برای دریافت آخرین خبرها و رویدادها با ما همراه باشید.

تشریح اقدامات و دستاوردهای دانشگاه شیراز در هفته دولت

تشریح اقدامات و دستاوردهای دانشگاه شیراز در هفته دولت


به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، رئیس دانشگاه شیراز صبح هفتم شهریورماه، در نشست خبری که به‌مناسبت هفته دولت، در تالار دکتر مصطفوی دانشگاه شیراز برگزار شد، ضمن تقدیر از خبرنگاران فعال حوزه دانشگاه، به بیان گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه شیراز در سه‌سال گذشته پرداخت.

اشتغال ۸۱درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه شیراز

دکتر محمد مؤذنی بااشاره به فعالیت‌های آموزشی دانشگاه شیراز گفت: در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه، رصد دانش‌آموختگان انجام می‌شود. این رصد نشان داده است که افرادی خوشبختانه ۸۱درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه شیراز در جامعه مشغول به کار هستند و از این تعداد، ۷۳درصد ایشان، در شغل مرتبط با رشته تحصیلی‌شان خدمت می‌کنند.

رئیس دانشگاه شیراز تأکید کرد: دانشگاه شیراز یکی از دانشگاه‌هایی است که کیفیت و استانداردهای آموزشی بالایی دارد و برای حفظ این استانداردها همواره تلاش مضاعف داشته است. این دانشگاه در رعایت استانداردهای آموزشی خود کاملاً جدی است و حفظ کیفیت آموزش از برنامه‌های اساسی و راهبردی دانشگاه است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز در حوزه مدیریت استان و مناصب مدیریتی نقش فعالی دارد، گفت: همان‌طور که می‌بینید، در سطح ملی برای اولین‌بار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز است و چندین مدیرکل و همچنین نمایندگان مجلس از اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه هستند.

دکتر مؤذنی در ادامه‌ی سخنان خود تصریح کرد: مرکز تعالی تدریس در معاونت آموزشی دانشگاه شیراز برای اولین‌بار در کشور  تأسیس شده است که هدف اصلی آن افزایش کیفیت آموزش است. تا امروز ۶۲دوره آموزشی ازسوی این مرکز برگزار شده و بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌های مختلف کشور در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند که در واقع دانشگاه شیراز یک نقش ملی را ایفا می‌کند.

رئیس دانشگاه شیراز افزود: در زمینه‌ی مهارت‌آموزی دانشجویان نیز همکاری بسیارخوبی با تمامی مراکزی که می‌توانند در مهارت‌آموزی دانشجویان ایفای نقش کنند، برقرار شده است و دانشگاه با این مراکز وارد مذاکره شده و قرارداد تنظیم کرده است.

وی اظهار کرد: پخش استانی تمام آزمون‌هایی که در سطح ملی انجام می‌شود را دانشگاه شیراز به عهده دارد. این ظرفیت ۵۴۰۰ نفر بوده است که امروز به ۱۱هزارنفر افزایش پیدا کرده است. در سال ۱۴۰۲، ۳۲ آزمون برگزار شد که ۱۲۵هزار نفر در این آزمون‌ها شرکت کردند.

رتبه نخست دانشگاه شیر از در پذیرش دانشجویان استادمحور

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه پذیرش دانشجویان استادمحور یکی از برنامه‌های دانشگاه شیراز است، افزود: به دانشگاه‌ها اجازه داده شده است که متناسب با نیاز جامعه بتوانند دانشجو بگیرند و پایان‌نامه‌ی دانشجویانف زیرنظر یک استاد یک نیاز از جامعه را برطرف کند در این خصوص دانشگاه شیراز رتبه‌ی اول دانشگاه‌های کشور را به دست آورده است و ۲۸۳ عنوان پایان‌نامه/رساله نوشته شده که دقیقا در پیوند با نیاز جامعه و صنعت بوده است.

