها تدوین شد که بهمرور زمان با کسب تجربههای بیشتر و رفع تدریجی مشکلات، دغدغهها نسبت به روزهای اول کاهش یافته و اینک بیشاز ۹٥درصد کلاسها بهصورت الکترونیکی و با رضایت نسبی استادان و دانشجویان برگزار شده است.
تشکیل کارگروه آزمونهای الکترونیکی
معاون آموزشی دانشگاه شیراز، درخصوص تدوین شیوههای ارزیابی و برگزاری آزمونها بهصورت الکترونیکی گفت: در مرحلهی نخست از استادان خواستیم هریک براساس محتوای درس خود، آزمونهای تکوینی در طول ترم برگزار نمایند، سپس در مرحلهی بعد به پایش بازخورد استادان و دانشجویان پرداختیم و با گزینش استادان موفق در زمینهی استفادهی موفق از بسترهای موجود و نیز برگزاری آزمونهای تکوینی الکترونیکی، کارگروهی تحت عنوان «کمیتهی آزمونهای الکترونیکی» تشکیل گردید.
وی افزود: باتوجه به تنوع دروس مختلف و تفاوت محتوایی آنها، لازم بود که بسترهای مختلفی برای ارزشیابی دروس، بهصورت الکترونیکی مورد مطالعه و بررسی قرار میگرفت و سپس بسترهای مناسب به همکاران معرفی میگردید.
ایشان به شرح وظایف کارگروه آزمونهای الکترونیکی پرداخت و گفت: شرح وظایف مختلفی برای این کارگروه تعیین شد که مهمترین آنها عبارتند از: سیاستگذاری دربارهی برگزاری آزمونهای الکترونیکی و ابزارهای مورداستفاده در آن، سیاستگذاری دربارهی آموزش روشهای سنجش الکترونیکی به اعضای هیات علمی و دانشجویان و کارشناسان، نظارت بر کیفیت و امنیت سامانههای آموزش الکترونیکی در سطح دانشگاه، نظارت بر برگزاری آزمونهای الکترونیکی در سطح دانشگاه، هماهنگ سازی شیوههای ارزیابی الکترونیکی در سطح دانشگاه و... .
برگزاری کارگاههای مختلف برای آزمونهای الکترونیکی
دکتر افشاریفر از برگزاری کارگاههای مختلف برای آزمونهای الکترونیکی خبر داد گفت: درخصوص موضوع ارزشیابی دروس و برگزاری آزمونها کارگروههای مختلفی برگزار شد. در نخستین کارگاه، علاوهبر ارائهی روشهای آموزش الکترونیکی، سامانههای معروف دنیا در زمینهی آموزش الکترونیکی معرفی شد. همچنین موضوع سلامت آزمونها در این جلسات واکاوی شد که در نهایت منجر به تصمیمگیری دربارهی «راهاندازی یک سامانهی آزمون برای کل دانشگاه» شیراز شد.
وی افزود: در دومین کارگاه باعنوان «نگاهی به طراحی آزمونهای الکترونیکی و حفظ سلامت آن»، ضمن ارائهی نتایج مطالعات تحقیقات کارگروه در این زمینه با استادان، فرایند آموزش استفاده از سامانهی آزمون دانشگاه شیراز آغاز شد.
معاون آموزشی دانشگاه، به ویژگیهای مهم این سامانه که برای نخستینبار و توسط دانشگاه شیراز طراحی شده است، پرداخت و گفت: این سامانه قبلا در ابعاد کوچک مورد استفاده قرار میگرفت، لیکن باتوجه به تجربیات بهدستآمده و با پشتیبانی مرکز فنآوری اطلاعات و ارتباطات، فرایند این تصمیم بزرگ به مرحلهی اجرا درآمد.
وی ادامه داد: سومین کارگاه باعنوان «نحوهی استفاده از نرمافزار آزمون دانشگاه برای برگزاری امتحانات پایان ترم»، نیز تشکیل شد که در این کارگاه، علاوهبر اساتید، کارشناسان آموزشی هر دانشکده نیز آموزش داده شدند و در نهایت در چهارمین کارگاهی که با حضور اعضای هیات علمی برگزار شد، سیاست دانشگاه در بحث آزمونهای الکترونیکی که حاصل همفکریهای گسترده بود، ارائه شد.
دکتر افشاریفر همچنین گفت: در ابتدای هر کارگاه، بخشی از زمان جلسه به پرسش و پاسخ همکاران اختصاص مییافت و درنهایت از پرسش و پاسخهای مختلف شرکتگنندگان، برای بهبود امکانات و تصمصمگیریها استفاده میشد، بهعلاوه در قالب پرسشهای متداول، دستهبندی و در سایت دانشگاه نیز بارگذاری گردید.
قائم مقام دانشگاه شیراز از انتقال تجربیات دانشگاه شیراز به دیگر دانشگاههای کشور خبر داد و گفت: نتایج هماندیشیهای کارگروه آزمونهای الکترونیکی دانشگاه شیراز در اختیار دیگر دانشگاههای کشور و دانشگاههای منطقه ٧ کشور نیز قرار داده شده است.
دکتر افشاریفر مهمترین رکن این تصمیمات را تلاش برای حفظ آرامش دانشجویان خواند و تصریح کرد: در تمام کارگاههای برگزارشده و تصمیمگیریها، از اصول مهمی که به آن توجه داشتیم، حفظ آرامش دانشجویان در طول آزمون بود. در همین رابطه از اساتید محترم خواستیم که با برگزاری آزمون در طول ترم و تقسیم نمرات، اضطراب دانشجویان را تا حد زیادی کاهش دهند.
وی از برگزاری موفق آزمونهای عمومی دانشگاه خبر داد و گفت: از پنجم تیرماه آزمونهای عمومی دانشگاه برای ۹ عنوان درسی برگزار شده و تا ١٢ تیرماه ادامه دارد.
ایشان همچنین به طرح همیار دانشجو در دانشگاه شیراز اشاره کرد که از ابتدای برنامههای الکترونیکی دانشگاه، برنامهریزی شده تا وضعیت دسترسی دانشجویان به ابزارهای مورد نیاز آزمون الکترونیکی و... رصد شود و دانشجو را در رفع مشکلات احتمالی، تا جایی که امکان دارد حمایت کنیم.
معاون آموزشی دانشگاه شیراز، به برنامههای آموزشی ترم آتی دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: ارائهی کلیهی دروس نظری در نیمسال اول سال تحصیلی براساس آموزش الکترونیکی برنامهریزی گردیده است.