دکتر مؤذنی در ادامه‌ی سخنان خود درخصوص فراخوانی که دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی اخراج‌شده در اروپا به‌دلیل حمایت از مردم غزه داشت، توضیح داد: در این فراخوان ۳ نفر متقاضی داشته‌ایم که ۲ نفر از آمریکا و یک نفر از سوئد بوده‌اند و مدارک آن‌ها برای وزارت علوم ارسال شده و در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: دانشگاه شیراز یکی از دانشگاه‌هایی است که کیفیت آموزش در آن مشهور است و استانداردهای آموزشی بالایی دارد و البته برای حفظ این استانداردها جدی بوده است، برهمین اساس، در سال گذشته ۱۵۰دانشجو که حدنصاب میانگین معدل را نداشتند، از دانشگاه اخراج شدند، درواقع حفظ کیفیت آموزش جزء برنامه‌های اساسی دانشگاه است.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه در چندسال اخیر در زمینه‌ی برقراری ارتباط با دانشگاه‌های برتر کشورهای مختلف ازجمله روسیه و چین اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: با دانشگاه سنت‌پترزبورگ روسیه ارتباطات خوبی برقرار کردیم و تیم دانشجویی از دانشگاه شیراز به این دانشگاه اعزام شدند، البته از این کشور نیز دانشجویان روسی به دانشگاه شیراز سفر کرده و آموزش‌هایی را دیده‌اند. همچنین در زمینه‌ی نفت، گاز و معدن، کشور روسیه پیشرفت و امکانات خیلی خوبی دارد، به‌همین‌دلیل در این زمینه‌ها با اساتید دانشگاه‌های دوطرف پروژه‌های مشترک تعریف شده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲، ۶۶۱ مقاله علمی مشترک اساتید کشورهای خارجی داشتیم و این نشان‌دهنده‌ی قابل توجه‌بودن ارتباطات بین‌المللی دانشگاه شیراز است. ۱۴۸عنوان کتاب به زبان انگلیسی ازسوی اساتید دانشگاه شیراز منتشر شده است و ۱۰ عنوان کتاب به‌صورت مشترک با اساتید دانشگاه‌های خارجی به انتشار درآمده است.

دکتر مؤذنی درخصوص آمار دانشجویان خارجی دانشگاه شیراز نیز بیان کرد: ۳۵۰دانشجوی خارجی از ۷ کشور در دانشگاه شیراز تحصیل کرده‌اند که تعدادی قابل توجهی از آن‌ها فارغ‌التحصیل شدند و امروز ۲۷۱ دانشجو خارجی در دانشگاه شیراز مشغول تحصیل هستند.

وی اظهار کرد: مشکلی که بعد از اعلام نتایج آزمون سراسری داریم، سرازیرشدن سیل متقاضیان برای منتقل‌شدن به دانشگاه شیراز است. در سال گذشته ۵۳۱ نفر دانشجوی مهمان از دانشگاه‌های مختلف کشور که واجد شرایط بودند به دانشگاه شیراز منتقل شدند که البته شرط ادامه تحصیل در دانشگاه شیراز این است که معدلی که به دست می‌آورند از میانگین معدل همکلاسی‌های خودشان پایین‌تر نباشد، در غیر این صورت، به دانشگاه قبلی خود بازمی‌گردند. در این شرایط که ۵۳۱ مهمان از دانشگاه‌های دیگر پذیرفتیم تنها ۵۴ نفر دانشجو از دانشگاه شیراز به دانشگاه‌های دیگر منتقل شدند که با این نسبت ورودی بسیار بیشتری نسبت به خروجی داشتیم.

افزایش ۳۵۰ درصدی قراردادهای صنعتی

وی با بیان اینکه در ۳سال اخیر در حوزه‌ی پژوهشی، افزایش ۳۵۰درصدی در قراردادهای ارتباط با صنعت داشتیم، گفت: برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی بیش از ۱۰۰میلیاردتومان اعتبار جذب کردیم و بسیاری از دستگاه‌های آزمایشگاهی نوسازی شده و بیش از ۱۲میلیاردتومان برای تعمیر دستگاه‌های آموزشی هزینه شده است.

دکتر مؤذنی درخصوص اعتبارات پژوهشی نیز تصریح کرد: اعتبار پژوهشی که در اختیار استادان دانشگاه شیراز  قرار می‌گیرد، افزایش ۲۲۰درصدی داشته است. همچنین برای اولین‌بار در دانشگاه، یکی از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه به مرحله‌ی تولید و تأسیس یک کارخانه دانش‌بنیان منتهی شده که محصولی بسیار ارزنده در زمینه‌ی انعقاد خون به جامعه عرضه کرده و در حال تولید محصول است و ارزش صادراتی نیز دارد و در سطح ملی و بین‌المللی متقاضی زیادی داشته است.

وی اظهار کرد: دسترسی رایگان به پایگاه‌های اطلاعات علمی امکان‌پذیر شده است و اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌راحتی می‌توانند به مقالات علمی منتشر شده در سطح دنیا در ژورنال‌های بین‌المللی دسترسی داشته باشند.

رئیس دانشگاه شیراز بیان کرد: فرصت مطالعاتی خارج از کشور به‌دلیل مشکلات ارزی سالیان متمادی تعطیل شده بود اما امسال این برنامه مجدداً راه‌اندازی شد و ۱۰ نفر از اساتید به فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور اعزام شدند و برای هر نفر، ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار مالی در نظر گرفته شده است.

دکتر مؤذنی افزود: کتابفروشی دانشگاه شیراز نیز که برای سالیان متمادی تعطیل شده بود، دوباره راه‌اندازی شده است و مکان آن در ورودی پردیس ارم است، همچنین چهارمحصول دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی در سال گذشته رونمایی شد که این‌ها حاصل فعالیت‌های پژوهشی بود که به مرحله تولید محصول رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۲، ۸۰۰ مقاله Q۱ ازسوی استادان دانشگاه شیراز منتشر شده است، گفت:  با مشارکت اساتید دانشگاه شیراز ۳۰ شرکت دانش‌بنیان تأسیس شد و روند تأسیس این شرکت‌ها در دانشگاه رو به رشد است.

دکتر مؤذنی گفت: درآمد اختصاصی دانشگاه شیراز از ۶۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۳۰ میلیاردتومان در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده است و پیش‌بینی ما برای سال جاری یعنی سال ۱۴۰۳، ۳۴۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه در سفر استانی هیئت‌دولت به استان فارس ۱۵ پروژه برای دانشگاه شیراز، با اعتباری بالغ‌بر ۵۰۸میلیارد تومان مصوب کردیم که گشایش خوبی خواهد بود که برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام دانشگاه به اتمام برسد، گفت: در طول ۳ سال اخیر نزدیک به ۶۰ هزار مترمربع فضای کاربردی از دانشگاه شیراز یا تأسیس یا بازسازی شده است.

آخرین وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی

رئیس دانشگاه شیراز در خصوص خوابگاه‌هایی دانشجویی دانشگاه نیز توضیح داد: در حوزه دانشجویی یکی از خوابگاه‌های دخترانه که خیّرساز و نیمه‌تمام بود به بهره‌برداری رسید. یکی از مشکلات همیشگی خوابگاه‌های دانشجویی فرسودگی آن‌ها بود، بلوک B و C خوابگاه شهید مفتح نیز بازسازی شد. خوابگاه متأهلین شهدای ۲ دانشگاه شیراز نیز تعمیر اساسی شد، خوابگاه کشاورزی، دامپزشکی، خوابگاه شهید چمران، خوابگاه ۴ ارم دختران نوسازی یا بهسازی شده است. نمازخانه خوابگاه شهید مفتح هم که ۷۰۰ متر مربع زیر بنا دارد، کاملا بازسازی شد.

وی اظهار کرد: خوابگاه قدس دانشگا هشیراز نیز، به بازسازی نیاز دارد و چندین‌بار در برنامه‌ی دانشگاه برای بازسازی قرار گرفته است، اما قبل از تعمیر باید مقاوم‌سازی شود و هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰میلیارد تومان اعتبار نیاز داردکه البته در دستور کار قرار گرفته است و از نظر ایمنی فعلاً قابل استفاده نیست و خالی از سکنه است.

دکتر مؤذنی با بیان اینکه ۷۰۰متر سالن ورزشی در محوطه‌ی خوابگاه دختران ساخته شده است، گفت: علاوه‌بر این‌ها مکان فعلی مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه درحال تعمیر است که بعد از بازسازی در زمینه‌ی سلامت روان به دانشجویان و شهروندان خدمات ارائه می‌دهد. البته فعالیت‌هایی در زمینه‌ی بازسازی غذاخوری‌ها، استخر، آشپزخانه و بقیه اماکن دانشگاه نیز انجام شده است.

وی اظهار کرد: یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شیراز نیز پذیرفته است که یک دانشکده مکانیک با زیربنای ۱۸ هزارمترمربع برای دانشجویان بسازد، این پروژه هم شروع شده و بنابر قولی که داده‌اند، ۱۸ماهه این ساختمان ساخته می‌شود.

رئیس دانشگاه شیراز، گفت: مرکز آموزش فرهنگی هنری مهراد و زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی دانشگاه شیراز نیز با شعار «هر دانشجو یک مهارت» اجرا شده است و دانشجویان با کسب مهارت، می‌توانند تولید محصول کند و در فروشگاه ارم گالری دانشگاه شیراز که ازسوی روابط‌عمومی دانشگاه راه‌اندازی شد، به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه دانشگاه شیراز در تراز دانشگاه‌های برتر کشور قرار دارد، یادآور شد: این دانشگاه رتبه‌ی اول کشور در جشنواره‌ی ملی رویش که مربوط به کانون‌های فرهنگی و هنری است را کسب کرده و علاوه‌بر این‌ها، در جشنواره سراسری قرآن و عترت، دانشجویان دانشگاه شیراز رتبه اول را در سال ۱۴۰۳ کسب کرده‌اند.

دکتر مؤذنی در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: با کمبود دانشجو در دانشگاه شیراز مواجه نیستیم و تمام ظرفیت‌های دوره‌ی کارشناسی پر می‌شود. در ۳ سال گذشته ۱۰ رشته‌ی کارشناسی ارشد جدید به دانشگاه اضافه شده است و ۱۰ رشته دیگر نیز در دستور کار است.

گزارش تصویری نشست خبری رئیس دانشگاه شیراز در هفته دولت/ شهریور ۱۴۰۳

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

رونمایی از کتاب ارجنامه دکتر احمدرضا سلطانی، استاد بازنشسته آمار دانشگاه شیراز
رونمایی از کتاب ارجنامه دکتر احمدرضا سلطانی، استاد بازنشسته آمار دانشگاه شیراز
دکتر احمدرضا سلطانی، استاد بازنشسته آمار دانشگاه شیراز، به‌عنوان پیشکسوت برگزیده انجمن آمار ایران شناخته شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، همزمان با هفدهمین دوره کنفرانس آمار ایران که به‌میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد، دکتر احمدرضا سلطانی،...
تشریح اقدامات و دستاوردهای دانشگاه شیراز در هفته دولت
تشریح اقدامات و دستاوردهای دانشگاه شیراز در هفته دولت
به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، رئیس دانشگاه شیراز صبح هفتم شهریورماه، در نشست خبری که به‌مناسبت هفته دولت، در تالار دکتر مصطفوی دانشگاه شیراز برگزار شد، ضمن تقدیر از خبرنگاران فعال حوزه دانشگاه، به بیان گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه...
آیین تقدیر از خبرنگاران فعال حوزه دانشگاه شیراز
آیین تقدیر از خبرنگاران فعال حوزه دانشگاه شیراز
در مراسمی ازسوی روابط عمومی دانشگاه شیراز، از خبرنگاران فعال حوزه دانشگاه تقدیر شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، همزمان با سومین روز از هفته دولت، صبح چهارشنبه ۷ شهریور، طی نشستی با حضور هیئت‌رئیسه دانشگاه شیراز، ضمن تبیین اقدامات و...
تقدیر مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور از مرکز تحقیقات تابش دانشگاه شیراز
تقدیر مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور از مرکز تحقیقات تابش دانشگاه شیراز
به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، دکتر محمدرضا کاردان، رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور و معاون سازمان انرژی اتمی ایران، طی نامه‌ای به دکتر محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز، از مرکز تحقیقات تابش دانشگاه، بابت اجرای شایسته‌ی «پروژه تعیین سطوح مرجع...
پیام تبریک معاون اداری و مالی دانشگاه شیراز به مناسبت هفته دولت و روز کارمند
پیام تبریک معاون اداری و مالی دانشگاه شیراز به مناسبت هفته دولت و روز کارمند
به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، دکتر پرویز رستم‌زاده، معاون اداری مالی و سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه شیراز در پیامی، فرارسیدن هفته دولت و روز کارمند را تبریک گفت. در این پیام آمده است: هر آن‌کس خدمت جانان به جان کرد به گیتی نام خود...
سخنرانی استاد دانشگاه شیراز در مراسم سالگرد انجمن ادبیات پارسی استرالیای جنوبی
سخنرانی استاد دانشگاه شیراز در مراسم سالگرد انجمن ادبیات پارسی استرالیای جنوبی
به‌گزارش روابط عمومی دانشگاه شیراز، دکتر کاووس حسن‌لی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز به دعوت انجمن ادبیات پارسی استرالیای جنوبی (آدلید)، در مراسم سالگرد این انجمن حضور یافت و در راستای گسترش زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی، طی سخنانی با...
فرارسیدن اربعین حسینی تسلیت باد
فرارسیدن اربعین حسینی تسلیت باد
«إِنَّ لِقَتْلِ‏ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»؛ از شهادت امام حسین (ع) داغی بر دل‌های مؤمنان است که هیچ‌گاه خنک نخواهد شد. اربعین، روز زنده نگه داشتن یاد و نهضت شهیدان کربلا و رمز ماندگاری نهضت پربار حسینی و...
برگزاری رویداد بزرگ «روز معرفی دانشگاه‌»
برگزاری رویداد بزرگ «روز معرفی دانشگاه‌»
به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز طی دو روز (در روزهای ۳۰و۳۱ مردادماه)، ویژه‌برنامه «روز معرفی دانشگاه» را با حضور دانشگاه‌های شیراز، علوم پزشکی شیراز صنعتی شیراز، جهرم، سلمان فارسی کازرون، غیرانتفاعی هنر و...
استاد دانشگاه شیراز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد
استاد دانشگاه شیراز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد
دکتر سیدستار هاشمی، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز، با کسب ۲۶۴ رأی از ۲۸۸ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی، سکان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم را به دست گرفت. دکتر ستار هاشمی، متولد ۱۳۵۵ از یاسوج است. وی دارای...
ارتقاء رتبۀ مجلۀ علوم ایران دانشگاه شیراز ازQ3 به Q2
ارتقاء رتبۀ مجلۀ علوم ایران دانشگاه شیراز ازQ3 به Q2
رتبۀ مجلۀ علوم ایران وابسته به دانشکدۀ علوم دانشگاه شیراز، ازQ3 به Q2 ارتقاء یافت. به‌ گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، براساس نتایج جدید انتشاریافته در پایگاه JCR، مجلۀ علوم ایران، به سردبیری دکتر غلامحسین اسلام‌زاده (استاد دانشکده علوم دانشگاه...
تیم جودو دانشگاه شیراز موفق به کسب مقام سوم تیمی شانزدهمین المپیاد ورزشی
تیم جودو دانشگاه شیراز موفق به کسب مقام سوم تیمی شانزدهمین المپیاد ورزشی
به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، تیم جودو دانشگاه شیراز با کسب یک مدال طلا، یک مدال برنز و یک عنوان پنجمی، به مقام سوم تیمی مسابقات جودو شانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور دست یافت. در این دوره از مسابقات که به...
برگزاری مدرسه تابستانه مهندسی پزشکی و مهندسی برق در دانشگاه شیراز
برگزاری مدرسه تابستانه مهندسی پزشکی و مهندسی برق در دانشگاه شیراز
مدرسه تابستانه مهندسی پزشکی و مهندسی برق دانشگاه شیراز آغاز شد. به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، مدرسه تابستانه مهندسی پزشکی و مهندسی برق ذیل زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی دانشگاه شیراز برگزار شده است. دکتر محبوبه فضایلی، سرپرست زیست‌بوم کسب‌وکار...